Har du luktat på den? Det ser ut att kunna vara häggdoftande trattskivling, den luktar starkt och blommigt. Har den en böjlig gummiaktig fot?
Då borde det vara något annat…
Så sant! Häggdoftande av yngre snitt har jag i den här skojtråden:
http://svampguiden.com/forum/visa/209876
och aldrig någonsin har jag sett dem som i den aktuella frågan! Men vad de bilderna föreställer har jag ingen aning om, men visst liknar de en tratt….:)
Kanske urgammal pudrad?
Skivorna går inte alls SÅ längt ner på foten, det är hatten som är uppochnervänt konformad.
Idag har jag varit ute i skogen och hämtat hem en av svamparna. Doften är väldigt svag, kanske lite svagt kryddig. Svampen har klarat minusgraderna bra, här kommer nya bilder på den. Återigen, det intressanta är dom nedlöpande skivorna som går så långt ner på foten. Även tjockleken längst ner på foten.
Liknar alltmer pudrad trattskivling som ofta har svullna fötter.
Inte lätt! Klubbtrattskivlingen brukar här vara/är alltid/ tydligt långbent och spinkigare och brunare än dessa och ha lite mörkare skivor; den pudrade trattskivlingen brukar inte heller se ut som på bilderna. Det skulle vara intressant att se och lukta på en..;)
Tursamt nog är dock ingen av dem någon god, egentlig matsvamp - tyvärr en mycket klen tröst…