0 7267 visningar

8 svar

svampskog i HVA-JKPG

Kristin

20 aug 2005 kl. 11:39

Hej!
är det någon som känner till någon bra svampskog, framför allt i huskvarna men även jönköping. Har ingen bil så det måste vara lätt att ta sig dit. Gärna med cyckel men det är kanske svårt i huskvarna med tanke på alla backar. har en känsla av att svampskogen ligger uppe på berget:)

0

Erik Ekholm

20 aug 2005 kl. 20:14

Jag känner inte trakterna kring Vättern, men eftersom ingen annan svarar så får du ett allmänt hållet svar från mig.

Det behöver inte vara så märkvärdigt,
alla skogar ger svamp, bara det har kommit tillräckligt med regn. Särskilt om du nöjer dig med vanliga svampar som kantarell och karljohan. Så prova första bästa och lycka till!

0

Kristin

20 aug 2005 kl. 21:55

jag nöjer mig med vanliga svampar. Det finns en hel del skogar där jag bor men eftersom dom ligger så nära bostadsområden och en del har eljusspår o motionsrundor i sig har jag fått för mig att det redan är så många som plockar i sånna skogar. (och att det därför inte finns så mycket svamp kvar)I vanliga fall har jag min svampskog ute på landet vid sommarstugan där det inte bor så mycket folk.

0

Erik Ekholm

21 aug 2005 kl. 10:56

Jag plockar ofta i ett par skogar med motionsspår, den ena med elljusspår, men det är ytterst sällan jag ser några skurna svampar. Jag uppsöker förstås småstigar och djurväxlar hellre än att följa de stora slingorna.

0

Marie

21 aug 2005 kl. 11:38

Jag har heller ingen bil, och plockar alltid på gångavstånd från hemmet(2-5 timmars promensder). Det fiffiga är att de bilburna åker iväg t större skogar så man går rätt så ensam här hemmavid och jag lovar att du kommer att hitta bra ställen! T ex mitt bästa kantarellställe ligger fullt öppet att se från ett flervåningshus, men ingen hittar det…
:)

0

Kristin

21 aug 2005 kl. 13:48

Nu är jag precis hemkommen från mitt besök i en svampskog som ligger vid stora bostadsområden och med elljusspår och jag hittade kantareller, ett helt kilo. dom flesta var stora som en näve och växte helt öppet så uppenbarligen var det ingen som varit där tidigare och plockat. det var faktiskt så att vi fick lämna kvar mycket svamp för att dom var så dåliga, halvröttna. det var inte kul att lämna
Vad roligt att jag hade fel, nu kan jag ju plocka svamp även när jag är i stan:)

0

Marie

21 aug 2005 kl. 17:34

Kul!! Ja många människor tänker nog just så som du gjorde, att det inte är ngn idé att titta. Men, så är det ju inte, finns massor bara därför :)
Har själv hittat mkt fina idag.

0

Britt Nilsson

27 aug 2023 kl. 11:18

Vart i Jönköping var d du hittade så mkt svamp

0

Britt Nilsson

27 aug 2023 kl. 11:19

Är ny här i Jönköping och tänkte fara o plocka idag

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone