Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 552 visningar
1 svar

Art? Ätlig?

Marinda

9 sep 2017 kl. 15:22

Skåne

0 517 visningar
1 svar

Bild på tickan!

Nina igen

9 sep 2017 kl. 15:14

Jag och Internet….

0 690 visningar
1 svar

Vad är detta!

Annes

9 sep 2017 kl. 09:07

Hittade dessa i gammal granskog på Värmdö igår. Trots ivrigt forskande har jag inte lyckats fastställa arten. Hjälp!!!

0 615 visningar
1 svar

Svamp i gräsvallen

Peder C

9 sep 2017 kl. 14:55

Vad är detta tro. Växer rikligt i gräsvallen bakom huset. Åhus i Skåne. Omgivning= barrträd.

0 740 visningar
2 svar

Skivling i gräs/mossan

Tjohanna

9 sep 2017 kl. 12:30

Vi har en del mycket fina svampar i gräset (mest mossa) mycket nära havet i Mellbystrand. De växer under eller nära björkar. Vad kan de vara för några?

0 593 visningar
1 svar

Vad är detta?

suluper

9 sep 2017 kl. 11:50

Hittade dessa efter ett motionsspår. Mestadels tallskog. En rullstensås.

0 593 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Ingegerd

9 sep 2017 kl. 12:11

Hittade svampen i bokskog Västra Götaland.

0 770 visningar
2 svar

Kantarell

Daniel

9 sep 2017 kl. 12:53

Jag har plockat svamp för första gången. E det kantarell ? Blir orolig så jag inte äter något som e giftigt.

0 491 visningar
2 svar

Ätliga?

Rosie

9 sep 2017 kl. 14:47

Se bild

0 649 visningar
1 svar

Tryffel

Jonax

9 sep 2017 kl. 13:33

Hittade denna på västkusten, någon som vet vad det är för sort?

0 541 visningar
0 svar

Svamp i gräsmattan

Diana63

9 sep 2017 kl. 12:41

Hej,  jag har mycket av denna svamp i min gräsmatta. Nu undrar jag om någon här kan dess namn och vet om den är ätlig? Jag hoppas att någon vet. Hälsningar från Diana

0 662 visningar
2 svar

Okända kremlor

Niklas

7 sep 2017 kl. 23:23

De kändes ganska hårda i konsistensen. Kort fot, brunaktig färg och mild smak. Vilken art kan de vara?

0 1095 visningar
3 svar

Att äta eller att inte äta ?

Bottiman

8 sep 2017 kl. 14:43

Hej alla svampvänner, jag hittade denna ganska solida och tunga svamp i en torr sluttning under stora granar i Tanum 20/8/17. Kan möjligen någon veta vad det kan vara för sort ? Den luktade gott.

0 721 visningar
1 svar

Champinjon

Christer Johansson

8 sep 2017 kl. 15:40

Är detta en champinjon växte i mossa i barrskog.

0 718 visningar
2 svar

Svamp funnen i kanten av trädgårdsland?

Sjoeborgen

8 sep 2017 kl. 14:50

Vilken svampart kan dessa vara? Ätbar? Funnen i kanten av trädgårdsland på ö belägen 4 mil norr om Norrtälje den 8 september 2017,

0 545 visningar
2 svar

Ärlig ticka?

Nina L

8 sep 2017 kl. 16:28

Hej! Hittade dessa i n barrskog i Småland. De växte direkt på marken intill ett träd. Vet ni vad det är för en och om den går att äta?

0 549 visningar
1 svar

Champinjoner?

Afrocarro

8 sep 2017 kl. 17:26

Den till Vänster har väldigt gråa skivor och ingen strumpa. De i mitten är 15 cm höga och breda. Tycker det ser ut som champinjoner förutom på foten som är så mörk.
Den längst ut till höger tror jag är blodchampinjon. Alla hittades i granskog på omberg i Östergötland.

1 856 visningar
1 svar

Finluden stensopp

pallinalf49

8 sep 2017 kl. 19:02

Finluden stensopp under planterad bok i Söderhamn

0 508 visningar
1 svar

Har fått plocka fina stensopar i år ...men

Rikard

8 sep 2017 kl. 20:46

Utanför Piteå , Norrbotten,
Plockade ett par fina stensoppar och samt även vad jag trodde var unga stensoppar, bara 3cm hattdiameter, men när jag delade dom så man kunde se undersidan av den inte ännu utrullade hatten, var det skivor istället för rör.
Vit ganska grov fot men inget nätmönster och brun lätt slemmig hatt(fuktigt ute), köttet fast, sett bilder på forumet som liknar dessa, nån kremla sas det och det kan ju stämma, tyvärr ingen bild.
Men finns det förväxlingsrisk mo…mer…

0 523 visningar
2 svar

Soppor?

Afrocarro

8 sep 2017 kl. 17:33

Har jag funnit soppor?  Rör undertill.
Lövskog. Omberg i Östergötland

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone