Hej!
Jag tänkte ta mig en svampfotograferingsrunda i veckan som kommer, så om någon av er har bra lokaler för någon av följande svampar inom en 10 mils radie från Stockholm så kontakta gärna mig på micke@svampguiden.com eller telefon 070-440 78 79
Tulpanskål- Microstoma protracta
Rökpipsvamp - Urnula craterium
Vinterskål - Urnula hiemalis
Svart vårskål - Pseudoplectania nigrella
Hedskål - Plectania melastoma
Kotteskål - Piceomphale bulgarioides
Hagtornsrost - Gymnosporangium clavariiforme
Vårtplätt - Peniophora rufa
Sälgplätt - Cytidia salicina
Tvåfärgsskinn - Laxitextum bicolor
Aspskål - Encoelia fascicularis
Vintertagging - Irpicodon pendulus
Tvåfärgsticka - Caloporus dichrous
Björkmussling - Lenzites betulina
Skivticka - Daedaleopsis septentrionalis
Barkticka - Oxyporus corticola
Fruktkroppar av sprängticka - Inonotus obliquus
Bombmurkla - Sarcosoma globosum
Vårnagelskivling - Collybia verna
Lilamussling- Panellus ringens
Arter som kanske inte har dykt upp än, men som jag är intresserad av att fota senare i vår:
Vindlad klockmurkla - Ptychoverpa bohemica
Blek stenmurkla - Discina gigas
Öronmurkla - Discina perlata
Kronskål - Sarcosphaera coronaria
Är även intresserade av fina exemplar av stenmurklor - Gyromitra esculenta, har inte hittat några ännu på mina ställen här i Botkyrka.
Vill passa på att tacka för alla tips jag fått via mejl. Tack också Eva G för svart vårskål som jag fick med posten. Det lustiga var att jag åkte ut i skogen för att leta efter en lämplig miljö att fota svamparna i, och när jag hade hittat en fin örtrik granskog, planterat svamparna och satt där på knä för att fota fick jag syn på svart vårskål bara ett par meter därifrån! Så kan det gå...
Kul att använda Artportalen nu när det börjar finnas rätt mycket svampuppgifter där.
Nu har jag förutom svart vårskål också bockat av bombmurkla, trollhand och rökpipsvamp:
http://svampguiden.com/forum/visa/92116
Svart vårskål (Pseudoplectania nigrella)
Just nu har stenmurklorna börjat dyka upp här och där. Var ute i morse och fotade några fina exemplar.
Nästa svamp på min önskelista vore att få se blek stenmurkla (Discina gigas). Jag har bara gamla halvdåliga bilder på den så hör gärna av er till mig om ni finner några fina fotograferbara exemplar i stockholmstrakten.
Stenmurkla (Gyromitra esculenta)
Hej Micke,
det enda jag kan bidra med är en bra lokal i Skåne… : Vombs fure, vilket ju inte är i Stockholmstrakten alltså...! Men jag kan kontra med att du kan få en GPS-koordinat med 5-10 meters marginal med lokalen, om du skulle ha turen att vara i Skåne de närmaste veckorna.
Tack för tipset Tommy!
Fina ex. av både gelérost och pokalmurkla på er tomt. Trevliga fynd en solig onsdagmorgon i maj.
Är det någon som hittar blek stenmurkla (Discina gigas) i stockholmstrakten närmsta tiden får ni gärna kontakta mig. Skulle vara kul att få en bra bild av den.
Gelérost (Gymnosporangium sp.) och pokalmurkla (Helvella acetabulum), Ekerö 2008-05-21.