Hej,
Håller på att planera en svampplockarhelg för några vänner i min sommarstuga i västergötland. Frågan är när det är bästa att åka dit. Just nu lutar det åt 10-12 oktober. Finns det trattkantareller och Karljohan då eller är det för tidigt?
Tacksam för lite hjälp
Hej!
Jag är ingen expert, men det har faktiskt börjat dyka upp lite trattisar här och var uppåt småland och norröver (Karl-Johan vet jag inte). Inga stora mängder än, men kolla svamprapporterna här med jämna mellanrum så får ni kanske svar på er fråga. Ha en fortsatt bra dag.
Mvh//
Hejsan, att ingen har svarat kan bro på att ingen vet något svar.
Eller så är de som vill svara på jobbet. Mot kvällningen brukar det ramla in mera svar.
Tålamod ugh…....(juckrörelse)
Jag vet inte. Det har hänt hos mig att oktober varit för sent, vi har haft snö o frost då. Man kan inte säga när svampen kommer.Det är olika varje år, från juli till januari.September brukar de oftast finnas.
Lycka till.
Då ska jag överraska både Henrik o Gustav genom att svara ,, bor själv i Västergötland och plockar “en hel del” trattkantarell där.
I Oktober blir det säkert jättebra att plocka trattkantareller..OM inte frosten har nupit till rejält, det går ju att plocka ändå men svampen blir lätt lite sladdrig efter en rejäl frostnatt, vilket ni säkert redan vet
Behöver ni tips om vart ni ska åka får ni först tala om var stugan finns.. är ni månne i norra Västergötland så har jag lite tips på vart ni sks åka för en fin plockning..
Hej Linus! Kul att du är så intresserad av svamp! Jag bor en timmes väg norr om Göteborg, jag har sett att trattkantarellerna börjar komma så smått här, men de var för små för att plocka. Skulle tro att det kan vara idé att kolla om en eller två veckor. Det är också olika tidigt på olika ställen, skuggiga platser såsom norrsluttningar är senare. Välkommen tillbaka till forumet med nya frågor! (Ett tips är att du startar en ny tråd när du har en ny fråga, klicka på den blå rutan: ställ en fråga. Denna frågan råkade hamna i en gammal tråd, men det gör inget. Det är bara det att det blir tydligare med en fråga i varje tråd.)
Lycka till med svampplockadet!!
Här i uppsalatrakten finns nu såväl trattkantarell som gul trumpet I lämpligt utvecklingsstadium och vi har börjat plocka/äta dem!
Oj, rödgul trumpet skulle det givetvis vara…