Hej janne.
Det beror lite vilka kontakter du har på köpsidan, kan du leverera dikekt till östermalmshallen eller Operakällaren kan du nog få rätt bra betalt, säljer du till grossister, som jag ibland gör, blir det ju sämre betalt, det finns ju en nedre gräns, där JAG inte tycker det är värt mödan, nedan här får du min måttstock:
Kantareller: från 70 kronor och uppåt tycker jag man ska begära, (har något enstaka tillfälle fått över 200 kr, men då har det varit primörerna i Juni)
Karl-Johan: säljer jag till uppköpare för 30 kr och uppåt
(då är det klass 1) och det är de enda jag plockar..
Då ska vi ju reda ut de olika klasserna också:
Klass 1 (små K-J, vit undersida upp till 15 cm i diameter och givetvis maskfri
Klass 2 (större K-J, får vara lite gul undertill, maskfri
Klass 3 (Övrig K-J)
Trattkantareller: har jag sålt för 30-40 kr per kilo och uppåt, (finns ju ibland i enorma bestånd men trökigt att plocka)
Taggsvamp: sålde jag något år till uppköpare som skeppade iväg det till England, låg i pris något liknande trttkantarell..
och JA, man kan tjäna pengar på sin svampplockning, det krävs dock att man har avsättning för varan, riktigt bra ställen och gott om tid… men man gör det ju för att man gillar hela grejen med svampplockning, du vet säkert vad jag menar med det.
Lycka till.
Jonnie
Ok, ja, jag har själv inget bra ställe för Rödgul eller Svart trumpetsvamp, finns inte så mycket av den varan här där jag knallar omkring i skogarna..
Jag sålde många år til Östermalmshallen, Olsson och Söner hette de då, mycket bra kille att göra affärer med, han kunde kränga iväg tonvis med kantareller under en säsong…
Tyvärr bytte de ägare i slutet på 90-talet,, och då var den kontakten borta..
Hej Janne och alla andra som vill veta mer om handel med svamp.
Vet inte 100 men jag tror att mitt företag är världens största handlare i svensk skogssvamp och jag svarar gärna i mån av tid på frågor i detta ämne. Företaget heter Wermlands Skogsförråd AB och finns i Kil strax norr om Karlstad. Vi har de senast åren omsatt runt 80-90 ton skogsvamp per säsong. Mest kantarell. Vad gäller priser så är det hela tiden naturligtvis tillgång och efterfrågan som styr och detta varierar kraftig både under säsong och från år till år. Kan ju lämna ut statistiken från gårdagens (27/9) som exempel:
Kantarell 744 kg med snittpris 91 kr/kg
Trattkantarell 142 kg 52 kr
Trattkantarell har vi brist på häromkring så priset ligger lite över det normala men det är absolut inget rekordpris. i okt-dec ifjol betalade vi runt 70 kr. Å andra sidan när det är riktigt gott om kan priset ligga runt 20 kr. Vi köper även Sotvax, Rimsk, Blek tagg, fårticka, trumpeter och några till men för dagen finns inte mycket att få i Värmlandsskogarna.
För Karl-johan klass 1 max 4 cm betalar vi idag 90 kr/ kg och upp till 10 cm ger vi 70 kr för. Kom gärna med frågor.
Hej Ola.
Har du något med företaget: Molkom Svamp att göra, de har jag gjort affärer med, har funkat mycket bra..
problemet är bara att det detta år inte finns så mycket svamp, iallafall ingen Kar-Johan.
Ska dock lägga ert namn på minnet så kan vi höras en annan säsong..
Hej Ola H !
Hur länge har du haft ditt företag i Kil?
Vänder du dig till enskilda plockare?
Vilket kilopris på kantareller har du haft som lägst i år?
I Uddeholm finns ett företag som i säkert över 20 år köpt upp K-J och andra svampar Skogsmat heter de!
Såg att de utökat sitt sortiment och köper upp svamp från Baltiska länderna! Där är svamptillgången god och billig arbetskraft!
Vid gränsen Värmland Dalarna finns den K-J som är bunden till Tall rödbrun stensopp Boletus pinophilus den är karaktärs svamp för norra Sveriges tallhedar! Den kommer sent på säsongen och är sällan angripen.
Hej Värmländska!
1995 startade jag företaget och vi köper det mesta från privatpersoner. Skäms nästan att behöva säga det men 2 dagar i början på augusti tror jag det var betalade vi under 40 kr. Anledningen var helt enkelt att vi fick mellan 1000 och 1500 kg / dag och klarade inte att sälja undan till vettiga priser. Annars för säsongens hittills inköpta ca: 43 000 kg har vi betalat ut
3 526 000kr vilket blir i snitt 82 kr
Brittis!
Priserna varierar kraftigt under säsongen men privatpersoner som kommer till oss för att köpa får idag betala 120 kr/kg för trattar och 155 kr för kantarell inkl. 12% moms. Var medveten om bara att dessa priser ska täcka lokal- och lönekostnader m.m. för oss. Du borde kunna sälja avsevärt billigare.
Ta och ring runt till olika resturanger och fråga om de vill köpa svamp av dig. Vi gjorde det och får 100kr/kg för grov rensade kantareller och svart trumpet. 60kr/kg för grov rensade trattkantareller. Vi säljer oxå till ett ställe som ger oss 120kr/kg för färdig rensad svart trumpet och 80kr/kg för färdig rensad trattkantareller.
När du ringer runt och frågar så fråga hur mkt de vill köpa, så vet du hur mkt du ska plocka.
Lycka till!
Det finns tydligen även andra sätt att tjäna pengar på svamp.
http://www.slowlife.se/eng/destinations/matsutake.html