Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 262 visningar
3 svar

Tickproblem

Kjetil

14 sep 2014 kl. 08:29

Bild 1: Korkticka?
Bild 2-3: Slingerticka?

0 337 visningar
3 svar

Skivlingar

Kjetil

14 sep 2014 kl. 08:48

Bild 1: I liten 50-årig tallplantering.
Bild 2: I reservat, blandskog, med bl. a. ek. Vet inte vilket trädslag.

0 348 visningar
0 svar

Vad är detta för svampar

Linda

14 sep 2014 kl. 16:35

Efter lite sökande verkar det som om jag hittat tegelsopp. Sen hittade jag två andra som nog är soppar med. Hörde att tegelsopp kan vara giftig. Har bara plockat kantareller förut så är helt novis på området. Tack på förhand!

0 327 visningar
6 svar

Bestämningshjälp diverse

Caspar

14 sep 2014 kl. 11:31

Tacksam för hjälp med dessa:
1. Rodnande fjällskivling?
2. Murkling/klubbsvamp? I granbarrförna intill en grov låga.
3. Liten grålila fingersvamp.

0 252 visningar
2 svar

Vilken svamp är detta?

Julia

14 sep 2014 kl. 14:06

Hittade denna igår, men har ingen aning om vad det är för svamp.

0 315 visningar
1 svar

Skivling

Lennart P

14 sep 2014 kl. 09:51

Hittade en sikivling som jag tror är
en Spindelskivling.

Luktade åt dillhållet när man skar i den.

C. sulphurinus?

0 290 visningar
6 svar

Vilken sopp

Stefan

14 sep 2014 kl. 11:28

Mest lik rödbrun lärksopp, eller?

0 608 visningar
5 svar

Hittade en konstig svamp. Vad är det?

Ksenia RH

13 sep 2014 kl. 19:10

Jag hittade en svamp som aldrig sett förut… och väldigt nyfiken vad är det?  tack för hjälpen

0 791 visningar
1 svar

Sillkremla?

Bea

13 sep 2014 kl. 22:38

Är det verkligen sillkremla vi har hittat? Blir inte brun vid brytning o inte speciellt rödton i foten.

0 521 visningar
1 svar

Grönaktig spindling

Mikael, Finland

13 sep 2014 kl. 21:05

Den här spindlingen var svagt olivgrönaktig (vilket inte riktigt framgår av bilden).

Är det någon som vet vad det är?

0 906 visningar
4 svar

Två svampar

SvenD

13 sep 2014 kl. 19:00

1. Bör väl vara klubbskivling trots de svagt blåaktiga fötterna?
Granskog.
2. Bleksopp? Kött blånar inte. Kraftig svamp i lövskog.

0 543 visningar
1 svar

Stubbsvamp, vilken?

Mikael, Finland

13 sep 2014 kl. 20:45

Den här svampen växte på en stubb. Är det någon som kan identifiera den?

0 533 visningar
1 svar

Svampguidens app

MarieB

13 sep 2014 kl. 20:20

I Svampguidens app för WindowsPhone… Är det fler än jag som när jag klickar på Skäggriska får upp Grönfläckig Vinriska istället för Skäggriska.

0 334 visningar
5 svar

Kruskantarell

Leena

13 sep 2014 kl. 19:26

Har plockat dessa gigantiska trumpetsvampar på samma ställe i flera år. Men nu inser jag att det kanske är den sällsynta kruskantatellen. Stämmer det? De är ca 12-15 cm höga och hatten är 7-8 cm.

0 300 visningar
2 svar

Violettfotat spindelskivling?

mumrik

13 sep 2014 kl. 19:26

Är detta en sån?

0 315 visningar
8 svar

Svampfråga

SvenD

10 sep 2014 kl. 23:13

Kan någon hjälpa mig med denna spindling(?)? Känner igen den men kan inte komma på namnet. Hatt 6 cm, ganska glesa lameller, markerad liten ringzon mitt på foten som är slät upptill men delvis vitzonerad under ringen. Växte i mossa i blandskog i fuktig miljö.

0 282 visningar
3 svar

Spindelskivlingar.. vilka?

10010

12 sep 2014 kl. 18:50

Gamla Tallar med renlav.

En tovspindelskivling

En Ullspindling

En C .hinnuleus

0 273 visningar
2 svar

Kan dessa ätas?

Liz

11 sep 2014 kl. 19:27

Där jag bor är det dåligt med
kantareller i år.
Jag undrar om dessa 3 passar ihop med kantarell?

0 771 visningar
1 svar

Giftkremla eller storkremla?

Marianne

13 sep 2014 kl. 18:07

Jag undrar vilken sorts kremla det här är. Hatten är vinröd/rödbrun, skivorna gräddvita. Foten är vit, men nertill har den svagt röda fläckar. Smakade lite på en och den var lite chili-aktig, skarp i smaken. Har hört att många unga kremlor är det och att det för den skull inte behöver betyda att de är giftiga. Dessa kremlor jag har hittat tycker jag är för mörka för att vara giftkremla…men jag är lite osäker…

0 334 visningar
2 svar

kantarell i kolsva

erik

11 sep 2014 kl. 18:53

Hej alla
Jag undrar om det finns nå tratt och gul kantarell i skogarna runt Kolsva, solmyra. Tänkte ge mig ut i helgen eller ska jag vänta?

Erik

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone