Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 185 visningar
3 svar

Kalle

Lena Strömstad

24 aug 2011 kl. 13:12

Nu har de börjat titta fram.. Äntligen!! Men dom står inte som spön i backen direkt men det blev ett 10-tal fina idag. Så vi får väl se om blir mängder framöver. Kul att dom kom i allafall :-)

Och jag vet också varför dom kommer nu… De tittar i min kalender och ser när jag har en massa jobb och en massa möten att avverka så att jag inte hinner vara ute speciellt mycket i skogen.. 

0 743 visningar
8 svar

Vilken sopp är det?

Linnea

23 aug 2011 kl. 16:31

Jag hittade idag en stor mängd av denna svamp. De växte utspritt, mest i mossa. Både under lövträd och barrträd, men mest under tall. Återfanns i Delsjöområdet i utkanten av Göteborg.
Svampen har gul(nästan gulgrön) hatt med grå marmorering. Bruna rör, blir blåsvarta vid beröring. Foten är gul med marmorering av grönaktigt och röd/orange/persikofärg. Köttet ljust beige-gult. Behåller färgen vid snitt. Roten lämnades klantigt nog i skogen så någon information om den finn…mer…

0 261 visningar
0 svar

Svamp i Stockholm

Lisbet Lundgren

24 aug 2011 kl. 11:13

Idag på morgonen tog jag en promenad i skogen i Nacka. Jag hittade sandsopp, 6 st, små men ändå. Nu börjar det nog hända saker här också JOHO! Jag är så lycklig! Stekte dem direkt när jag kom hem, gott!  //Li

0 276 visningar
2 svar

Rosa skivlingar

Skogsfrun i Obbola

24 aug 2011 kl. 08:12

Är det någon som vet vad detta är? Vackert rosa skivlingar med något brunaktig nyans. Äldre ex hade rödbrunfläckiga skivor. Skivor en aning nedlöpande. Foten trådig, lite fjällig högst upp. Fotens nedre del lätt uppsvälld. Växte i granskog på ca 500 meters höjd i västra Jämtland (Hallens sn), nära gammal fäbod. Den var så vacker och så vanlig i denna skog att jag skulle vilja veta vad det var!

0 288 visningar
5 svar

Vad är detta?

Superjonet

23 aug 2011 kl. 14:24

Hittade denna när vi letade svarta trumpeter. Bilden är inte så bra men den har ett väldigt karaktäristiskt utseende så någon kanske kan se vad det är ändå. Ser ut som riodnande fjällskivling men tycker inte att den ser rätt ut under. Det var ett tiotal svampar upp till 20 cm höga och undersidan på hatten var som rör. Kan försöka ta bättre bilder så man ser hela svampen.

0 236 visningar
0 svar

Inte mycket kvar.

gunhild Nordås

24 aug 2011 kl. 07:37

Det är nog mest bara vatten i svampen. Jag hade torken full i natt, men i morse var det inte mycket kvar, några stackars honungsburkar räckte till förvaring. Men då ligger ju en hel del på komposten.

0 285 visningar
3 svar

Liten filmsnutt!

Ewa Lilliesköld

23 aug 2011 kl. 22:18

För er som känner till VBSK så har vi gjort ett litet reportage om vår första utflykt för säsongen. Finns även en liten filmsnutt!

http://www.vbsk.se/aktiviteter/rapporter-från-utflykter-2011/ryd-110814-3691106

Feedback mottages tacksamt:)
:)

0 264 visningar
1 svar

Stora smörsoppar!

Laila Småland

23 aug 2011 kl. 23:37

Hittade en hel korg smörsoppar i dag!:)
Även tre stora ex:
Aldrig tidigare hittat smörsoppar i detta format

0 290 visningar
1 svar

Trattis med svart hatt vad ?

Svampgalen

23 aug 2011 kl. 22:26

Har upptäckt på mina svamprundor att det finns stora fina exemplar av Trattis som är fasta och fina men hatten är svart , vad har hänt då?
När vi närmar oss november och det är kallt har jag tidigare trott att dom fått en köldknäpp men nu är det 20 grader utomhus

0 303 visningar
0 svar

Gigantisk Smörsopp

Flickan från Småland

23 aug 2011 kl. 23:16

Hade tur att hitta en hel korg med smörsopp här om dagen!, hittade även tre stora ex till min förvåning:)
Aldrig hittat så stora smörsoppar innan!

0 257 visningar
6 svar

Blomkålssvamp

Ingrid Ottosson

23 aug 2011 kl. 15:23

Ett praktexemplar, väldigt fin och stor, vid en gammal tall.

0 409 visningar
4 svar

Nu är de här igen

Lena M

23 aug 2011 kl. 08:40

alla vaxingarna , rosenfingersvampen på grannens gräsmatta !

0 777 visningar
9 svar

Vilken sort ?

Pernilla Lagerquist

23 aug 2011 kl. 19:37

Jag trodde att jag hittat trattkantareller idag (novis i svampskogen) men väl hemma är jag mer tveksam då se saknar hål uppifrån.. eller det ser ut som en grop. De växte i grupper under ett träd.
Testade att steka några (utan att äta dem) och de hade kantarell doft.
Vilken sort kan det vara och kan vi äta dem ?

0 975 visningar
3 svar

Ostronmusseron?

Carlis

23 aug 2011 kl. 16:03

Svampen växer på marken nära en björk.

0 317 visningar
1 svar

Stor!

Rockyroad

23 aug 2011 kl. 19:31

Hej,

0 213 visningar
5 svar

Vilken champinjon?

Johan

22 aug 2011 kl. 20:14

Hej,
hittade dessa på en golfbana.
Lukten är mild, vet inte hur den annars kan beskrivas.
Köttet rodnar (giftchampinjonens kött lär gulna, eller hur?)
Jag hoppas att bilderna är beskrivande nog.

0 277 visningar
0 svar

stolt fjällskivling - minnesregeln säker?

MickeA

23 aug 2011 kl. 18:43

Hej på er.
Min sambo kom hem med 4 exemplar av vad jag tycker måste vara stolt fjällskivling.

De har stora hattar, ca 15 cm diameter, bruna fjäll på ljus botten,,vita skivor, ca 25 cm hög fot med ring,rodnar ej vid tryck. Svamparna har även en tvärrandig vattring ffa nedre delen av foten.

Smakade lite och endast en väldigt mild smak kan skönjas, ingen speciell lukt.

Jag har ingen bild att lägga upp, men min fråga är då om minnesregeln som säger: Bruna fjäll på ljus botten = ...mer…

0 629 visningar
2 svar

Svart skålsvamp med vit kant?

Sten

23 aug 2011 kl. 17:52

Igår såg jag en svampart som jag inte kände igen. De växte i ett tätt gytter, ungefär som trattkantareller kan göra, och varje fruktkropp var ca 2 - 4 cm stor och hade formen av en grund tratt. Först trodde jag att det var svart trumpetsvamp, men det var det inte. Den hade i stort sett ingen fot, bara en tratt, den hade inga åsar på utsidan utan var mer eller mindre slät och på insidan var den “krusig”, som om det växte någon lav på den. Varje tratt var mörkt brungrå med en ljus…mer…

0 487 visningar
2 svar

Lackticka?

Birgitta Corbett

23 aug 2011 kl. 09:27

Hej, denna underbart vackra svamp hittade jag i mammas skog. Tyvärr minns jag inte vilket träd den växte på, men tror att det var en gran. Den oerhörda glansen på svampen syns dåligt på fotot. Däremot är färgen rättvisande. Undersidan är täckt av vita små sporer. Ovansidan är platt och inte vågig så som jag sett att övriga Lacktickor är. Färgen på denna är också så fantastisk djupt röd. Så vad är det jag har hittat i Nyckelviken?
Vore så tacksam för svar!

0 242 visningar
0 svar

Vita champinjoner

Jan A, Uppsala

23 aug 2011 kl. 17:09

med en mycket obetydlig svag gulton högst uppe på hatten hittade hustrun idag på anlagd gräsyta vid Fyrishov i U-a. Det finns fler kvar om någon är intresserad..
Största diametern är 13 cm och de är välväxta, tunga och fina – luktar svagt men absolut inte gott. Skivorna har en tråkig färg.
Jag klöv en för drygt två timmar sen och den är oförändrat vit som döden i snittet.
Den ändrar inte färg efter lindrig misshandel.. Färgerna korrekta. Någon champinjonchampion som vet…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone