0 1759 visningar

4 svar

Kadmium i champinjoner

Skogsvandraren

8 maj 2018 kl. 22:39

Hej! Jag har ätit kungschampinjon bara en gång och jag vet att den liksom snöbollschampinjonerna kan ta upp höga halter av kadmium. Men nu vill jag fråga: Hur gör jag för att äta dessa svampar säkert? för jag vill ju vara på den säkra sidan så klart! Jag har märkt att de där champinjonerna ofta växer i parker och längs stadens vägar där det kan vara trafikerat där jag bor. Och det är synd och de är ju goda! Kan jag ändå ta dem om jag sköljer dem noggrant och tillagar väl. Eller är det bättre att undvika de där “kadmiumchampinjonerna”?. Jag skulle bli tacksam om jag får råd från er och höra era åsikter, särskilt från de som är proffs.

0

mumrik

8 maj 2018 kl. 23:57

Det hjälper nog inte att skölja och koka. Däremot är det omtvistat om vi kan ta upp kadmium från svamp. Det lär ska vara bundet på något sätt som gör att det går rakt igenom så att säga - tror en del. Det är också så att kadmiumälskande svampar innehåller höga halter även om man hittar dem långt inne i skogen. Gamla herbarieexemplar som är över 100 år gamla lär också innehålla höga halter (Nylén).

Men jag chansar inte. I de miljöer du beskriver är det nog inte särkilt lämpligt att plocka och äta någonting öht, kadmium eller inte kadmium.

0

Joachim Krumlinde

9 maj 2018 kl. 07:26

Det är nog inte så farligt att äta kungschampinjon någon gång då och då. Men de gulnande champinjonerna har alltid tagit upp kadmium, vilket man har sett i herbariematerial från 1800-talet. Så det har inte så mycket att göra med trafiken idag.

0

JanAUppsala

9 maj 2018 kl. 10:08

Kadmium är I svamparna bundet i det för oss osmältbara kitinet. För länge, länge, länge sen redovisade jag en avhandliing “i ämnet”, men förmår/orkar inte återfinna inlägg m.m.
Att det på många sätt är tämligen osunt att inmundiga vägkantsvampar är dock en sund insikt.
Något i ämnet finns här: http://svampguiden.com/forum/visa/238822 - dock inte allt jag sökte…
Kungschampinjoner växer dock vanligen på “betydligt sundare” platser!

0

Heidi

17 aug 2023 kl. 14:16

Sen fortsättning på tråden ... men är upptaget av kadmium beroende på hur mycket man kokat/stekt svampen? Påverkar inte det kitinet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?