jag hade en hund som lärde sig själv att hitta kantareller, var ute med hund i skog å plockade kantareller, varje gång jag stannade satte sig hunden å vilade,(jag visste inte då att den var sockersjuk, och gärna tog en paus) efter ett 20 tal stopp eller fler, så ser jag jycken sitta i skogen , jag lockade på henne men hon satt kvar, tänkte att hon gjort sig illa å gick dit, gissa vad jag såg, hon satt bredvid en massa kantareller
tänk på detta
http://www.jagareforbundet.se/news/fran_1_mars_maste_al.asp
och håll hunden kopplad i skogen !!
sagt av ida !
“Jag behöver på inga sätt hålla min hund kopplad i skogen så länge det inte är ett reservat av något slag eftersom jag har en god lydnad på min hund “
du var mig då en arrogant liten rackare ! ta du och læs lænken jag publicerade hær tidigare så kanske du fattar hur fel du ær på det !!
Vore det inte god idé att du själv läser artiklarna du länkar till, Trompette? Känns en aning ARROGANT att referera till artiklar och sedan inte förstå innehållet i dem själv.
Citat från artikelns huvud: “Antingen måste hundarna vara kopplade eller stå under jämförbar kontroll.”
Längre ner: “Om din hund är okopplad måste den befinna sig nära dig så att du omedelbart kan kalla in den vid behov. Den ska således gå “fot”, inte 10 m bort!”
Går denna information verkligen att missuppfatta som att hunden MÅSTE vara kopplad?
“Antingen måste hundarna vara kopplade eller stå under jämförbar kontroll.”
Jag tror jag ska texta en skylt med det citatet och ha med mig ut i skogen och hålla upp när ngn av alla dessa tröttsamt okunniga hobbypoliser dyker upp och viftar med pekpinnen.
ida, daniel och buffy !!
hur svårt kan det vara att fatta att hundar inte får springa lösa i skogen !!??
“Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.
17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.”
ur jaktförordningen
och daniel. är det någon som är arrogant här så är det ida som klart ut deklarerat att hon skiter i dessa regler. och du och buffy verkar ha samma inställning !!
sannerligen beklämmande !!
Jag är ledsen, Trumpeten, men ditt andra inlägg hjälper dig inte heller.
Om du ska anföra länkar och citat för att poängtera någonting så är det en god idé att läsa igenom dem så att de verkligen hjälper din argumentation.
I de paragrafer du citerar så står det tydligt och klart att hunden ska hållas under tillsyn, INTE att den ska vara kopplad. Endast om beslutande myndighet anser det nödvändigt så kan den utfärda föreskrifter som är strängare.
LÄS DET DU REFERERAR TILL INNAN DU KALLAR FOLK FÖR ARROGANTA!
daniel persson ! før h-vete lær dig læsa innan du kommer med dina kommentarer !
“16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.”
alltså HINDRAS från att springa løsa !!!
FATTAT vad det betyder ??
charina ! stort grattis till dina eminenta språkkunskaper !!
har du akademisk examen , ær autodidakt eller gissar du bara i din enfald !
min signatur har øverhuvudtaget inget med gifttrumpet att gøra !!
och jag tycker precis vad jag vill om vad du skall ha i din skog !
och jag hoppas verkligen att gråben kommer till dina trakter och æter alla dina djur !!
Jag tolkar informationen precis som Daniel Persson gjort. Men Du per D, verkar ju även i detta fallet bara vara ute efter att driva dina idiotåsikter till förbannelse! Fy tusan för såna som bara förpestar stämningen här…Att helt öppet önska livet ur andras djur är ju helsjukt! Undrar om du är lika slängd i käften mot folk du möter i andra sammanghang.
JEF , idiotåsikter det får stå før dig ! vi vet alla att charina ønskar att alla vargar vore døda ! och så har jag væl rætt att skriva att vargen gott kan ta hennes djur eller hur ?
och att du tolkar något på samma sætt som daniel persson gør ju knappast inte att er gemensamma tolkning ær riktig, eller ??
Lessen, men de har inte fel.
Citerar:
Antingen måste hundarna vara kopplade eller stå under jämförbar kontroll.
Att stå under jämförbar kontroll menas med att du har god pli på hunden och att den lyssnar på dig.
Vi gick igenom detta på msn igår juh.
Jag kan släppa ut min ena hund på tomten.
Sen om det står ett rådjur och smaskar äpplen 20 meter ifrån, gör inget.
För säger jag nej till vovven så lyssnar han på mig.
“men vi kan ju alltid hoppas att gråben sætter tænderna i de flesta fjolliga kantarellsøkningshundar !!”
Kan någon undgå att reagera på ett sådant uttalande? Iofs, sådana inlägg är väl inte värda att bemöta. Det visar bara än en gång att skribenten per d alias Trompette des Morts inte riktigt har förstått vilken uppförandekod som gäller på forumet.
Därför per d, tar jag nu bladet från munnen och rekommenderar dig att ta en frivillig livslång tim-out. Du är inte önskvärd här men har inte självkritik nog att inse det på egen hand.
visst bengt sandh har jag førstått code of conduct hær på svampguiden ! stryk alla medhårs, sæg aldrig emot, kom aldrig med motstridig uppfattning och gullegulla med allt och alla !!
och inte minst, utse dig sjælv till moderator precis som bengt sandh !
och bengt, har du helt missat att bo reyer stællde sig på min sida i debatten om løsa hundar i skogen ?? men det væljer du tydligen att blunda før ??!!
per d, väldigt många människor här på forumet har olika uppfattning om det mesta utan att stryka medhårs. Ibland går debattens vågor höga, men INGEN, jag säger INGEN, har en uslare debatteknik än du. Ingen är så ohövlig och intolerant som du. Du överskrider gång på gång gränserna i tron att du ska få bättre gehör för dina åsikter. Tyvärr för dig har det rakt motsatt effekt och du framstår som en person som inte har med sig förmågan att umgås skriftligen med andra personer utan att väcka avsky.
Din s.k. debatteknik har inget som helst stöd, så varför du inte har förstått signalerna är i alla fall för mig en stor gåta.
En sista varning till per d:
Det hör inte till god sed att anklaga folk för att vara arroganta och enfaldiga.
Jag bedömer att dina inlägg innehåller oförskämdheter, förolämpningar inbakade i pikar och ironi. Det är inte tillåtet! Läs forumreglerna!
http://svampguiden.com/forumregler.asp
Jag stänger denna tråd för vidare inlägg, och om brotten mot forumreglerna fortsätter så kommer jag att vidta fler åtgärder.