Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 587 visningar
5 svar

Vad kan detta vara?

Jeer

21 jul 2019 kl. 17:30

Hittade denna i Stockholms skärgård. Någon som vet vad det är?

0 598 visningar
0 svar

Sprängticks

Roger Storm

23 jul 2019 kl. 10:22

Jag har vad jag förstår en Sprängticka i min trädgård på en björk. Har läst att man kan göra en hälsosam dekokt på den / antioxidant stark / är det lämpligt och bra för mej att dricka dekokten av den / nästan svart vätska blir det

0 496 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Fridawinblad

23 jul 2019 kl. 00:46

I Enskede i Stockholm. På gräset, intill en skog med främst tallar men även några lövträd.

0 691 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Alexandra

22 jul 2019 kl. 15:41

Plockade denna vackra svamp i en blandskog på Skaftö, Bohuslän
Hatten och foten känns sammetslena. I genomskärning är foten ”vattnigt vit”; mild behaglig doft
Ett antal svampar stod vid roten av ett träd.

0 563 visningar
2 svar

gifttrattskivling?

l085h

22 jul 2019 kl. 18:07

växte i norra skåne, i granskog.
smakade starkt av wasabi fast brännde tungan i 5 minuter

0 642 visningar
1 svar

Kan jag äta dessa?

Alexander

22 jul 2019 kl. 19:21

Hej !

Var ute med barnen och vi plockade något jag tror är ätligt i soppväg.
Jag har iof bara grundkunskaper om svamp via skolan , så den är ju inte extremt bra.
Så jag frågar er experter.
Kan vi äta dessa? Och vilka är det?

Mvh Alexander.

0 619 visningar
4 svar

Växer på bakgården.

Andreas Engvall

22 jul 2019 kl. 12:11

Denna svamp växer på min baksida och har kommit upp för andra gången i år och jag undrar vad det kan vara. Den växer under en lastpall bakom ett skjul med en lönn som står rätt nära, mest skuggigt läge.
Den är grå brun nästan lätt violett på undersidan. Stjälken är lite krökt eller böjd samt hatten är ljusbrun nästan sandfärgad i mitten och tonat mot kallare brunt längre utåt åt

0 559 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

Anesiv01

22 jul 2019 kl. 13:46

Se inlägg ovan, bilderna kom inte med

0 942 visningar
1 svar

Vilken svamp är det här?

Yvonne och Petra

22 jul 2019 kl. 14:10

Vi har hittat de här svamparna på en ö i Stockholms skärgård. De växte ganska tätt och många (ca 15 st). Tycker att de liknar skogschampinjon men de har inte någon tydlig “kjol”, bara en antydan. De yngre svamparna har ljusare skivor och de äldre har mörkt bruna.

0 581 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Sofi F

22 jul 2019 kl. 14:31

Hittad i Stockholms norra skärgård på Blidö

0 457 visningar
0 svar

Ätbar?

Ansi01

22 jul 2019 kl. 13:35

Kan detta vara Blek ostronmussling? Växer på nedfallet lövträd, ganska torr, mörk o karg mark.

0 477 visningar
2 svar

Hur ska veta om det är inte giftigt

Osman

21 jul 2019 kl. 23:37

Svargie Eskilstuna

0 802 visningar
1 svar

Visst är väl detta kantareller som jag plockat?

Ally

22 jul 2019 kl. 11:33

Hej,

Tacksam för bekräftelse. Man vill ju inte bli förgiftad. Finns det förresten svampar som liknar kantareller?

Tack! <3

0 632 visningar
1 svar

Karl-Johan?

Ewa Nordenklint Källström

22 jul 2019 kl. 11:12

Såg denna mycket stora svamp vid foten av ett träd vid en kant vid en bäck. Såg giftig ut då grön men undrar vad det är för sort. Ortalahöjden i Norrtälje

0 848 visningar
0 svar

Chlorophyllum olivieri, rachodes eller brunneum

Aaron Mikk-Kirsme

22 jul 2019 kl. 08:53

Detta är inte i Sverige utan södra Estland. Är på besök hos min sambos föräldrar här och har hittat något intressant i rabatten här. Rabatten är täckt av tallbark och det är en myrstack under svamparna, det kom upp tusentals myror igår som fick vingar och flög iväg. Har fotat varje dag. Förstår att det är en Rodnande Fjällskivling men vilken av dem?

0 1088 visningar
3 svar

Misstog denna för blek kantarell.

Devile

21 jul 2019 kl. 17:44

Den följde med i korgen men jag tyckte den var lite för grå och när jag tittade närmare på den så är det skivor den har och inte åsar, vad kan det vara? Den chillade vid en grässtig med massor av lövträd bakom (asp, björk framför allt)

0 517 visningar
3 svar

en fråga

nina nina

21 jul 2019 kl. 09:14

brukar plocka mycket svamp så man har hela året men kan plocka så mycket mer om jag vill min fråga är om man kan sälja någonstans i dalarna                                                                             MVH kristina

0 550 visningar
6 svar

Finns det bruna kremlor?

Devile

20 jul 2019 kl. 22:46

Kan vara ljuset också, ser väldigt mörkt ut på bild. Vad kan jag ha fått med mig hem?

0 541 visningar
2 svar

Någon form av fingersvamp? Eller?

cowburn

21 jul 2019 kl. 17:39

Hittade denna i en moränig tallskog i närheten av Tjärnsund i södra Dalarna. Vad är det?

0 656 visningar
2 svar

Oväntad svår spindling.

Gegge

19 jul 2019 kl. 13:21

Hej
Hittade dessa i mossig granskog.
Inte så jättegammal men ändå.
Kan detta vara Inexpectatus?
Tycker den är för ljus för balteatus.
Blåtonerna var inte så framträdande som det ser ut på bilderna,

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone