0 6825 visningar

14 svar

När plocka Trattkantarell och Karljohan

Henrik

12 aug 2008 kl. 11:18

Hej,

Håller på att planera en svampplockarhelg för några vänner i min sommarstuga i västergötland. Frågan är när det är bästa att åka dit. Just nu lutar det åt 10-12 oktober. Finns det trattkantareller och Karljohan då eller är det för tidigt?

Tacksam för lite hjälp

0

gustav

12 aug 2008 kl. 12:55

tydligen ingen som vill svara oss

0

gustav

12 aug 2008 kl. 12:59

det är nog en sluten liten grupp mäniskor här som bara pratar med varandra

0

Henrik

12 aug 2008 kl. 13:09

Det kommer nog snart någon vänlig person och svarar.

0

Sussie

12 aug 2008 kl. 13:10

Hej!
Jag är ingen expert, men det har faktiskt börjat dyka upp lite trattisar här och var uppåt småland och norröver (Karl-Johan vet jag inte). Inga stora mängder än, men kolla svamprapporterna här med jämna mellanrum så får ni kanske svar på er fråga. Ha en fortsatt bra dag.

Mvh//

0

Tina Nordberg Kolsva

12 aug 2008 kl. 13:18

Hejsan, att ingen har svarat kan bro på att ingen vet något svar.
Eller så är de som vill svara på jobbet. Mot kvällningen brukar det ramla in mera svar.
Tålamod ugh…....(juckrörelse)
Jag vet inte. Det har hänt hos mig att oktober varit för sent, vi har haft snö o frost då. Man kan inte säga när svampen kommer.Det är olika varje år, från juli till januari.September brukar de oftast finnas.
Lycka till.

0

Jonnie

12 aug 2008 kl. 15:53

Då ska jag överraska både Henrik o Gustav genom att svara ,, bor själv i Västergötland och plockar “en hel del” trattkantarell där.

I Oktober blir det säkert jättebra att plocka trattkantareller..OM inte frosten har nupit till rejält, det går ju att plocka ändå men svampen blir lätt lite sladdrig efter en rejäl frostnatt, vilket ni säkert redan vet
Behöver ni tips om vart ni ska åka får ni först tala om var stugan finns.. är ni månne i norra Västergötland så har jag lite tips på vart ni sks åka för en fin plockning..

0

Inga-Lill

3 sep 2008 kl. 18:58

Hej!

Du undrade när du kan plocka Trattkantarell.Det kan du göra från mitten av september och ända fram till december om det inte blir kallt alltför kallt,den klarar av ett par minusgrader utan att bli förstörd.

0

Karljohan

Birgitta F

3 sep 2008 kl. 19:33

kan man kanske finna enstaka vilsna exemplar.Trattkantareller som frusit ihop till dess dom klirrar i korgen funkar bra.
Sen kan också kantareller finnas nyuppstigna väldigt sent på hösten.
I alla fall i Bohuslän.

0

julsvamp

hanna

3 sep 2008 kl. 21:29

5 december 2006

0

mängder med trattisar!!

svampstaff

3 sep 2008 kl. 21:31

ett köksbord fullt idag!! i östergötland.så västergötland duger nog oxå nu.

0

När kan man plocka Trattkantarell

Linus Edström

15 sep 2018 kl. 09:14

Hej, mitt namn är Linus och jag är en väldigt svampintreserad 12åring som bor i Göteborg. Min fråga är om det är för tidigt med trattkantareller? När kommer dem isåfall? MVH/Linus

0

HLilja

15 sep 2018 kl. 09:36

Hej Linus! Kul att du är så intresserad av svamp! Jag bor en timmes väg norr om Göteborg, jag har sett att trattkantarellerna börjar komma så smått här, men de var för små för att plocka. Skulle tro att det kan vara idé att kolla om en eller två veckor. Det är också olika tidigt på olika ställen, skuggiga platser såsom norrsluttningar är senare. Välkommen tillbaka till forumet med nya frågor! (Ett tips är att du startar en ny tråd när du har en ny fråga, klicka på den blå rutan: ställ en fråga. Denna frågan råkade hamna i en gammal tråd, men det gör inget. Det är bara det att det blir tydligare med en fråga i varje tråd.)
Lycka till med svampplockadet!!

0

JanAUppsala

15 sep 2018 kl. 09:46

Här i uppsalatrakten finns nu såväl trattkantarell som gul trumpet I lämpligt utvecklingsstadium och vi har börjat plocka/äta dem!

0

JanAUppsala

15 sep 2018 kl. 11:30

Oj, rödgul trumpet skulle det givetvis vara…

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone