3 1608 visningar

5 svar

Toppmurkla?

MGardars

25 apr 2017 kl. 17:44

Elinelund, Skåne
Vi hittade dessa idag och trodde att det var toppmurkla men nu säger min man att det kan vara stenmurkla och vi ska kasta dom.
Är det toppmurkla eller stenmurkla?

1

SusanneH

25 apr 2017 kl. 17:54

Det är rund toppmurkla, jättefin matsvamp så släng dem inte. http://svampguiden.com/art/visa/morchella_esculenta

1

JanAUppsala

25 apr 2017 kl. 17:56

Visst är det toppmurklor. Däremot är det inte så lätt att avgöra vilken toppmurkla det är. Dina är i iaf ätliga - och goda!  Säger ngn enfaldigt bestjärnad något annat - så gäller väl det!

1

Michael Krikorev

25 apr 2017 kl. 21:52

Visst är det en toppmurkla i släktet Morchella, och du kan absolut utesluta stenmurklor (den översta fruktkroppen påminner dock lite om en stenmurkla, är de plockade på samma ställe?).

Jan, jag vet inte om jag ska tolka ditt uttryck “enfaldigt bestjärnad” som något positivt eller negativt, men jag kan intyga att Susanne är en stjärna med mycket goda kunskaper om svampar och artbestämning efter bilder. Rund toppmurkla är trots allt det närmaste som går att komma vad gäller artbestämning enligt befintliga svenska svampböcker. Sedan har det mycket riktigt kommit nya vetenskapliga studier som visar att vi har fler än bara två arter i komplexet “toppmurklor” i landet, men det återstår att reda ut exakt vilka vi har och var de finns.

Det är för närvarande en stor röra och förvirring vad gäller våra svenska fynd av “toppmurkla” och vilken art som egentligen avses. Det som vi tidigare kallat “toppmurkla” (dvs “Morchella elata/conica”) har enligt en ny studie visat sig vara något som kan passa in på antingen “Morchella eximioides” (beskriven 1990), “Morchella purpurascens” (beskriven 1984) eller “Morchella importuna” (beskriven 2012)... Jag ska inte här gå vidare med vad begreppet “rund toppmurkla” möjligen kan rymma för arter, men utan tvekan kan vi konstatera att det fortfarande råder stor osäkerhet vad gäller taxonomisk tillhörighet på det som vi tidigare har kallat “toppmurkla” och “rund toppmurkla”.

Om vi orkar bortse från de taxonomiska rörorna så går det fortfarande bra att ha med dessa “toppmurklor” i våra gastronomiska svampröror om vi tillagar dem enligt praxis (stek/koka ordentligt minst 10 minuter). Det finns ett fåtal fall av förgiftningar även med Morchella-arter som dock inte är allvarliga och som varit övergående och inte orsakat bestående skador (http://www.dipualba.es/micologica/curiosidades/Morchellas_toxicidad.pdf).

Som vanligt gäller att inte äta stora mängder och att tillaga svamparna ordentligt, dvs under upphettning i minst 10 minuter oavsett stekning/kokning.

Så för att sammanfatta: Du kan äta dina plockade toppmurklor, förutsatt att de är tillagade ordentligt (upphettning minst 10 minuter) och att du inte äter hektovis med mängder.

1

JanAUppsala

26 apr 2017 kl. 15:58

Ingen hade svarat när jag började plita ner bokstäver.  Om jag sett Susannes svar, så hade jag givetvis inte skickat mitt.

0

SusanneH

26 apr 2017 kl. 23:25

Vill bara säga att jag förstås är medveten om de nya rönen vad gäller Morchellakomplexet även om jag inte är närmare insatt i det hela men kände inte att det var behövligt att gå närmare in på det just i detta fallet eftersom det gällde matsvamp och Morchella vs Gyromitra. Men mycket bra och utförlig förklaring från Michael. Och nej jag tror inte att Jan menade något illa med sitt uttryck. Jag antar att enfaldigt står för EN (stjärnigt) men det var ett konstigt uttryck ...men samtidigt lite kul tycker en enfaldig stjärna :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?