0 2266 visningar

31 svar

Någon som ätit Biskopsmössa?

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 20:04

Idag hittade jag mÅnga och stora Biskoppsmössor. Jag plockade dem inte då jag förstått att de i princip inte går att särskilja från den lömska. Nu undrar jag om någon ändå plockat denna och kokat av dem enligt konstens alla regler? Undrar även hur de smakade?

0

Tony

30 sep 2011 kl. 21:43

Brrrrrr skulle inte våga. Finns snarlika otäckingar.

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 21:56

Ska lägga upp bilder snart, går ej att göra direkt från min mobil. Är nästan helt säker på att det är antingen Lömsk Biskopsmössa eller Biskoppsmössa.

0

Simon Brook

30 sep 2011 kl. 22:07

Kolla under rubriken Är detta biskopsmössa.

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 22:09

Här kommer bilderna. Jag tycker att det ser ut som Biskopsmössa, huruvida den är lömsk eller inte skall ju bara gå att avgöra mikroskopiskt om jag förstått saken rätt. _Däremot ska även den lömska gå att äta efter avkokning. Om det nu är Biskopsmössa vill säga. Någon annan kanske har en annan åsikt? Man är ju ingen expert ;)

Biskoppsmössa

0

klas jaederfeldt

30 sep 2011 kl. 22:13

jag har ätit brun hattmurkla som är dess rätta namn, pga förväxlingsrisk så kokade jag av dem, smaken försvann men hjälptes upp med att använda sherry och ljus dijongsenap, så det hela blev välsmakande, poängen är nog murklans tuggmotstånd, känsla i käften som är något jag gillar

0

klas jaederfeldt

30 sep 2011 kl. 22:16

dessutom lyckades jag förgifta en hel scoutavdelning under en paddeltur, att det fanns en lömsk var inte kännt vid detta tillfälle , många blev magsjuka men då trodde jag att de druckit otjänligt sjövatten

0

Tony

30 sep 2011 kl. 22:17

Men är den värd att prövas med allt jobb det krävs?

0

Kunsin till Simon Grook

30 sep 2011 kl. 22:17

Det är väl preskiberat?

0

Kusin till Simon Grook

30 sep 2011 kl. 22:20

Munkspindlingen, Cortinarius coerulescentium, är ju också ätlig.

0

Simon Grook

30 sep 2011 kl. 22:24

Ursäkta men jag håller inte med min kusin.Han verkar äta alla spindlingar som har med kyrkliga motiv att göra. Biskop, nunna eler munk.

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 22:35

Gud va ni är roliga! Sitter och fnissar på balkongen i sensommarvärme!

0

Bengt Sandh

1 okt 2011 kl. 00:34

Jag har ätit biskopsmössa, prästhatt, prostkeps, och kyrkoherdehjälm och jag ger extrapoäng till prostkepsen som var mest al dente av alla. Rekommenderas!

0

Birgitta Corbett

1 okt 2011 kl. 00:39

: )

0

Birgitta

Lill, Skellefteå

1 okt 2011 kl. 08:06

Hej!
Nu först upptäckte jag att du lagt ut bilder.
Skulle jättegärna vilja ha tag på lömsk biskopsmössa för mikroskopiering.
Dina ser faktiskt ut att ha en mycket ljusare fot än de jag sett tidigare vilket ger mig förhoppning om att det kan vara lömsk.
Har du kvar dom?

0

Birgitta Corbett

1 okt 2011 kl. 08:30

God morgon :)
De står kvar på backen! Hade ändå tänkt att gå åt det hållet idag. Det fanns många fler än de jag fotade, kan det växa lömsk och vanlig om vartannat? Läste någonstans att lömsk växte på sandig jord med tall och vanlig på ved. Vet inte om det stämmer? Mina växte på ved. Vill du jag skall plocka alla?

0

Lill, Skellefteå

1 okt 2011 kl. 08:38

Det behövs bara en.
Om den växer på ved så är det väl mest troligt den vanliga, men den vanliga växer ju också på marken så varför skulle inte den lömska kunna växa på ved?
Vore jättesnällt om du kunde torka och skicka en till mig.
Du kan maila mig på liei0003@student.umu.se så får du min adress.
Tackar så mycket!!

0

Birgitta Corbett

1 okt 2011 kl. 11:33

Maila mig hur jag ska torka och packa! Vill inte göra fel :)

birgitta.corbett@hotmail.se

0

Eva K

1 okt 2011 kl. 13:09

Jag har ätit den. I en soppa med andra svampar och jag överlevde. Mot bättre vetande och med en gammal svampbok, tillagade jag soppan och bjöd mina käraste på. Den var super god och speciellt gillade jag denna murkliga hattmössa. Jag, glad i hågen, berättade om detta i forumet och GISSA OM JAG FICK SKÄLL!! Haha :D Men vi alla överlevde, mätta och belåtna helt utan illamående. Det var bara jag som började må lite kymigt. Men det var efter bastningen på forumet. Jag vill inte uppmana någon till att göra som jag. Men detta är min erfarenhet av just denna schwamp!
Slurp, men äter den nog inte igen..

0

Birgitta

jeaxx

1 okt 2011 kl. 20:41

hej
såg Era diskussioner efter att jag googlat på “lömsk biskopsmössa” p g a: att jag igår fick med mig hem ngn sorts Murkla - efter att ha tittat på internet TROR jag att jag har lömsk för mina är mkt mörkare och har lila fot. När min man plockade upp dem “rök” det om dem också - sporer kanske.1´
Okej, såg att Du ev. ville ha lömsk B, jag slängde precis mina men om Du är intresserad kan jag hämta in dem igen - (de ligger i en påse, är stora)

0

Jeaxx

Birgitta Corbett

1 okt 2011 kl. 20:48

Det är Lill från Skellefteå i inlägget tidigare i tråden som vill ha Biskoppsmössan :)

0

Jeaxx

Lill, Skellefteå

1 okt 2011 kl. 21:10

Du får gärna hämta de å försöka torka de. Om de fortfarande är nog frächa så att de går att torka utan att de ruttnar så får du gärna skicka de till mej.
Torka de inte i lokaler du vistas ifall det är lömsk!
Maila mig så får du min adress.
Tack så mycket!

0

Andreas-Nilsson26

26 nov 2016 kl. 14:51

Hej Klas, jag har också hittat biskopsmössor i skogarna i höstas. Är det säkert att det går att äta en bara om man förväller den först, fast man inte vet om det är den vanliga eller lömska biskopsmössan? Jag har ALDRIG vågat äta en, fast vissa andra kanske äter en.

0

mumrik

27 nov 2016 kl. 13:28

Folk äter ju stensopp så... Det är väl upp till dig vilka risker du vill ta.

Jag rör inte giftmurklorna efter att en gång ha fått kraftig magvärk efter att ha ätit proffs-tillreddda stenmurklor. Man vet ju nu att gifthalten varierar väldigt mycket och att man inte får bort allt gift vid torkning/förvällning. Man vet också numera att det inte bara är akut förgiftning man ska oroa sig för utan även långsiktiga effekter (påverkar fortplantningsförmåga och orsakar cancer).

För mig är det inte värt det. Om det är det för dig kan bara du avgöra.

0

Dagny

18 okt 2022 kl. 23:30

Hej
Har letat febrilt efter information angående biskopsmössor. Har förstått att jag troligtvis hittat den lömska och kastade den. Mitt problem är att jag la den i sidan av korgen så den låg emot mina trattkantareller i ett par timmar innan jag tog bort dem. Undrar nu om det kan vara farligt att äta dessa trattkantareller som legat emot murklorna?

0

HLilja

19 okt 2022 kl. 06:00

Nej det är ingen fara att äta trattkantarellerna bara för att någon giftig svamp legat i samma korg. Men som en tumregel är det bäst att bara ta med de trattkantareller som är hela och slänga alla småbitar, så vet man säkert vad man får med i grytan.

0

Dagny

19 okt 2022 kl. 11:03

Tusen tack H Lilja för det lugnande svaret

Dagny

0

Dagny

19 okt 2022 kl. 11:10

En fråga till ...om det skulle kommit med en bit av falsk biskopsmössa, hur lite ger symptom/ är riskfyllt att få i sig?

0

Jan A Uppsala

19 okt 2022 kl. 12:23

Googla på “lömsk biskopsmössa” och läs!

0

HLilja

19 okt 2022 kl. 12:59

Den innehåller giftet gyromitrin som du kan läsa om här:
http://svampguiden.com/svampgifter/lista

0

Dagny

19 okt 2022 kl. 13:07

Ägnade flera timmar i går kväll åt att söka efter svar på dessa frågor men hittade inga svar på just de frågorna. Men fick ett klokt svar av H Lilja på min första fråga vilket gjort mig lugnare

0

Dagny

19 okt 2022 kl. 13:11

Ser att jag fått länk till mer information
Tack snälla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?