Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 8817 visningar
21 svar

Vildsvin!

Karin Hedén

2 sep 2010 kl. 23:42

Så var det dags för skörd i den allra bästa svampskogen… trodde vi. Så gott som ALLA kantarellställen var uppbökade av vildsvin! De verkar ha gått mycket systematiskt tillväga. Nu undrar jag vad som händer med kantarellställena. Är de förlorade för all framtid eller kommer de igen om de får vara ifred för vildsvinen? Och hur mår skogen? Kan bökandet kanske t.o.m. vara gynnsam för skogen?
Jag gick nästan rakt på grytet men såg inte skymten av svin.
Tar vargar vildsvin?

0 596 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Daniel

26 aug 2018 kl. 13:21

Någon som direkt känner igen de här två? Växer i träflis av tall.

0 371 visningar
0 svar

Karl Johan

Bo

26 aug 2018 kl. 14:35

Hej,
Undrar om det här är KJ.
Plockade i Ludvika trakten i blandskog.

Mvh
Bo

0 595 visningar
1 svar

Vilka arter?

Per

26 aug 2018 kl. 12:38

Soppar funna vid rönn, gran, asp, björk och tall
mvh

0 507 visningar
1 svar

Vilken art är detta?

LB

26 aug 2018 kl. 11:03

I hage växer i gödsel

0 370 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Vildplock

26 aug 2018 kl. 10:12

Svart hattmurkla och förmodad smörsopp
Som växer med tall

0 713 visningar
4 svar

Är det smörsopp eller annan ätlig svamp?

Lindaaa

25 aug 2018 kl. 16:56

Hittade dessa tre i dag. Frågan är om vi kan steka o äta dem. Tack på förhand. Mvh Linda

0 744 visningar
2 svar

Ätbar svamp? Vilken? Sandsopp?

Ufot

25 aug 2018 kl. 18:02

Plockade svamp i klövsjö, Jämtland.
Hittade dessa i granskog i mossan. Undrar om den är ätbar. Kollat runt på bilder och tror att det är sandsopp. Tacksam för alla svar

2 717 visningar
3 svar

Champinjon, men vilken.

ChristinL

25 aug 2018 kl. 11:08

Har plockat dessa svampar och “tror” att det är blodchampinjon. Kan det stämma? Plockad i blandskog på Ekerö. Hoppas på ett jakande svar så jag kan äta upp dem också

1 791 visningar
4 svar

Rubriklöst inlägg

mcarlenas

25 aug 2018 kl. 21:12

Hej
Plockade lite svamp idag utanför Grimeton vid Bexells stenar.
När jag nu försöker förstå om det är kantarell eller falsk variant blir jag osäker om det endast är falsk.
Jag bifogar bild så kanske någon kan kasta ett öga….

0 448 visningar
0 svar

Svampsort?

Muthas

25 aug 2018 kl. 21:43

Har hittat den här svampen ett flertal gånger i norra Småland.
Den luktar super gott och ser läcker ut men hittar den inte i någon svampbok som jag har.
Någon silver?

0 964 visningar
6 svar

Svampforum - vet någon??

Robban

9 okt 2014 kl. 16:19

Vet någon vad som blivit av dessa grandiosa planer:

http://www.unt.se/inc/print/?articleid=298485&name=Skriv-ut

0 417 visningar
1 svar

Vad är det här för svamp?

Birre

25 aug 2018 kl. 17:59

Hej dessa växte i en familj vid en stubbe i en relativt nygallrad gran och tallskog.

0 707 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Ravin

25 aug 2018 kl. 10:05

Vilken svamp?

0 528 visningar
1 svar

Vilken svamp?

LS

25 aug 2018 kl. 13:56

Får det till en musseron av något slag, hittar dessa varje år. Lyckas aldrig lista ut vad den är för något. Tacksam för svar. :)

0 465 visningar
2 svar

Karl Johan?

Hannanyberg

25 aug 2018 kl. 12:44

.

0 479 visningar
6 svar

Vilken svamp??

Vessige

25 aug 2018 kl. 11:47

Växer på gräsvall i mestadels öppen jord vilken plöjdes upp i våras.
Ett stort antal efter det första regnet.

0 389 visningar
0 svar

Vilken champinjon?

HLilja

25 aug 2018 kl. 10:49

Någon som har ett förslag? Själv är jag lite inne på vit kungschampinjon, min pappa har hittat på samma ställe andra år och säger att de brukar bli riktigt stora, (vi har haft torrt ända tills för nån vecka sen så jag tror de är lite förkrympta). Växte på gräsplätt i Ljungskile. Luktar jättegott, likt champinjonerna man köper i affären.

0 1565 visningar
5 svar

Kan detta vara Goliatmusseron ?

Ksj

3 sep 2017 kl. 10:13

Hittad vid vägkant i sydvästra Norrland i område med mager tallskog

0 1483 visningar
6 svar

Matsvamp?

Kristjan

19 aug 2018 kl. 16:40

Jönköping län

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone