Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 567 visningar
2 svar

Mandelkremla

Svampnovisen

29 sep 2020 kl. 14:39

Hittade denna svamp i norra Roslagen. Kan det vara en mandelkremla?

0 416 visningar
1 svar

Vad e detta

Ce

29 sep 2020 kl. 17:00

Tungelsta, Stockholm ....barr o mossig skog ...

0 424 visningar
5 svar

Identifiering av vit-grå svamp.

l johan k

22 sep 2020 kl. 19:11

Hej,
någon som vet vad det här kan vara för art?
Växtplats; Barrskog, ca 25 km norr om Uppsala.
hälsningar,
Johan

0 473 visningar
4 svar

Vilken svamp är detta?

Mattsson

29 sep 2020 kl. 12:04

Hej ! Kan någon hjälpa mig att se vad detta är för svamp?
Jag bor i Värmland nära Vänern, hittade denna i min mossiga trädgård. Trädgården är omgiven av tallar, ljung, lingon, blåbär och några björkar.

0 673 visningar
0 svar

Älgflugor vid regn och blåst?

Chrille

28 sep 2020 kl. 20:19

Min fru avskyr dessa kryp, ska inte säga att jag gillar dem heller, men det får gå...
Nu till kommande helg ser det ut att regna och blåsa. Finns det något hopp för att de där krypen   håller sig undan då?

0 398 visningar
1 svar

Honungsskivling ???

Galina Ek

28 sep 2020 kl. 18:09

Jag bor i Södra Sverige
Hittat svamp i blandat skog , Björk, gran, tall
på stubbe
Jag tror att det är honungsskivling, men jag är inte säker. Vad är det för svamp??
Tack för svaret!!

0 326 visningar
0 svar

Honungsskivling ???

Galina Ek

28 sep 2020 kl. 18:08

Jag bor i Södra Sverige
Hittat svamp i blandat skog , Björk, gran, tall
på stubbe
Jag tror att det är honungsskivling, men jag är inte säker. Vad är det för svamp??
Tack för svaret!!

0 772 visningar
2 svar

Någon som kan hjälpa mig artbestämma

LR

28 sep 2020 kl. 15:21

Hittat i Bohuslän skog med mycket barrträd å mossa.

0 390 visningar
1 svar

Plocka svamp

Ann

9 sep 2004 kl. 21:18

Jag är inflyttad från Sth.till Malö. Älskar att ploccka svamp men har inte haft någon större lycka. Finns det någon här som vill ha *en svampkompis under hösten. Jag har bil.

0 635 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp? Hjälp, tack!

Jing

28 sep 2020 kl. 13:30

Hey, jag hittade två i blåbärsskogen idag.  Är detta giftiga ?

0 482 visningar
1 svar

Föränderlig tofsskivling eller giftskivling?

Mulleanna

27 sep 2020 kl. 17:02

Hej! Hittade dessa på en björkstubbe i Roslagen. Kan det vara föränderlig tofsskivling? Lite citrusaktig doft.

0 560 visningar
1 svar

Ätbar?

Fredrik V

27 sep 2020 kl. 16:21

Fann denna svamp i ett gräsparti på Drottningholm, vad kan det vara för att och är den en matsvamp?

0 577 visningar
1 svar

Ang eventuell grålila vaxskivling

MS

28 sep 2020 kl. 08:31

Hittade dessa på en öppen gräs mark (gräsklippt och liehävdad) som tillhör en gammal fäbodstuga.  Finns både gran och björk ca 10 meter bort. Svampen funnen i Norra Jämtland, Strömsund.

Tacksam om någon vill berätta om detta kan vara grålila vaxskivling

Mvh

Maria

0 636 visningar
3 svar

Fråga ang. Stenticka, Polyporus tuberaster.

J-I

27 sep 2020 kl. 09:24

Jag har hittat Stenticka i N.V. Skåne, med så olika utseende, att man kan undra om det är samma art. Den i böcker beskrivna, och då den som skiljer sig betydligt: större, fettglänsande och betydligt mörkare brun, mindre fjällig på hatten. Två av dessa mörka växte på ett sklerotium, men inte den 3:e, men på samma område, där också den “vanliga” växer, men då på grenar.
Vad säger vetenskapen om detta, hur kan det skilja så mycket i utseende?

0 436 visningar
1 svar

What about this yellow mushroom?

Jing

27 sep 2020 kl. 16:12

0 702 visningar
1 svar

Olika soppar

ReynoldGossler

27 sep 2020 kl. 19:16

Hittade en massa stora soppar i Stockholm, osäker på vilka sorter det är. Någon som har en gissning?

0 667 visningar
1 svar

Är detta kruskantarell?

Emwjeos

27 sep 2020 kl. 20:10

Vi fann dessa svampar i gran/blan-skog i norra skåne. Den till vänster är en trattkantarell men vad är de tre svamparna till höger?

0 605 visningar
1 svar

Sopp-hjälp

E

27 sep 2020 kl. 17:17

Hejsan! Jag är nybörjare på soppar och en ny värld har öppnat sig! Råkade på dessa idag i blandskog. Jättemånga svampar som växte nära varann, nästan som i bukett. Är det någon slags sopp? Trodde inte de växte så. Kan någon se vad det är? Är jag ute och cyklar? :)

0 809 visningar
5 svar

Vad är detta för svamp?

Kaj Andersson

27 sep 2020 kl. 16:01

I gles tallskog på mager, ganska torr mark Några mil sydost om Göteborg.. En rötsvampar, hatten ca 5 cm i diameter. Undersidan lika ljus som kanten på ovansidan. Den avbildade hatten verkar ha 3 förtorkade skaft.

1 441 visningar
3 svar

Vilken kremla är detta.

ikeafan

27 sep 2020 kl. 17:57

Bohuslän. Vilken kremla är detta? Ingen speciell smak.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone