...var inte att tänka på när min son, hans kompis, dennes pappa och jag var och fiskade utanför Senja i nordnorge i veckan som gick. Att “plucke sopp” däruppe är inte speciellt populärt, särskilt inte i ett område där fisket har dominerat både som huvud- och binäring under århundraden.
Vi hade en vecka med regn och blåst i fyra dagar men fick en fin avslutning med sol och vindstilla i slutet. Vi hade glädjen att fånga både torsk, hälleflundra, kolja, sej och långa följande de strikta regler som gäller för respektive art. De norska fiskerimyndigheterna är mycket kunniga och noga vad gäller bevarande av fiskefaunan och det är upp till oss sportfiskare att ha full respekt för desa regler.
Jag kan rekommendera alla naturälskare en tur till nordnorge med dess fjordar, vilda natur, ljusa nätter och den rena luften. För en storstadsmänniska är det verkligen en lisa för kropp och själ.
Efter denna årliga fisketur var det skönt att sätta sig på flyget mellan Bardufoss och Oslo, luta sig tillbaka i sätet, blunda och tänka framåt på alla svampäventyr som väntar under hösten.
Den ultimata känslan infinner sig när man kan slå sig ner vid matbordet för att njuta av egenfångad fisk, egenodlad potatis och svamp som man själv har plockat.
Tänk vad skönt det kan vara att leva!
Hälleflundra eller “Blåkveite”??
Har själv aldrig varit i Norge och fiskat men övervägt det några gånger,, trodde nog man åkte tidigare, runt Mars-Maj för bästa fisket, men det är väl ändå bättre väder nu och vettigare ur den synpunkten..
Kan väl kontra med Harrfiske i Sysslebäck/Klarälven vilket också är oerhört kul,, det är något alldeles speciellt med strömmande vatten som tyst glider förbi,
Svampsäsongen här runt Vänern har inte börjat än och troligen blir det inte som det brukar vara, det kan väl bli lite höstsvamp om det börjar regna nu men mycket mer än så blir det inte.
(Hoppas dock på mycket Karl-Johan i år, vädret för KJ är mer eller mindre perfekt)
Du har helt rätt,, livet är riktigt bra just nu..
Hej Jonnie!
Hälleflundra var det. Det var sonen som krokade den. Vikt: 18,5 kg. Blåkveiten går på stora djup, ofta 300 meter ner.
Det blev 10 kg filéer att dela på och som kommer att avnjutas i höst och vinter ackompanjerade av nyplockad Karl-Johan och en flaska vitt.
Hälleflundra!! där ser man..gratulera sonen! själv har jag aldrig fått möjlighet att fiska den, någon gång så ska det bli av..när man nu ska få tid med det vete tusan.
Jag har lite kontakt med en duktig svampplockare i Molkom-traken,, där har man börjat hitta Karl-Johan nu, mest strösvamp men det bådar gott, vi återkommer väl i ämnet..
bengt, hade ni haft den minsta lilla respekt før naturen hade ni slæppt tillbaka helleflundran i havet igen om den inte var alltfør skadad !
førstår inte hur du kan æta den med gott samvete !!??
http://www.greenpeace.org/sweden/sea-the-future/rodlista/halleflundra
Hyggelig med god Norgesreklame.Jeg fisker med flugor men mest i elver og sjøer . Jeg har noen gode svampvenner i Sverige og har vært der flere ganger og plukket svamp. Her i Norge hvor jeg bor, Nes Hedmark, halvøen i Mjøsa finnes det mycket lite svamp nå. Jeg går sjelden på svamptur hvis jeg ikke ser svamp på egen eiendom.
Visst är livet underbart när man får njuta av naturen och får förmånen att ta vara på vad den har att erbjuda. De norska fjällen som ibland stupar rätt ner i ett djupblått Atlanten utgör en livs levande kuliss som är bland det vackraste man kan få uppleva.
Att sedan få sitta i en liten båt vid foten av berget eller få ta en dust med det vilda havet några sjömil ut när skummet yr och båten rullar är ett privilegium att ta tillvara på.
Glädjen blir ännu mer påtaglig när man får sitta i midnattsolens sken och dra upp sin husbehovsfisk omgiven av tumlare som nyfiket simmar runt båten. Vi såg också några vildlaxar som hoppade över vattenytan i full speed.
Väl iland lagade jag till en norsk fiskrätt som består av citronmarinerad stekt nyfångad sej som jag blandade i stekpannan med römme (en syrligare norsk motsvarighet till Crème Fraiche). Till detta serverades nykokt färsk potatis och en sval öl.
Efter måltiden ställde vi oss på verandan och blickade ut över den vackra fjorden omringad av de höga bergen och fjällen.
Livet just då var helt underbart och så är även minnena som vi varsamt packade ner i hjärnans resväska för att aldrig mer packas upp igen.
Jag har inga bekymmer med att fiska och äta rödlistade arter. Det är in sportfisket som tar död på fiskbestånden. Är jag på Ica kan jag däremot tänka efter hur fisken är fångad och avstå. Det är det storskaliga industriella fisket som
knäcker bestånden i haven. Och all transport fram och tillbaka från Kina
Sicken idioti. Men på sätt å vis är det ju vi som gjort det så själva.
Hej Susan!
Jag förstår dina farhågor men du är kanske inte insatt i problematiken på samma sätt som vi sportfiskare är.
När det gäller hälleflundra i nordnorge är det så att man nu har haft trålförbud kustnära i c:a 10 år och det har medfört en explosionsartad uppgång av denna art. Innan förbudet trålade man upp miljontals småhälleflundror som aldrig fick en chans att nå reproduktionsbar ålder.
I dag är läget mycket positivt och sportfiskad hälleflundra utgör inget som helst hot mot beståndet. Vi som fiskar seriöst och är rädda om fisken/fisket återsätter alltid, trots den goda tillgången, all fisk som ligger under minimimåttet. Vi tar endast med oss EN ENDA hälleflundra trots att vi får ta med oss mycket mer.
Att kalla detta för rovfiske är ett hån mot oss som sportfiskar seriöst, vi är MYCKET noga med att följa gällande regler och lagar!
Därför kommer min familj och jag att njuta av fångsten vid åtskilliga tillfällen under hösten och vintern tillsammans med den svampskörd som våra skogar kommer att ge oss.
Trevliog Helg önskar
Kan bara hålla med dig Bengt. Ett ansvarsfullt sportfiske är inget hot
i dag. Samma sak med Torsken i Östersjön Och den ökar i vattnet jag fiskar i, även piggvaren ökar. Men oroväckande så minskar sik och simpa. Inte för man önskar simpa.(Stensimpa)! Strömmingen man får nu är hälften så stor som för 10 år sedan. Detta lite om havs fisk i Kalmarsund.
sagt av bengt sand
“Att kalla detta för rovfiske är ett hån mot oss som sportfiskar seriöst, vi är MYCKET noga med att följa gällande regler och lagar!”
bengt ænnu en gång læser du som fan læser bibeln !
ingen har anklagat dig før rovfiske !
men det ær ju inte bara du som går på trofe fiske efter hellefrunda utanfør den norska kusten, eller ???
men givetvis kan du bengt och vet du mer och førstår du mer æn den samlade expertisen hos WWF och greenpeace !
det ær då mærkligt att du inte kan hålla dig till gæddan i den lokala gølen eller hummer från væsterhavet som ju inte ær på någon rød lista !!!
du har ju alltid gett sken av att vara en som står upp før naturen !!
Att inte herr Trumpet som skryter över sin egen skicklighet och ondgör sig över andras dumhet startar ett eget Svampforum?
Då kan han ju få det precis som han vill och slipper ständigt ondgöra sig över att inte Micke lyder hans uppmaningar. Med sin briljans och enorma begåvning borde det väl vara en mycket lätt uppgift för Trumpeten att ordna sitt eget forum.
Jag är en lycklig och glad människa som finner stor tillfredsställelse i att ta del av allt som naturen har gett oss från tidernas begynnelse. Mina och mina vänners fiskeresor till Norge sedan 20 år tillbaka har gett mig energi, glada minnen, livskvalitet och ödmjukhet inför livet på ett sätt som jag önskar att fler människor skulle ge sig tid att ta vara på.
Att fånga fisk och äta den är, liksom att plocka bär och svamp, en njutning som hjälper mig att må bra, särskilt när jag vet att jag följer de regler och lagar som gäller.
Att det sedan finns en och annan skribent som inte ger sig tid och andrum att taga del av det goda utan i stället ägnar sig helhjärtat åt att försöka trycka ner andra är också en del av livet. Det får man ta med jämnmod och hoppas att det vänder mot det ljusa en vacker dag.
Låt oss ignorera vissa inlägg och i stället drömma om morgondagen (efter eventuellt botad huvudvärk).
Jag tänker ta mig en titt på mitt enda rödgula trumpetsvampställe som aldrig påverkas av varken torka eller väta. Platsen är ett kärr med små “öar” där det vissa år växer enorma mängder av denna läckerhet. Den 2/8 känns som ett bra startdatum för årets svampsäsong.
Rapport följer i morgon.
Ett annat oförglömligt inslag i nordnorge var att varje dag vara omgiven av både stormfåglar och tretåiga måsar och naturligtvis mängder av lunnefågel och tordmular.
För mig som är både fågelskådare och sportfiskare blir det ibland svårt att bestämma mig för om jag ska koncentrera mig på det som finns under eller ovanpå vattenytan…
Hej Daniel!
Vi körde bil till Gardermoen utanför Oslo (c:a 35 mil från Göteborg). Sedan flyg med Norweigan till Bardufoss. Därefter möttes vi upp av värden som fraktade oss de 11 milen till Mefjord Brygge.
Om du vill ha mer info och kanske rent av är intresserad av att hänga med på nästa års fiskeresa så är du välkommen att maila mig. bengtsandh@hotmail.com
Ja, de gånger jag fiskat i mitt liv kan räknas på ena handens tumme och pekfinger… Det blir liksom aldrig av.
Och en sådan fantastisk resa som ni verkar ha företagit er kanske är lite väl magstarkt för en nybörjare. Fast tack för inbjudan!
Tittade som sagt på Google Earth, och av bilderna som folk lagt in att döma är det ju ett helt magiskt ställe!
Ja, så var premiären överstökad och det gick över förväntan. 2,7 kg rödgula gör mig mer än nöjd. Massor, massor är på väg upp så dagens skörd får mera ses som en liten aperitif.
Trumpetfanfarerna ljuder!
Fanfarerna ljöd muntert till min ära!
I stort sett ligger dagens skörd i fas med 2006-2007. Båda åren blev det ungefär samma resultat som idag.
Stället är alltid rejält vått oavsett hur länge torkan har varit, därför är det tydligen inte så viktigt hur vädret har varit under försäsongen. Däremot varierar tillgången kraftigt från år till år men det är aldrig “dåligt”.
Tack för din härliga beskrivning av din årliga fiskeresa Bengt:)
Helt fantastiskt verkar det varit! :D
Kommer ihåg när vi var på späckhuggarsafari vid Lofoten (ekoturism resa) då fiskade vi vår egen middag bla…jätte roligt!
Kan bara instämma att visst blir det konflikt i vad man ska koncentrera sig på svamp fiske eller skåda fågel :///
Just nu för egen del är det mycket makrillfiske men jag kikar samtidigt på de fåglar som finns i närheten…svamp…ja då jag bor i centrala Göteborg så vet jag just nu inte hur det ser ut i markerna kring Hyssna, där jag brukar plocka svamp…får ta en tur dit i dagarna o reka lite….
Fanfar till din skörd från mig med :D
Kom gärna och lyssna på oss på fredag. Vi heter the Rock’n'Rollers och ger järnet på Kärradals Camping på fredag.
Vi spelar med Rock-Ragge i Borås den 29/8, i Limmared 13/9, i Kumla den 20/9, i Jönköping den 25/10 och i Vänersborg den 8/11.
Hemsida: http://www.rock’n'rollers.se
Fel adress, ska vara http://www.rocknrollers.se
Nu blir jag lite rädd Daniel! Du får inte tala om för någon att du vet var jag har gömt min skatt. Det var bara du som fick veta positionen för inte är det väl så att det man skriver på internet går att läsa av andra?
I så fall kommer jag omedelbart att ändra uppgiven position till N 59’39’354
EO 13’55’548
Där finns det nog inte några trumpetsvampar! :)
Nu fick jag verkligen en längtan att återse Norge och den fina natur som finns där. Var vid Trysilälven och andra platser jag ej kan namnet på lägre när jag var yngre (ca 25 år sedan). Min far var förr om åren och fiskade torsk, sej, m.m. i nordnorge och de fotografier han hade med sig hem var helt underbara. Dessutom: skäll inte på sportfiskarna - skäll på de som har trålare. Det är de som utrotar fisken!
Jag vet att det finns många bulefiskare som gömmer sig bakom sportfiskare. sånt kommer vi alltid leva med, det vi sportfiskare kan göra är att acceptera detta fiske.
Sen kan jag tycka att man ska följa
lagar och avtal och inte gå i och plocka i skogen om man inte får
tex, i Danmark.
Jag har tillbringat halva mitt liv på sundet som sportfiskande helsingborgare och vill gärna reda upp begreppen lite. Bulefiske är ett DANSKT uttryck och innebär att man helt enkelt fiskar där ett torskstim avtecknar sig på ekolodet, vilket ofta har formen av en bula.
Ryckfiske är när man från samma stim försöker “rycka” fast fisken med kraftigt överdimensionerade krokar eller mängd krokar viket jag tycker är jävligt, däri ligger skillnaden.
Bulefiske har fått en negativ klang på grund av dessa havets huliganer, lite orättvist tycker jag.
Skall man göra en liknelse är det väl ungefär som att en jägare skulle ge sig ut på rådjursjakt med ett granatgevär.
Sen kan man diskutera om det känns moraliskt riktigt att överhuvud tagit fånga lekmogen torsk.
Trompette vad gäller ditt orerande om saken vill jag bara påpeka att i Helsingör finns det 18 turfiskebåtar mot fem i Helsingborg. Kanske dina synpunkter är mer effektiva på ett danskt forum. Dessutom uppför sig de danska som banditer på sundet, visar total brist på sjömanskap och hänsyn.