Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 735 visningar
26 svar

2010

Sofie

22 apr 2010 kl. 11:47

I år skulle vi ha stoppat förlusten av den biologiska mångfalden…......
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/jorden-tal-inte-var-konsumism_4600641.svd

0 217 visningar
2 svar

Intressant

Kålle

26 apr 2010 kl. 15:37

Tydligen så var det enn spännande dragning här på universitetet i häromdagen:

http://www.gu.se/ViewPage.action?siteNodeId=104651&languageId=100000&contentId=-1&eventId=1769965488

0 1063 visningar
10 svar

När kommer murklorna?

Simba

25 apr 2010 kl. 19:40

När kan murklorna tänkas komma till sörmland?
Mariefreds trakten..

0 273 visningar
1 svar

Är detta rödkrös?

Lars Ekqvist

26 apr 2010 kl. 10:26

Funnen i går, Gorsingelund, 5 km S Strängnäs domkyrka.

0 299 visningar
1 svar

Bombmurklor, Scharlakansröd!!

Lars Ekqvist

26 apr 2010 kl. 10:23

Exkursion med Strängnäs svampklubb.
Bombmurklan fotograferad i går
tidigare känt växtplats i Härad, ni närheten av Mälaren.
Det fanns c:a 15 ex.
Fyndplatserna vid Grundbro gav 8 ex.
En fyndplats på Fogdö undersöktes, men inga bombmurklor, däremot kameleontskål.
Se vidare scharlakansröd vårskål, c:a 500 m från den plåtade bombmurklan.

0 394 visningar
13 svar

Vår, svamp, natur 04-24

"JAS" Helsingborg

25 apr 2010 kl. 10:21

Igår var vädret fantastisk varmt och skönt om man inte vistades i blåsten. Jag besökte ett för mig nytt område som jag har haft i tankarna sedan jag var och naffsade det i kanten i vintras. En mycket lovande biotop. Börjar med en avslappnad bild och lite bilder på som visar att det är vitt på marken i Skåne egen :)

0 162 visningar
4 svar

Vad?

svampstaff

24 apr 2010 kl. 22:29

På en 5-6cm grov gren, nedfallen från skyn i parken på jobbet sitter det svampklungor?
Funderade på tuvskål, men har inte en susning, väldigt små.Trädet är oxå okänt fast troligtvis av ädlare valör.

0 501 visningar
1 svar

Borstskål?

Karin W

25 apr 2010 kl. 22:37

Denna växte på älgspillning. Hans v E har i en annan tråd förklarat skillnaden mellan Cheilymenia stercorea (ska ha stjärnhår) och Cheilymenia fimicola (saknar stjärnhår). Min svamp har inga stjärnhår (kollat i mikroskop) och om det är en Cheilymenia skulle det i så fall vara fimicola. Men den heter röd borstskål på svenska och min är mer gulaktig så jag känner mig tveksam. Kan fimicola vara gulorange eller är det ett annat släkte?

Fruktkropparna är små så fotot är tage…mer…

0 300 visningar
2 svar

Utkavlad murkla?

Lilla My

25 apr 2010 kl. 17:35

Är det någon som har ett förslag på vad jag hittade idag, det såg ut som en stenmurkla som någon lagt på bakbordet och kavlat ut så den blev nästan slät… ljusare än murklan men säkert nån liknande art för det var ingen vanlig skål?

Tips mottages tacksamt så jag kan hitta bilder att jämföra med på nätet.

0 238 visningar
2 svar

Vad är detta?

Dieter Endom

25 apr 2010 kl. 22:13

Bild 1 växte bland scharlakansröd vårskål men hade en tydlig fot.

Bild 2 växte intill 3 st bombmurklor.

0 342 visningar
8 svar

Rökpipsvamp m.m.

Jan A, Uppsala

25 apr 2010 kl. 20:31

Gjorde idag ett konditionstest efter en veckas feber och jäkelskap. Det gick bra. Åkte upp till rökpipsvamparnas rike där en trött, stor, död ek lagt sig. På stammen växte dessa små skönheter som jag inte tidigare sett här. Hoppas det är rostöron?

0 247 visningar
4 svar

Lustig form

anithau

25 apr 2010 kl. 23:02

Inte som alla andra.

0 240 visningar
6 svar

Vilken gul skål?

Marit D

25 apr 2010 kl. 21:59

Den här lilla gula skålen växer i mitt stenparti som jag “städade” i helgen. Den på bilden är dryga centimetern stor med lite blånade kanter. Andra som var mindre än denna hade mer eller mindre blånad undersida.

0 215 visningar
2 svar

Bomberna dom finns

Dietr Endom

25 apr 2010 kl. 22:07

Men dom är mycket mindre än förra året och kanske på G nu. Vi såg många idag små som tumnageln och upp till ca 4 cm i diameter.

0 329 visningar
12 svar

Skål - ar

Lena M

24 apr 2010 kl. 17:48

En sväng idag och jag fick se den svarta vårskålen, sippskål och grönskål. Tyvärr så är bilden på den inte bra och skålarna var väldigt bleka, kanske beroende på att de växte på undersidan av träbiten.

0 188 visningar
2 svar

Liten skivling

Lena M

25 apr 2010 kl. 14:58

Den här måste väl vara knepig, jag tror inte jag sett den tidigare.
½ - 1 cm , ljusa skivor och sytrådstunn fot, växte på sidan av en murken, mossbelupen stubbe, al tror jag.Någon som kan ?

Och kan man säga att det här är några ” plättar ” eller vad ?

0 186 visningar
2 svar

Inte mkt.

svampstaff

25 apr 2010 kl. 19:09

Kollade en av få brandplatser jag har i omgivningarna, men otroligt magert, bara en massa murklor och nån liten skivling och vedmusslingar(är det samma på brända stammar?)

0 314 visningar
1 svar

Mörk legeskål och ticka?

Karin W

25 apr 2010 kl. 17:59

Idag hittade jag äntligen en annan skål bland de oranga legeskålarna. Är detta mörk legeskål eller finns det fler arter det kan vara?

Sedan två bilder på en ticka som växte på veden på en asp. Förslag på vad det kan vara mottages tacksamt.

0 283 visningar
15 svar

?? från dagens runda

anithau

23 apr 2010 kl. 21:30

Hittade denna lilla “skål” på en lövlåga (tror jag), kunde inte se vilket trädslag det var.

Vet någon, blir jag glad.

0 5754 visningar
18 svar

Tryffel

Svampsmurfen

22 okt 2008 kl. 20:27

Jg skulle gärna vilja prova en äkta tryffel någon gång, men vart kan man köpa små bitar?
Jag har hört att Lidl (eller om det nu var netto) hade små bitar för 40:-/stycket en gång, men jag vet inte om det stämmer.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone