1 1419 visningar

5 svar

En vanlig svamp - ovanligt god matsvamp!

JanAUppsala

5 aug 2018 kl. 16:03

Matsvamp just nu!
Idag har jag varit ute och kollat en av våra mest närbelägna svampmarker, Stabby backe I Uppsala. Förra veckan regnade det “en hel del” häromkring - och det första, lättfunna resultatet, var mängder av vitspröding, en av många synnerligen underskattad matsvamp. Att bl.a. jag inte underskattar den bör framgå i denna gamla tråd i Svampguiden. http://svampguiden.com/forum/visa/140813  -  och det finns fler!  Idag finns/fanns den i stort antal och i ungt och fint skick, bl. a i lövblandskogen utmed motionsstigarna.
Provätning rekommenderas!

0

JanAUppsala

7 aug 2018 kl. 22:13

Två dygn senare såg den nedlagda m omgivning ut så här! Men det hade tillkommit nya godingar också...

0

SvenD

11 aug 2018 kl. 09:58

Ska testas! (Får väl inga överväldigande lovord i litteraturen; det är så långt jag kan se bara Cortin
som förbarmade sig med två av tre stjärnor - men han var ju vänligt inställd till de flesta svampar!)

0

JanAUppsala

11 aug 2018 kl. 14:09

Bengt Cortin har av flera skäl “alltid” varit en av mina favoriter, dock främst p.g.av hans nytänkande, ibland dock alltför långt gående.  Men en som betygsätter “vit sprödskivling” som “ätlig” - samma omdöme som de flesta matsvamparna får -  är Ryman. Stolt fjäll och ytterligare några, mlm slumpvis utvalda, kallas dock “utmärkta matsvampar”!  Typisk smaksak enligt mig! Traditionens makt är stor.  Sen är det slutligen så, att smakligheten ofta hänger ihop med tillagningssättet, ätarens sinnesstämning m.m.!

0

Elieser

11 aug 2018 kl. 14:41

Sprödskivlingen ser väldigt god ut! Ska hålla utkik nu när det äntligen har börjat regna här. Jag håller med om att det är en smaksak vad man gillar - själv tycker jag både sammetssopp och till och med rutsopp är godare än de vanligtvis får äran av.

0

JanAUppsala

11 aug 2018 kl. 18:37

Lycka till! Och kolla länken i trådstarten!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?