Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 478 visningar
0 svar

Denna svamp växer på min gräsmatta

Inger från Hölö

7 sep 2017 kl. 11:55

Kan denna svamp vara en champinjon?

1 759 visningar
0 svar

Vad är det för svamp?

Vekter

7 sep 2017 kl. 11:17

Hej! Hittat jag denna svamp nära huset och de växer under tallet.

0 1188 visningar
0 svar

vad är det för svamp?

Bolla

7 sep 2017 kl. 10:59

jag undrar vad det är för svamp
jag har såna svampar på min trägård och undrar vad det är om det är något giftigt eller om man kan äta det.
för jag har ett barn som brukar springa ute i trägården

0 1438 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Mariaa

7 sep 2017 kl. 09:51

Fuktig tallskog, Kronoberg.

0 579 visningar
1 svar

Vad är detta

BrittH

7 sep 2017 kl. 09:33

Växer i en grässlänt vid ett dike. Den är beige med sammetsliknande yta. 15 cm i diameter.

0 908 visningar
4 svar

Hur rädd för svampförgiftning bör man vara?

AsH

6 sep 2017 kl. 22:12

Som rubriken lyder hur rädd bör man vara? Har i hela min barndom plockat svamp. Vi var ute hela svampsäsongen och plockade allt från stenmurkla, kantareller, tickor, blodriska, stolt fjällskivling, diverse stensoppar och strävsoppar, m, m. När jag var ungefär 15 flyttade vi och svampmarker fanns inte riktigt att tillgå + en del händelser gjorde att jag inte var ute i “riktig” skog så mycket. Lite kantareller, Karl Johan och blodriskor har jag plockat efter samt några stolta fjälllsk…mer…

0 872 visningar
5 svar

Kungschampion?

Latexfacet

5 aug 2016 kl. 20:37

gotta catch them all!!

0 412 visningar
0 svar

Är dessa svampar giftiga

Elisabeth Eriksson

6 sep 2017 kl. 22:11

Undrar om denna svamp är giftig! Den växer rikligt i vår gräsmattan (mellansverige) ofta i grupp. Hatten är ca 1-2cm och varierar från blek till mörkbrun, skaftet är ca 3-4cm lång och 2mm diameter! Undrar även över svampen på sista bilden, som även den växer i gräsmattan, någon enstaka här och där??

0 1253 visningar
0 svar

Är dessa svampar giftiga

Elisabeth Eriksson

6 sep 2017 kl. 22:10

Undrar om denna svamp är giftig! Den växer rikligt i vår gräsmattan (mellansverige) ofta i grupp. Hatten är ca 1-2cm och varierar från blek till mörkbrun, skaftet är ca 3-4cm lång och 2mm diameter! Undrar även över svampen på sista bilden, som även den växer i gräsmattan, någon enstaka här och där??

0 713 visningar
3 svar

Vad är detta för sort

Svampen68

6 sep 2017 kl. 15:24

Hittade i tallskog

0 595 visningar
4 svar

Hej. Här är en bild under ifrån

Jasso

6 sep 2017 kl. 19:12

.

0 817 visningar
1 svar

Björksopp ?

sachied

6 sep 2017 kl. 17:50

Hej, har hittat vad jag tror är Björksopp, torr brun hatt ljusa sporer. Nu undrar jag om jag ska skära bort det bruna skinnet på hatten. Det bruna på foten skrapar jag bort och sporerna . Kan man äta foten ? Är det en god matsvamp, jag har inte provat den tidigare. Tacksam för hjälp,

0 3283 visningar
2 svar

Rödgul trumpetsvamp eller trattkantareller

Hokaren

6 sep 2017 kl. 19:04

Hallå.

Är detta rödgul trumpetsvamp eller trattisar ?

0 587 visningar
2 svar

Björksopp, färgvariation? Nästan svart.

ML

6 sep 2017 kl. 18:06

Jag brukar få många Björksoppar i en björkdunge i trädgården men de brukar inte vara så här “svarta”.
De växer precis i kanten som gränsar till skog med gran, tall, rönn, ek. (kanske någon liten tall också?)
Några få “svarta” har dykt upp nu i den kanten.
De växer bara i den kanten.
Alla övriga Björksoppar är “normalfärgade”.
Kan en björksopp vara så här mörk eller kan det vara någon annan art i strävsoppskomplexet?
3 bilder.
Bild 1 och 3 är tillsammans med en “norma…mer…

0 590 visningar
2 svar

Torka hattar av stolta fjälskivlingar????

Kisko

6 sep 2017 kl. 14:34

Jag undrar om hatten av en stoltfjällskivling är godare torkad än färsk smörstekt i pannan?
Kan man då göra sås av en torkad hatt från en stoltfjällskivling?

0 757 visningar
1 svar

Talltuvskivling

Norrbotten

4 sep 2017 kl. 15:06

Tallhed Norrbotten

0 507 visningar
1 svar

Svamphjälp

Johannazaka

6 sep 2017 kl. 09:56

Denna svamp har jag hittat i Gullmarsskogen “Fjälla” i Lysekils kommun, Bohuslän. Hjälp mig i mitt Biologiarbete.
Är denna svamp tecken på luftföroreningar ?

0 415 visningar
0 svar

Karl-Johan? Hjälp en amatör!

Nina33

6 sep 2017 kl. 15:25

Hejsan har varit och plockatittat svamp?  Är de ätliga?

0 553 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Eva S

6 sep 2017 kl. 15:08

Vad är det för svamp? Växer i mossig gräsmatta trägården vid en buske På landet, Stockholms skärgård. Växer i grupp. Trodde det var en mandelriska, men blöder ej. Matig som en sopp men med oregelbundna skivor, ljust gula inslag av rött. Köttet i samma fäeg men mörknar snabbt.

0 650 visningar
1 svar

Hjälp barnen på Hultets förskola

Heléné

6 sep 2017 kl. 10:08

Hej. Igår när vi var i skogen med en grupp barn från Hultets förskola i Partille (Västra götaland) hittade vi ett helt gäng med olika svampar. Vi har lyckats identifiera de flesta, men det är några kvar som vi är osäkra på. Vi skulle vara jättetacksamma om någon ville hjälpa oss :)
Växtplatsen är mossig barrskog/lövskog.

Tack på förhand :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone