Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 748 visningar
6 svar

Vilken sopp är detta?

Andy

14 aug 2010 kl. 14:39

hittade en lite arme av sådanahär svampar idag. Kan det vara brunsopp?

0 326 visningar
2 svar

Två vita tickor

Caspar

14 aug 2010 kl. 19:50

Bild 1: stor, vit, mjuk och sönderfallande (hälften låg på marken), stora porer, hade sagt apelticka om det inte var ett körsbärsträd?

Bild 2-3: glasticka?

0 782 visningar
10 svar

Är detta röd ullklubba?

anithau

14 aug 2010 kl. 21:13

Tacksam för hjälp.
Lövlåga.
På samma låga växer även grönskål.

0 282 visningar
0 svar

Holmsund, Umeå

Klara

15 aug 2010 kl. 11:14

I går kom jag hem med underbar sällskap! 2 fina Karl Johan och några kremlor.

0 690 visningar
3 svar

"Trädgårdspluggskivling", Irene!

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 17:32

Såväl förra året som tidigare i år har jag nämnt - och visat bilder - på vad jag tycker är en från den (vanliga långbenta granskogs-)pluggskivlingen mycket avvikande form som jag på skoj kallat trädgårdspluggskivling. Jag lovade förra året Irene att försöka hitta en med “porer” och fota den. För några år sen hittade jag en med “porer” under iss hela hatten och idag en med antydningar eller mer. Ska leta efter bättre!
Här bilder på en rabatt med de soppnärstående och på ...mer…

0 406 visningar
4 svar

Polyporus fortsättning

Birgitta D

13 aug 2010 kl. 18:37

Hittade denna idag. Är det en ljus variannt av tratticka. porerna lite större än på den tidigare jag skickade in. Någon annan form av polyporus? Jag tror jag kan sommar och vinterticka, skinnticka är det inte heller Har ännu inte fått ut några sporer.
Vill hitta färgsvampar och inte snava över okända just nu men måste få veta.

0 617 visningar
9 svar

Äntligen!

Jan A, Uppsala

14 aug 2010 kl. 21:33

Det börjar hända saker också här i Saharanejderna
Idag var vi i blåbärskärrkanterna och lyckades skörda 8 liter (det finns inga blåbär) + bl.a. några sandsoppar, tegelsoppar och mandelkremlor. När vi kom hem pryddes gårdsplanen av dessa, alldeles utanför kökstrappan med björkdungen.
Det går fort ibland!  Men nån hade ändå redan hunnit smaka!

0 317 visningar
3 svar

Grönskål och blodhätta (tror jag)

anithau

14 aug 2010 kl. 21:21

Det var länge sedan jag hittade så många grönskålar och så pass stora.

Hättan - tror jag är en blodhätta.
Stämmer det?

0 925 visningar
2 svar

Röksvamp/Äggsvamp?

MariaW

14 aug 2010 kl. 18:12

Vad kan detta tänkas vara som jag inte känner igen till utseende.

Konsistens som röksvamp. Det minsta exemplaret mäter 1cm i diameter.

0 290 visningar
3 svar

Någon som vet vad detta är för svampar.

Helena

14 aug 2010 kl. 15:34

Hej hittar mer svamp som jag blir nyfiken på och fick så bra med hjälp förra gången..

0 752 visningar
3 svar

citronskivling / sopp

ann

14 aug 2010 kl. 16:22

vad är det för svampar ?
är dom förväxlingsbara ?
tar man reda på fot,hatt och rör påp soppar ?
om man skall frysa in sopopar skall dom kokas eller stekas då ?

0 538 visningar
2 svar

citron skivli ng / sopp

ann

14 aug 2010 kl. 14:48

vad är det för svampar ?
är dom förväxlingsbara ?
tar man reda på fot,hatt och rör påp soppar ?
om man skall frysa in sopopar skall dom kokas eller stekas då ?

0 5932 visningar
3 svar

är detta citronskivling

ann

14 aug 2010 kl. 16:28

är detta slemmig citronskivling?
kan den förväxlas?

0 517 visningar
18 svar

facebook

svamplockarna

10 aug 2010 kl. 22:50

har start en grupp på facebook. hoppas många vill vara med. här kan vi dela med oss om allt vi vet om svamp etc.

gruppen heter svampplockarna

Välkomna1

0 364 visningar
7 svar

Ny här och svampnyfiken - hjälp!

Linda

13 aug 2010 kl. 21:35

Hej Svampvänner,

Jag och min pöjkvän är nya svampälskare men vi har tyvärr inte så mycket aning. Vi försöker hitta svamparna i vår bok, men det känns ändå sådär.
Nu har jag hittat Er och den här trevliga sidan och vi hoppas bli lite mer säkra i vårt svampletande.

Vi har hittat några jättefina svampar och hoppas att ni kan hjälpa oss att bestämma arterna.

0 348 visningar
5 svar

champinjonerna och MASK

Lena, Malmö

12 aug 2010 kl. 11:46

plockade dem igår och gjorde grov rens - dvs typ tog bort foten och
nu idag när jag skulle skiva och rensa fanns det mycket mer mask än igår ......vad har hänt!
har de krypit runt och in i alla omaskade svampar eller har de förökat sig över natten?
Lite ledsen men där finns lite kvar ändå

0 384 visningar
3 svar

Blodsopp

Pita

14 aug 2010 kl. 17:32

Kolla in dagens skörd av blodsopp.(godaste matsvampen)
Lättplockad i parken.!!!
Det blev 6 liter färdigrensad och skuren svamp

0 288 visningar
1 svar

namn på svampen?

Sarah K

14 aug 2010 kl. 21:39

Någon som vet vad detta kan vara för svamp? Växer på en stig intill ett kärr i fuktig, mossig granskog.Jag har både Svampar i skog och mark och Nya svampboken och hittar den inte i någon av den. Någon som kan tipsa om en mer omfattande svampbok, där man hittar mer än nästan bara matsvampar?

0 1425 visningar
7 svar

Svamp på äppelträd

Undrande

12 aug 2010 kl. 14:44

Någon som har en gissning på vad denna svamp kan heta? Svampen har utvecklats på ett äldre äppelträd av okänd sort(årgång ca 1939).

0 286 visningar
2 svar

vilken svamp?

Sarah K

14 aug 2010 kl. 21:32

Någon som vet vad denna svamp heter. Går den äta? Den växer som ostronskivling på stubbe vid stig intill kärr i granskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone