Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1039 visningar
5 svar

Karl Johan som smakar illa

Jempa

1 sep 2021 kl. 09:14

Jag har vid två tillfällen i år hittat Karl Johan som jag har har förvällt, smörstekt och saltat. När jag sen smakat på dem så smakar det riktigt illa! Beskt/bittert och går verkligen inte att äta. En av dem var jag osäker på om den kanske var lite snyltingangripen men övriga tyckte jag såg fina ut. Jag har plockat och ätit Karl Johan en hel del tidigare och aldrig upplevt detta. Kan det vara snylting ändå som gör dem så äckliga, trots att det är så litet angrepp? Eller ä...mer…

0 426 visningar
2 svar

Vad är det här för svamp?

spraka

2 sep 2021 kl. 11:49

Tycket den här påminner om en kantarell men den har en prickig undersida på hatten. Vad kan det vara?

0 626 visningar
4 svar

Skillnaden mellan oätlig och giftig?

MKNygren

1 sep 2021 kl. 17:25

Jag har lärt mig att det - förutom djävulssopp - inte finns någon giftig sopp, däremot ser man i Svampguiden att flera betecknas som oätliga. Så vad karaktäriserar en oätlig svamp? Dvs om man skulle råka äta en oätlig, vad händer? Frågar för att kunna lugna gäster som är skeptiska till att äta andra svampar än kantareller

Först trodde jag att det var en sorts taggsvamp men såg sedan att den har veckade porer och inte taggar. Lukten är inget anmärkningsvärt.

0 611 visningar
5 svar

Blånande sopp

Nadja Isaksson

1 sep 2021 kl. 22:24

Hej!

Hittade dessa tre gula soppar växande vid några gamla ekar i våra betesmarker igår - zon 5 i norra Småland. Blåbär vid snitt och har röda “fräknar” på foten (inte ådernät). De liknar blodsopp i foten/storleken och blånar på samma vis, men har klargula hattar. Glömde tyvärr lukta på dem noga, men hade ingen distinkt doft vad jag minns. I samma område växer vanlig blodsopp vid ekar en bit ifrån, men dessa är tydligt annorlunda i sin hattfärg. Några förslag på vad det…mer…

1 512 visningar
5 svar

vilken jordstjärna?

DoinaV

1 sep 2021 kl. 21:28

Nära Svartsvik, Huddinge/Stockholm,  under en gammal död gran finns dessa 14 jordstjärnor. Kan det vara Geastrum pseudostriatum?

0 516 visningar
1 svar

Vad kan nu detta vara

Stefan H

1 sep 2021 kl. 10:41

Växte vid promenadstig med blandskog i Östersund. Den storas hatt är ca 5 cm i diameter. Neutral doft inte obehaglig. Urnupna lameller vid foten.

1 393 visningar
2 svar

Vilken riska?

Emma88

1 sep 2021 kl. 10:44

Blir osäker på den här…
Växte i/vid en aspdunge brevid en granskog. (Östergötland)

Vit saft, ingen speciell lukt vad jag kan känna.
Växte både enskilt och “tovade”...

Ingen var larvangripna trots att svamp runt om var halvt uppätna.

0 506 visningar
3 svar

Är detta en Karl Johan svamp?

Amina

1 sep 2021 kl. 12:15

Hittade denna herliga svampen och är osäker på om det är en Karl Johan. Tacksam för svar.

0 386 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Denise

1 sep 2021 kl. 19:19

Hej!
En miljon små mini-svampar, vita, växer på en björk i Södertörn.
Någon klok som vet vad det är för småttingar?!

0 563 visningar
10 svar

Är det någon sorts musseron?

Jenny Kempler

1 sep 2021 kl. 14:29

Jag bor i Blekinge skärgård och fick se dessa fina svampar i gräsmattan nu i slutet augusti. Uteslöt champinjon och tyckte inte det såg ut som flugsvamp. Vårmusseron? Eller annan musseron? Smakade lite och den var god, ingen skarp smak. Den högsta var 11cm, med 8 cm bred hatt. Liten, svag ring efter hattens “fäste” vid foten. Nån som vet?

0 475 visningar
2 svar

skäggriskor

nicke64

1 sep 2021 kl. 13:03

tror det är blek till
höger,mindre skägg
samt mindre zonerat
även olika växtplats
vä med björk,hö med gran o tall

0 445 visningar
1 svar

Svampgrupp vid basen av gammal björkstubbe. Art?

Jean-Pierre Hjorth

1 sep 2021 kl. 18:48

Hittade denna svampsamling på Brunskog hembygdsgård i söndags. Växer på en gammal björkstubbe. Vil veta vad den heter.

0 598 visningar
3 svar

En sån ovanlig "vad är det för svamp" fråga

Halvar

31 aug 2021 kl. 23:26

Hej!
Hitta dessa I mossig skog, smaka aldrig men dofta som vanlig svamp. (nybörjare tyvärr). Såg nu I efterhand man skulle skriva ned mer exakt hur den växte. Men den växte i mossa, ifall jag minns rätt. (södra Sverige).

Behövs mer info ska jag troligen tillbaka om några dagar, hittade en del trattkantareller som behövde växa till sig lite.

0 417 visningar
1 svar

Champinjon och portabello?

Lina

1 sep 2021 kl. 19:24

I skåne i vår trädgård, dels på gräsmatran dels i häcken. Luktar inget särskilt.

0 414 visningar
1 svar

Björkticka?

HjalpMedSvampar

1 sep 2021 kl. 20:11

Växte på små trasiga björkar. Ganska färska exemplar av någon ticka. Är det björkticka?

0 370 visningar
1 svar

Björkticka?

HjalpMedSvampar

1 sep 2021 kl. 20:11

Växte på små trasiga björkar. Ganska färska exemplar av någon ticka. Är det björkticka?

0 359 visningar
2 svar

Rimskivling?

Niklas

1 sep 2021 kl. 19:16

Dessa växte i mossa. Det fanns bland annat gran i närheten. Jag kan inte få det till något annat än rimskivling. Skulle gärna vilja ha era synpunkter tack.

Har nog aldrig sett så mycket svampar på vår tomt som i år (Gäddeholm, Västerås). Vore kul att få namn på dem också... Brukar lägga in i Artportalen. I söndags fann jag denna snygga grupp vid basen av en gammal grov björkstubbe. Stubben fanns på tomten 2005 när vi kom hit och stubben blir alltmer murken. Jag funderade på honungsskivling, men är osäker. Vad tycks?

0 3170 visningar
8 svar

Vilken rottryffel?

Dieter Endom

26 aug 2008 kl. 12:06

Är detta potatisrottryffel eller knottrig rottryffel?
Växer under ek i naken jord men gömt bland eklöv och ollon.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone