Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 366 visningar
2 svar

Mussling?

Ulf

4 nov 2013 kl. 10:45

Ser någon direkt vad detta är, så är jag tacksam för svar. Växte flera fina exemplar i gammal gödselhög nära Katrineholm.

0 407 visningar
1 svar

Liten grön svamp

Ulf

4 nov 2013 kl. 10:48

En vacker sak, liten och illgrön, i mossan nära Katrineholm. Vad kan det vara?

0 547 visningar
3 svar

Honungsskivling

"JAS" Helsingborg

2 nov 2013 kl. 19:39

Jag har nog nämnt detta förra året. Hel denna del av Helsingborg Miatorp är invaderat sedan några år till baka av någon honungskivling och dödar allt i sin väg, buskar och träd. I min trädgård har den dödat, gullregn, äppelträd, päronträd, syrenbuskar, hagtorn, tysk lönn och mobärsbuskar, nu är jag orolig för mullbärsträdet och mina fikon men jag gödslar och pysslar om dem så att de är livskraftiga får hoppas att det räcker. Jag tro att det är arten Armillaria mellea…mer…

0 300 visningar
2 svar

Vilken lav?

Gula

3 nov 2013 kl. 20:44

Växte högst uppe på litet berg tillsammans med fönsterlav och olika sorts mossor. Kan det vara nån av påskrislavarna?

0 387 visningar
8 svar

Vilken svamp?

Jonas, Schweiz

2 nov 2013 kl. 16:32

Jag har ingen aning vad det vara för en svamp. Tyvärr är det nästan två veckor sen jag hittade den och jag har glömt om den växte på ved eller marken… Kanske någon har ett tips!

0 393 visningar
2 svar

Vilken ticka?

Jonas, Schweiz

2 nov 2013 kl. 16:39

Vad kan det vara för en violett ticka?

0 3598 visningar
1 svar

Köpa mycel?

Lennart H

2 nov 2013 kl. 19:51

Vet någon ifall det finns butiker eller personer som säljer mycel för (mat-)svampodling i Sverige? Jag har hittat en del butiker i EU, men jag tänker mig att det blir billigare och smidigare om man kan posta det inom landet eller till och med åka och hämta själv.

Jag är till att börja med mest intresserad av klassiska odlingssvampar som champinjon och ostronmussling, men om det finns annat är ju det också kul.

0 380 visningar
0 svar

Chaga/sprängticka

Josefin

2 nov 2013 kl. 23:18

Hejsan
Vet ej om man får skriva så här men försöker iallafall.

Ifall just du är intresserad av att köpa chaga/sprängticka hör gärna av dig. Jag har några kilo att sälja och de kommer alltid att finnas att köpa så fort vi har det hemma och torkat.

Mvh Josefin

0 294 visningar
5 svar

svamp

Carl-Johan

2 nov 2013 kl. 18:32

Hej

var ute i regnet idag en sväng, härligt. Hittade ett fint ex av strimmig brödkorgsvamp, kul.

Den ena tänkte jag på sotticka eller tegelticka.

Den vita var kraftig och rel stor.

0 261 visningar
0 svar

Mm-små hättor e.d.

Jan A, Uppsala

2 nov 2013 kl. 19:26

I ”maglemerträdskrevet”, bakom vinterskivlingar och mossporhus, i knapp brh, finns två riktiga småttingar, c 2.0 resp 2.2 mm breda.  Hade behövt ett endoskop e.d. för att kunna komma nära.  Här provisoriska bilder. Möjligen Mycena meliigena?

0 438 visningar
1 svar

Om kremlor

Jan A, Uppsala

2 nov 2013 kl. 09:37

Peter Jägerbro har skrivit om kremlor i Linköpings Svampklubbs månadsblad.
http://svampklubben.org/nov2013.html

(Själv hoppas jag hitta grön äggkremla också i år, småningom!)

0 299 visningar
0 svar

Tricholomella constricta

Jonas, Schweiz

2 nov 2013 kl. 16:51

Roligt fynd var T. constricta. Den växer ofta på ställen där hundarna brukar pinka ;)

0 313 visningar
1 svar

Musseron?

Kjetil

2 nov 2013 kl. 10:26

Bilden tagen i en härrgårdpark i Västeråstrakten

0 318 visningar
2 svar

Ticka 2

Kjetil

1 nov 2013 kl. 05:40

Någon som kan ge förlag?

0 302 visningar
4 svar

Skivlingar

Kjetil

1 nov 2013 kl. 05:21

Skulle behöva hjälp med dessa.
Från Strömsholm i gran/blandskog

0 542 visningar
4 svar

Massförekomst av denna vackra svamp, men vad är det?

Henrik

22 okt 2013 kl. 07:07

Hej!

Jag gick runt och fotade lite i trollskogen på norra öland i somras i slutet av juni-början av juli ungefär och såg då denna svamp växa på en stock. Kan man möjligvis säga vad det kan vara?

Tack så mycket!

0 269 visningar
1 svar

Ruggig stor sak

ErikO

1 nov 2013 kl. 22:16

Hej,

Har inte sett dessa förut, riktigt stora ca 2 dm, vad är det?

0 268 visningar
5 svar

Halloween

Tina Nordberg

1 nov 2013 kl. 18:37

Trevlig Halloween önskar jag er alla.

0 297 visningar
3 svar

Sockelhätta?

Ben Slimane

30 okt 2013 kl. 22:55

Hej! Är detta sockelhätta (Mycena stylobates)? Finns det några förväxlingsarter?
Fotograferad utanför Lessebo, Sm 27/10.

0 283 visningar
2 svar

Småttingar

SvenD

1 nov 2013 kl. 19:24

När de stora svamparna har tagit slut får man gå till de små och det kan vara nog så givande!
Här är tre, samtliga med hatt 1 -1,5 cm, växtplats strandäng.
Tacksam om någon har namnförslag.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone