Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 530 visningar
3 svar

Hättstrimnavling?

Krister

15 okt 2014 kl. 20:34

Denna svamp växte i en äldre kulturgranskog tillsammans med barrbroskskivlingar. Kan det vara hättstrimnavling?

0 476 visningar
1 svar

Murkla

Jon

17 okt 2014 kl. 16:05

På murken ved i granskog, Uppsala i oktober.

0 277 visningar
0 svar

Ökat skydd av skog

Stefan

17 okt 2014 kl. 16:13

Pressmeddelande
17 oktober 2014
Miljödepartementet

Stor satsning på svensk natur
Det behövs en tydlig ambitionshöjning för att nå miljökvalitetsmålen som innefattar biologisk mångfald, hav och vatten. Regeringen föreslår därför en stor satsning på svensk natur i 2015 års budget, 640 miljoner kronor satsas under 2015 på att hindra avverkning av skyddsvärd skog och skydda marina områden. Dessutom föreslår regeringen att 350 miljoner kronor från 2015 satsas på att bevar…mer…

0 486 visningar
3 svar

Svamp i media

Daniel

16 okt 2014 kl. 09:25

0 1361 visningar
9 svar

Annorlunda trattkantarell?

AnnCharlotte

16 okt 2014 kl. 22:40

Har hittat en sorts svamp som ser mycket ut som en trattkantarell men är gulare på åsarna under hatten och doftar mycket mer. Växte i mossig granskog. Liknar de bilder jag sett på rödgul trumpetsvamp men har som sagt åsar under hatten. Den har även en vit ring längst ut på hatten. Finns det fler kantarell sorter?

0 523 visningar
2 svar

Psathyrella sp

Hans R

14 okt 2014 kl. 16:25

Hittade på en parkstig i ädellövskog idag, 14 okt, en tuvad Psathyrella som liknar P. spadiceogrisea. Även mikroskopiskt lik, t.ex. sporstorlek och cystider. Kan det vara denna - den brukar ju inte växa på hösten.

0 288 visningar
6 svar

Skivlingar

Kjetil

16 okt 2014 kl. 11:29

Dessa tre växte strax norr Mälaren i slutet augusti. Någon som har förslag på art?

0 384 visningar
2 svar

Bokmusseron?

SvenD

16 okt 2014 kl. 17:28

Allt stämmer med bokmusseron utom att denna svamp smakar något, men
klart märkbart, bittert. Kan inte hitta något om sådan smak då det gäller bokmusseron! Kanterna saknar räfflor men sådana behöver väl inte bokmusseron ha. Svampen växte i ren bokskog.
Någon som har synpunkter på var det är för musseron.

0 3205 visningar
10 svar

svamp i krukväxt

Ronnie

15 okt 2014 kl. 17:48

Vad kan detta vara för svampar?

De växer i min krukväxt inomhus.

Mvh

Ronnie

0 367 visningar
3 svar

Tricholoma sciodes?

Mikael, Finland

15 okt 2014 kl. 20:30

Är den här svampen Tricholoma sciodes? Hittade den i September på en gräsmatta nära björkar.

0 586 visningar
4 svar

kremla eller vad?

Åke

15 okt 2014 kl. 22:06

Hej,

Någon som kan hjälpa mig med artbestämning?

0 885 visningar
13 svar

Musseron och slemmig

Karin W

12 okt 2014 kl. 22:18

Jag behöver hjälp med dessa två svampar. Uppsalatrakten idag.

Serie 1: En musseron som växte i lövrik granskog. Mitt förslag är Tricholoma pessundatum, droppmusseron. Vad tror ni om det?

0 555 visningar
6 svar

Skivlingar igen

Kjetil

16 okt 2014 kl. 14:46

1 flugsvamp? på skogsväg
2 spindling?
3 vaxskivling?
alla slutet sept norr om Mälaren.

0 277 visningar
0 svar

gammal skog

Kerstin, Lindome

16 okt 2014 kl. 20:40

Är det någon som kommer ihåg att klicka för skogen nuförtiden?
Har själv glömt det alldeles för länge.

0 280 visningar
2 svar

Vilken svamp

Jon

16 okt 2014 kl. 12:02

Granskog, Nåsten, Uppsala.
Oktober. Fot c:a 5 cm hög, hatt 4 cm bred.

0 855 visningar
1 svar

Gelésvamp?

Jon

16 okt 2014 kl. 19:28

Mossig granskog, Uppsala. Oktober.

0 1231 visningar
4 svar

åsar

Katrin

16 okt 2014 kl. 13:49

Hej!
Jag undrar om det finns några svampar i Sverige MED ÅSAR som är giftiga? Eller kan man vara lugn så länge de har åsar istället för skivor?

0 288 visningar
0 svar

141005 Garphyttan fler fynd

bo e

16 okt 2014 kl. 18:21

brun hattmurkla, biskopsmössa
Meningarna går isär om hur den lömska ser ut
brun fot är lömsk säger vissa
vit fot ej lömsk
jag tycker inte man ska experimentera med att äta tveksamma murklor men rent mykologiskt är de intressanta

och väldigt vackra
förra året hittade jag dock liknande med tydligt samma bruna färg på hatt och fot
synpunkter ???

0 395 visningar
7 svar

fråga på musseron 140928

bo e

2 okt 2014 kl. 17:37

kan detta vara en riddarmusseron
? eller en blek variant av prickmusseron

växte ensam i mossig kalkrik blandskog
Mantorpskogen, Nerike

0 563 visningar
1 svar

Brun flugsvamp?

Malin Löfgren

16 okt 2014 kl. 16:41

Hej! Blir lite förvirrad på denna svamp. Kan det vara brun flugsvamp? Jag tänker att panterfläckigs vita fläckar består av tydliga, liksom lösa hyllerester men den här snarare verkar strimmig.. Eller finns det något annat alternativ? Obs, jag har inte sett svampen själv.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone