Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1475 visningar
2 svar

Öronmussling?

Jenny J

11 okt 2019 kl. 15:08

Hej!
Jag hittade mängder av denna svamp idag. Är nästan säker på att det är öronmussling men vill fråga er med mer kunskap. Den växer främst på eller vid gamla stubbar, gärna i mossa. Lite blandad skog. Se bilder.
Mvh Jenny

0 591 visningar
4 svar

Scharlakansvaxskivling?

Mariasekora

11 okt 2019 kl. 14:08

Kan det här vara en Scharlakansvaxskivling?
Hittad utanför Göteborg

0 572 visningar
2 svar

Högväxt champinjon m klumpfot?

gergils

11 okt 2019 kl. 13:03

Från Getå-trakten utanför Norrköping. Foten är ihålig hela vägen upp till hatten. Inga maskangrepp alls på dessa. Mild champinjondoft och smak. Vad är det?

0 496 visningar
1 svar

Läckerriska/tallriska?

Mariasekora

11 okt 2019 kl. 14:10

Är det här en läcker riska? Hittad på Tjörn.

Barrskog Haninge. En genomskinlig liten taggsvamp på murken granlåga

0 976 visningar
6 svar

Vad heter denna taggsvamp?

Elin Molin

9 okt 2019 kl. 23:28

Hittade den här häftiga svampen, som kändes väldigt mjuk och nästan lite som sammet, och när jag lyfte på den så vart jag lite förvånad när den hade taggar… vore kul om nån kunde hjälpa mig att identifiera den åt mig. den växte som ni ser i mossig mark, i barrskog.
tack på förhand.

0 1180 visningar
14 svar

Sillkremla?

DanRin

9 okt 2019 kl. 16:02

Hej! Hittade denna i tallskog på gotland där ljungen var lite glesare. Uppvisar på vissa exemplar lite rödaktig fot, på andra helvit.
Kan det vara sillkremla?

0 5915 visningar
54 svar

Giftig gul kantarell??

Åke

12 sep 2006 kl. 19:23

Gula kantareller ska förvällas - eller hur? Och vattnet ska hällas bort efteråt för att däri finns giftet.

-Om man i stället upphettar svampen i stekpanna så att vattnet ångar bort - finns inte giftet kvar i svampen då medan vattnet förångats?

Med andra ord är förångning av vattnet en olämplig metod?

0 717 visningar
2 svar

Är detta en Lackticka/reishi

Majoy

10 okt 2019 kl. 20:57

Hittade denna idag 10/10 2019 i Svenshögen strax utanför Stenungsund på västkusten , växte på en fallen björk

0 528 visningar
0 svar

Olivvaxskivling

Helid

10 okt 2019 kl. 15:02

Hittade denna för mig okända svamp som jag nycklat mig fram till kan vara olivvaxskivling. Växte i mossa med gran så biotopen tycks stämma. Vad tror de lärda om det?

Allt gott
Henrik

0 1019 visningar
2 svar

gula svampar

Ulla Kruys

10 okt 2019 kl. 11:19

Dessa små håriga svampar växte på en komocka.
Ingen aning vad de kan vara. Kanske någon känner igen dem?

0 896 visningar
4 svar

Vad är det här?

Sofia Berg

9 okt 2019 kl. 10:18

Har den här utanför tomtgränsen, nära en lövskog i Östergötland. Den doftar gott, typ musseron. Är den ätbar?

0 1078 visningar
2 svar

Blomkålssvamp?

Bossew

9 okt 2019 kl. 20:07

Hittade denna svamp i bokskog vid en halvt rutten trädstam.
Jag trodde först att det var en blomkålssvamp men tycker inte att det stämmer.
Vit stor ca 50 cm.

0 826 visningar
9 svar

Taggsvamp med blå fot.

malo

9 okt 2019 kl. 13:36

Hittade denna blåfotade taggsvamp för någon vecka sedan. När jag plockade den var det skymning och resten av sällskapet väntade så visst det gick lite fort. Då trodde jag det var en gammal motaggsvamp eftersom den växte vid tallar, men insåg hemma att så inte är fallet. Verkar inte helt lätt att skilja vissa taggsvampar åt.
Denna är kraftigt blå i foten, något avsmalnande. Taggarna löper väldigt långt ner på foten. Nästan hela vägen har bild på ett äldre och ett något…mer…

0 745 visningar
3 svar

Blodriska?

DanRin

9 okt 2019 kl. 16:05

Hittades i kanten mellan tall- och lövskog på gotland, bland gräs. Avgav en morotsröd vätska i snittytan, och blir nästan grön där den tummas. Kan det vara blodriska?

0 549 visningar
1 svar

oliv vax skivling

ola

9 okt 2019 kl. 16:53

kan man förväxla oliv vax skivlingen eller vit grå vax skivling med någon farlig svamp

0 671 visningar
1 svar

Bronssopp?

DanRin

9 okt 2019 kl. 16:09

Hittades i tallskog bland ljung. Uppvisar ingen synlig blåning vid snitt eller tumning. Kan det vara bronssopp

0 624 visningar
2 svar

Blåtonad svamp

Gute

9 okt 2019 kl. 13:55

Hej!
Hittade denna i skogen idag. Den stod i en grund sänka täckt av mossa och gräs i en tallskog.
Vad kan det vara?

0 657 visningar
2 svar

Vad är det här?

Sofia Berg

9 okt 2019 kl. 10:19

Har den här utanför tomtgränsen, nära en lövskog i Östergötland. Den doftar gott, typ musseron. Är den ätbar?

0 764 visningar
2 svar

försöker igen: goliat musseron?

Kebnekajsa

8 okt 2019 kl. 15:38

Jag lyckades inte få med alla tre bilder hur jag än försöker. Men här kommer en till. Och jag VET… inte fotade i sin rätta miljö för jag hade inte mobilen med mig då. Men hittades i tall-hedmarkerna på Klubben som ligger utanför Piteå

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone