0 381 visningar

28 svar

co2

Trompette des Morts

14 jun 2008 kl. 23:34

fann detta på en aktiesida i kvæll som en kommentar till en debatt artikel i dagens industri idag. artikeln finns dock inte på di ´s hemsida och jag har inte tillgång till papperstidningen hær i danmark.

någon annan som læst inlægget och har kommentarer ??

sjælv har jag hela tiden menat att co2 debatten ær rena rama bluffen.

“Läs Dagens Industri ,debatt för idag Lördag 14/6. Där går Prof emeritus i oceanografi Gösta Wallin till frontalangrepp på koldioxidhysterin.
Han ger en plausibel förklaring till hur detta vanvett kunnat fortplantas och fånga politikernas intresse. Prof Wallin arbetade 7 år under Prof Bert Bolin svensken som var internationellt verksam och som lyckades att ett FN organ IPCC inrättades åt honom själv.Ett ytterst intresant påstående .Här har vi förklaringen till allt vanvett. Prof Wallin påstår vidare: Total dårpippi utbröt vid pass tio år sedan.Då skulle det produceras regionala klimatmodeller Det är nog ung lika lätt som att göra potatis av brännvin Vidare har IPCC förlorat all trovärdighet genom hanteringen av den sk hockey stick-kurvan.
Detta var en synnerligen övertygande grafisk framställning av temperaturen från 1000-talet och framåt Denna kurva övertygade hela världen(med vissa undantag som Prof Wallin och undertecknad) om att apokalypsen var i antågande.Det värsta är inte att kurvan är totalt missvisande,det värsta är att det sedermera visat sig att ingen,inte IPCC,inte tidskrtiften Nature som publicerade,ingen har kollat hur beräkningarna har gått till vilket avslöjades långt senare av två kanadensare,Stephen McIntyre och Ross McKitrick.Prof Wallin påstår vidare:Ingen vet med säkerhet hur det framtida klimatet blir.Inverkan av koldioxid om så kommer att ske har en huvudsakligen positiv effekt.
Nämnas bör att den globala medeltemperaturen de senaste 10 åren har blivit ngt lägre.
Eulenspiegel”

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2008 kl. 20:04

Det är inte bara Trompette des Morts som snackar klimat på detta forumet, vi är många som gjort inlägg om detta. Så jag tar dig oxå i försvar Trompette des Morts. Jag har funderat om detta med co2 rätt länge. Jag kommer ihåg 50talet med all förbränning av koks, kol och ved och så skitigt det var man blev svart om händerna när man kladdade på en husfasad. Jag bara undrar hur det var i storstäderna för hundra år och lite mer när det var en kall vinterdag med högtryck som pressade ner luften och ALLA eldade som tusan, kan knappast ha varit en sund upplevelse. (Londonsmogg)

0

Trompette des Morts

15 jun 2008 kl. 21:52

jag kommer sjælv ihåg nær man på 70 talet talade om en ny istid tillføljd av all smog och partiklar som skulle hindra solinstrålningen. någon mer som kommer ihåg det ??

att det nu blivit renare i luften ser man inte minst de vintrar då vi haft snø. snøn ær vit mycket længre och det mærks inte minst vid snøsmæltningen. men det handlar nog mycket om øvergången till fjærrværme.

i øvrigt tack før visad support !

0

Irene A

16 jun 2008 kl. 07:45

Jag Googlade och hittade många artiklar av Gösta Wallin, dock inte det nämnda datumet i DI, så skribenten måste ha förväxlat någon plats eller något datum. Det finns flera andra i DI, bl.a. den här:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\\06\\04\\287256&sectionid=undefined

Vetandets värld kl 13 igår tog upp oenigheten om klimatfrågan, bl.a. med flera intressanta hypoteser om varför man hör så få kritiker mot koldioxidhypotesen.

Lyssna här:
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1207967&BroadcastDate=&IsBlock=1

0

Vetandets värld

Irene A

16 jun 2008 kl. 08:08

Jag kan tillägga att söndagens Vetandets värld var det första i en serie om fem program på samma tema.

Kommande program ingår i samma serie:
måndag 16 juni 12.10 och 23.07
Mätresultaten som utmanar slutsatserna i FN:s klimatrapport
tisdag 17 juni 12.10 och 23.07
”Räkna inte ut solen!”
onsdag 18 juni 12.10 och 23.07
Rymden och klimatet
torsdag 19 juni 12.10 och 23.07 Vetenskapshistorikern Sverker Sörlin om klimatforskning och klimatdebatt

0

Göran H

16 jun 2008 kl. 11:05

Artikeln finns i DI av lördagen den 15:e maj.

0

Irene A

16 jun 2008 kl. 11:59

Tack Göran, allt läggs inte ut på nätet förstås!
Med liite större bild hade vi kunnat läsa artikeln också ;-)

Diskussionen som startade 4/6 med P-O Erikssons inlägg resulterade i över 600 debattinlägg, och en stor del av dem var (inte oväntat) på samma linje.

Man bör nog vara vaksam på olika forskares och debattörers syften med att ställa sig på den ena eller andra sidan i den här frågan… Det kan också vara värt en diskussion.

0

co2, Irene

Göran H

16 jun 2008 kl. 19:05

Jag är inget vidare på det här med bilder, men jag tror att artikeln blev läsbar nu.

0

co2, Irene

Trompette des Morts

16 jun 2008 kl. 20:02

stort tack gøran h !

sannerligen en intressant och tankevæckande debattartikel !!

som jag ser det så ær ett problem i den hær co2 frågan att al gore gått all in ! och vissa av oss vet ju vilken beundran majoriteten av svenskarna kænner før demokraterna i usa och vilket genuint hat det finns i sverige mot allt vad rebulikaner heter. så faktiskt inte så mærkligt att i stort sett hela den svenska opinionen stællt sig på al gores fanatiska c02 sida i klimat debatten samtidigt som man førløjligar george w bush.
typiskt svenskt och inte speciellt klokt !!!!

0

co2, Irene

Irene A

17 jun 2008 kl. 11:31

Tack Göran!

I gengäld serverar jag en länk till en trevligt skriven blogg:
http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_226.shtml

I gårdagens Vetandets värld tog de upp en trolig orsak till de senaste 10 årens globala temperaturhöjning, nämligen en ökande instrålning från solen, beroende på klarare luft och mindre molnighet. Vad det i sin tur har berott på, diskuterades inte…

0

co2, Irene

Mossning

17 jun 2008 kl. 11:49

0

co2, al gore

Trompette des Morts

17 jun 2008 kl. 11:53

fin kille den dær al gore !
2,2 milj i gage och krav på inga journalister på førelæsningen ! vad har han att dølja ??

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/al-gore-kommer-inte-till-vaxjo(696792).gm

0

Irene A

17 jun 2008 kl. 13:21

Det har pågått en global uppvärmning på Mars också. Polarisarna där (som förresten består av frusen koldioxid) krymper. Det är ju förfärligt, vad ska vi göra åt det??

0

co2 på mars

Joachim Krumlinde

17 jun 2008 kl. 16:59

Nu bor inte jag på Mars, så den saken bekymrar mig inte så förfärligt mycket.

Men det är intressant om det pågår en global uppvärmning både på Jorden och Mars. Det skulle ju kunna tyda på att orsaken finns på Solen.

0

co2 på mars

cobran

17 jun 2008 kl. 17:32

Jag köper gärna förklaringen att uppvärmningn kommer från solen!

Dock ser jag så mycket andra biverkningar av människans misshushållning med kol och olja att jag på intet sätt försvarar energiindustrin eller George Bush oavsett om de orsakat just detta specifika miljöproblem.

För övrigt är väl inte värme i sig ännu ett miljöproblem, men kan bli om t ex polarisarna fortsättr smälta av och öknar breda ut sig mm.
Det finns annars fler exempel på att människans misshushållning med jordens rsurser orsakar problem, skogsskövling och förgiftning av vattendrag t ex…

Men även om jag inte håller med Trompette des M. i alla sakfrågor så tycker jag def. att debatten kan få föras på forumet då vi ju lite till mans o kvinns är miljömedvetna här!

0

Mattias Andersson

17 jun 2008 kl. 19:58

Det är hög tid att överge fossila bränslen oavsett vad som orsakar uppvärmningen. Peak oil är snart här. Dessutom bör man sluta med skogsskövling. Ett sätt att motverka uppvärmning är att minska avskogningen. Det finns teorier om att i samband med att gräsätare utvecklades så blev det en avkylning av jorden på grund av att mängden biomassa minskade pga. av gräset konsumerades av dessa gräsätare. Så plantera mer skog både i tropikerna och här hemma. Stöd ettklickforskogen tex.

0

co2, Irene

Göran H

17 jun 2008 kl. 22:17

Tack Irene, den bloggen skall jag följa. Gillar att solfläcksteorin får lite plats.

0

co2, Irene

Trompette des Morts

17 jun 2008 kl. 22:44

gøran h !

visst det med solflæckar ær mycket intressant !

jag ær sjælv anhængare av att det ær solen som till størsta delen avgør vad som hænder hær på jorden.

tænk føljande tanke !

det ær solen som ær upphov till allt som som lever och væxer på jorden inklusive de mængder av fossila brænsler som skapats under miljontals år.

vore det då inte ganska mærkligt om solens variationer i styrka skulle kunna ændar medeltemperaturen på jorden med några grader hit och dit.

sen får politikertøntar som al gore tycka vad de vill.

men klart klarade man inte bli president kan man ju alltid kræva 2,2 milj skr før att komma till væxjø och tala någon timma utan att slæppa in media !!!

0

Sussie

18 jun 2008 kl. 11:52

Har en liten fråga: Hur kan en intressant debatt om vår miljö urarta till att bli “pajkastning”? Jag vill åtminstone tacka för alla bra länkar som dykt upp i denna tråden. Jag kommer att läsa dem. Miljö- och klimathotet drabbar ju inte bara oss i Sverige, utan hela världen. Och i detta även utrotning av djurarter, växtarter, svampar, m.m. Ha alla en trevlig dag.

0

co2, Göran

Irene A

18 jun 2008 kl. 13:27

Kul att du gillade länken!
Har du kollat på “älggraffiti”, dag 118? Jag skrattade nästan på mig när jag såg de sjuttio kommentarerna..

0

Robban

18 jun 2008 kl. 15:57

Om vi har en global uppvärmning. Hur kan då Malen i Emån riskera att dö ut. Pga att dom inte leker under en vattentemp PÅ 22 grader. Borde ju vara tvärtom.

0

Trompette des Morts

18 jun 2008 kl. 16:35

robban, det kanske kan bero på andra faktorer som føroreningar och eller vattenregleringar.

0

Älggraffitti

Anonym

18 jun 2008 kl. 20:29

“Älggraffittin” var på dag 188:

http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_188.shtml

hittade snygga svampbilder när jag bläddrade omkring där också:

http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_205.shtml

tack för tipset!

0

co2, Irene

Göran H

18 jun 2008 kl. 22:21

Satan vad jag letat. Men amatören satte mig på spåret. Jag kom aldrig så långt som till dag 188 men provade allt annat, i princip. Sedan började matchen. Nu verkar det äventyret vara över. Beträffande kommentarerna, är inte allt fejkat? Eller finns det så mycket korkade människor där ute? Jag undrar.

0

Robban

18 jun 2008 kl. 23:22

Självklart spelar sådana saker in.
Men saken är den att enligt know how människor så är leken störd , pga för kallt vatten

0

Emån

Irene A

18 jun 2008 kl. 23:55

Jag har för mig att man har muddrat och rensat och gjort om vattenföringen i Emån för att flödet skulle gå snabbare och inte orsaka översvämningar under våren. Djupare diken kanske medför att vattnet inte hinner värmas upp tillräckligt?

0

co2, Irene

Irene A

18 jun 2008 kl. 23:59

Göran, förlåt mig, fingrarna måste ha halkat på tangentbordet..
När jag läste kommentarerna till älggraffitin, tänkte jag på hur förskonade vi är på SvampGuiden i alla fall.

0

HERREGUD

Tina N Kolsva

24 jun 2008 kl. 08:27

Suck !

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone