Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 524 visningar
16 svar

Ut, gott folk!!

Ewa lilliesköld

20 jul 2010 kl. 21:34

Vill bara uppmana alla att ge sig ut och leta kantareller, även om det känns torrt så finns det massor…......i alla fall här!!!!!
;-)

0 381 visningar
6 svar

Vad är detta??

anithau

21 jul 2010 kl. 13:32

Hittade idag, på samma lövkvist som ögonskål. De fanns i en bäckkant.

Vet någon?

0 293 visningar
1 svar

Myxacium?

greger

22 jul 2010 kl. 20:33

Hej

Denna svamp är väl en spindling(Myxacium)?
Tyvärr lyckades jag skada den så foten inte kom med. Det kanske går att säga vad det är för art(?) ändå?
Ca 7 cm i hattdiameter, väldigt mucös både på hatt och fot.
Foten hade en svag violett ton.

0 992 visningar
2 svar

Gulbrun hartryffel

Lena M

22 jul 2010 kl. 08:18

Kan det vara den ? Växte på gammal skogsväg igenom barrskog.

Strax bredvid ligger ett sumpområde och några rödgula trumpetsvampar hade kommit upp, hoppas på flera.

Men fortfarande inget regn , skogsbrand härjar sö. om Torsåker.

0 396 visningar
4 svar

Svamp?

NadaL, Umeå

20 jul 2010 kl. 10:19

Växer på bränd mark.Hatt 3 cm i diameter,fot 4cm lång, ingen utpräglad lukt.
Tacksam för era förslag.

0 247 visningar
2 svar

I mossan

greger

22 jul 2010 kl. 07:10

Hej

Hittade denna i gammal granskog,
som jag gärna skulle vilja var en slags slöjskivling.

Kan det stämma?

(Svampen ca 2-5 cm i hattdiameter. Skivorna hade en ljust svavelgul ton som tyvärr inte syns på bilden.)

0 395 visningar
4 svar

DN publicerar bild på blodsopp?

Ninja

22 jul 2010 kl. 10:40

titta på Dn.se´s förstasida där finns ett inslag om karl johan svampen

bilden som är där påminner ju starkt om blodsopp, inte KJ

eller?

0 1182 visningar
9 svar

Hjälp: Svamp i gräsmattan

Hanna

29 aug 2008 kl. 19:18

Hej,
Varje vecka kan vi plocka ca en liter små brunaktiga svampar (se bilderna) i vår gräsmatta som vi sådde för ca 1 år sedan.

Vad det är för svamp?
Hur kan jag bli av med dem utan att gräsmattan dör?

Tacksam för hjälp.
Hanna

0 990 visningar
5 svar

Karl Johan

patrik

18 jul 2010 kl. 23:13

Hej!

Jag är nybörjare med svamplockning, jag undrar när Karl johan säsongen tar fart här i Skåne. Kommer dom växa ut den här sommar eller blir det en dålig säsong som förra året. Det ryktas om att det kommer bli en rekordsäsong för Karl Johan.

0 545 visningar
5 svar

Golfbollar?

Karin Hedén

17 jul 2010 kl. 09:45

Bilden är från en golfgreen på Mälaröarna. Röksvamp en masse! Stackars golfspelare när de letar efter sin boll!

0 346 visningar
3 svar

Fågelfråga

Helena A

21 jul 2010 kl. 12:36

Kan någon av alla fågelkunniga här tala om vad det är för fågelunge på bilderna?
Min son har fågelungen på sin uteplats och är väldigt nyfiken på vad det kan vara för sort.

0 236 visningar
3 svar

Skål?

greger

20 jul 2010 kl. 23:37

Hej.
Var iväg en sväng till granskogen.
Hittade bland annat denna skål(?).
Liknar lite grann Litet Haröra av de bilder jag tittat på.
Kanske är nåt helt annat?

0 177 visningar
0 svar

Cantarelli

Kjell :)

21 jul 2010 kl. 17:42

Jag var på affärs resa till Roma över dagen, jag fick tid till att gå till min favorit butik Gruppo Clark, Kul att hitta nya klädes märken, detta tog priset, i alla fall till namnet:)
http://www.cantarelli.it

0 315 visningar
1 svar

Silksslidskivling?

Mikael Nordström, Sundborn

21 jul 2010 kl. 10:56

Vi har några svampar som sitter i klykan mellan två grova stammar i en gammal lönn. De började som stora brunfläckiga “ägg” och utvecklades snabbt till hattsvampar med stor grov strumpa. Jag har fått dem till silkeslidskivling, men de är större än svampboken säger 15 cm. På samma lönn finns på stammen sedan några år stora kakor av sammangyttrade svamp”öron” som först är brungula och övergår till brunsvart för att så småningom falla av i ett stort sjok. Det har jag ingen a…mer…

0 495 visningar
5 svar

Exakt på datumet!

svampstaff

20 jul 2010 kl. 18:20

20/7 förra året hade jag kantarellpremiär, likadant i år fast något sämre, men 5kilo blev det iaf.

0 236 visningar
7 svar

Mycket smått.

greger

20 jul 2010 kl. 12:06

hej
var ute i björkskogen och letade gulkremla men hittade en massa små söta svampar i stället.

serie 1-inocybe?

0 261 visningar
7 svar

Nu finns det svamp!

Hanna

19 jul 2010 kl. 22:30

Hittade äntligen ordentligt med kantareller! Jag håller mig i min lilla skog på Hisingen och man får tyvärr inte vara själv om fyndplatserna. Men igår var det jackpot. Äntligen fick jag in lite i frysen dessutom.

0 318 visningar
2 svar

De är på G

Lena M

20 jul 2010 kl. 12:31

10 - 15 mm stor karljohan :))

Mkt. dofttaggsvamp ( 14 fruktkroppar ) på samma lokal, en gransopp och några små kantareller.

Det är en gammal granskog som i vanliga fall är lite blöt och solljuset tränger inte in, därav lite fynd i dag.

0 173 visningar
2 svar

dofttaggsvamp

Annika

16 jul 2010 kl. 22:16

Mitt första dofttaggsvampfynd för i år! Jag är lite stolt… Det blir en vacker blå färg…

0 375 visningar
2 svar

Skogsbruk utan hyggen

Monika H

19 jul 2010 kl. 18:46

En rapport från Naturskyddsföreningen om skogsbruk utan hyggen, en hel svampexempel ingår i rapporten. Läs och sprid.

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/skog/Skogsbruk%20utan%20hyggen_l%C3%A5guppl%C3%B6st.pdf

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone