Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 503 visningar
3 svar

okänd champinjon 1

AbcD

21 sep 2015 kl. 13:51

spenslig, ganska skör
Stark doft av mandel / anis
tunn gulaktig ring
växtplats, torr sandig mark med björkskog, enstaka tallar, ek och lärkträd
ca 5 m från betesmark
Någon som har namnförslag på den ?

0 466 visningar
0 svar

Svar på svar ??

PH

29 sep 2015 kl. 15:31

Det händer väldigt ofta att det ser ut som om det finns ett svar, men det är bara ett tillägg eller ytterligare bild till som tillfogas, min fråga är om det inte skulle gå att göra så att det syns om det är ett riktigt svar? Nu är det ingen stor fråga men här är ju öppet för små och stora frågor. Det funkar annars väldigt fint allting tycker jag

0 470 visningar
2 svar

Trattkantareller / Karl-Johan

Hansson

29 sep 2015 kl. 13:38

Jag var ute i Onsdags och kollade efter Trattkantareller och då såg jag att de precis har börjat titta fram. Hur lång tid tar det ungefär innan de är stora så man kan plocka dem?

Jag har inte hittat några Karl-Johan i år här nere i gränsen till Småland / Skåne / Halland. Tror Ni att det kommer några i år eller det kanske bara är Jag som inte har letat på rätt ställe. :)

0 7228 visningar
11 svar

Vilken typ av kantareller?

Eugene

27 sep 2015 kl. 16:27

Hej alla, jag är ny i Sverige.

Kan jag be er om dessa är kantarell?
Kanske falsk kantarell? Narrkantarell?

Vill du riskera att äta dem?
Torka dem i ugnen?
Eller steka dem i en kastrull i 15 minuter?

Tack så mycket för alla svar!

0 464 visningar
1 svar

Visst är detta?

Daniel

29 sep 2015 kl. 13:49

Karljohan. tror aldrig jag har sett sådana här nästintill oätna soppar.

0 455 visningar
4 svar

Mera svampböcker?

Daniel

28 sep 2015 kl. 13:42

Jag skulle vilja ha tips på svampböcker som täcker flera arter än bara de svampar i nya svampboken. Är intresserad av att lära mig typa svampar relativt bra även om det inte är ätliga. Någon som har något tips?

0 881 visningar
2 svar

mikroskopering av svampar

Daniel

29 sep 2015 kl. 10:29

Vad använder man för någon färg? och i vilka böcker kan man lära sig mer om mikroskopering av svampar. Kan man äns hitta billiga mikroskop?

0 651 visningar
4 svar

vilken kremla?

volbeat86

28 sep 2015 kl. 20:22

växte bland gran, björk och tall i Västra götaland.
Kan det vara en god matsvamp?

0 605 visningar
3 svar

Blodsopp?

volbeat86

28 sep 2015 kl. 21:47

Känns som att jag lägger ut bilder med frågor hela tiden, men det är så kul att finna sånt som man inte funnit tidigare.
Kan detta vara blodsopp? Hittad i västra götaland bland gran,ek och tall.
Så fort jag skär i den så ändrar den färg.

0 2756 visningar
3 svar

kantarellen, en skivling?

marina

11 okt 2011 kl. 23:04

Är kantarell en skivling?

0 596 visningar
2 svar

Blodriskor?

InfectedMuschroom

28 sep 2015 kl. 15:56

Plockad i utkanten av granskog vid insjö i Dalsland. Blir kraftigt besviken om detta inte är Blodriskor:)

0 971 visningar
4 svar

Vad för svamp?

PP

28 sep 2015 kl. 23:06

Hej!

Hittade massor av denna sortens svamp, vad är det?

Tack på förhand

0 489 visningar
1 svar

Vilken svamp?

oskar 14 år Småland

28 sep 2015 kl. 18:58

Den här svampen hittade jag i en lövskog. Men det växte mest bok och ek där. Hatten var 3,5 cm lång. Och hela svampen var 7 cm lång.

0 592 visningar
2 svar

Svampsort?

Anna

28 sep 2015 kl. 16:32

Undrar vad jag plockat? Hittar inte någon sort som passar in riktigt. Plockad i Skåne, fuktig blandskog.

0 2582 visningar
2 svar

Rödgul taggsvamp?

InfectedMuschroom

28 sep 2015 kl. 22:27

Plockad I granskogsdunge i Dalsland!
Ätlig?

0 2083 visningar
2 svar

Kan trattkantarell eller rödgul trumpetsvamp vara helt "kantarellgul"?

Lena K Johansson

28 sep 2015 kl. 20:07

Jag hittade idag små svampar som var helt gula och liknade trattkantarell och växte i sådan sorts skog, barrskog med fuktig mossbotten.
Det var mellan Ringarum och Gusum in närheten av “gamla riksvägen” och “Kungssten”. Svampen längst till höger på bilden är bara 3,5 cm

0 588 visningar
3 svar

Kan någon säga vad detta är?

volbeat86

28 sep 2015 kl. 12:03

Fann dessa riskor igår. De är ej slemmiga och har ej någon skarp smak.

0 616 visningar
3 svar

Vad är detta?

MsAsH

28 sep 2015 kl. 20:46

Hittade dessa på luchrasten idag. Dom växer på en gräsmatta nära en sjö. Träd runtomkring är mest al, björk och lönn. Är det någon som vet vad det kan vara?

0 614 visningar
2 svar

Svamp på lövlåga

KristerL

28 sep 2015 kl. 19:23

Dessa växte på en grov lövlåga i äldre bok-ekblandskog. Hatten blödde ymnigt med rödbrun vätska när den bröts. Går det att se vilken art?

0 570 visningar
3 svar

Sandsopp

PH

28 sep 2015 kl. 17:56

Känner mig rätt säker på den här och provar att torka den, den har pyttesmå prickar på hatten också, växte i vitmossa

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone