Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
hej undrar vad detta kan vara.
Har ring, foten utan knöl.
Foten var dessutom lätt flockig vid basen med en skär ton längst ner. foten ca 15 cm lång.
Växer varje år tidigt på samma tallstubbe.
hatten ca 8 - 10 cm i diameter med en ljusbrun ton mot mitten annars gräddfärgad. Sorry att inte bilden är så bra men det är ju ljust ute ju. Kan väl knappast vara rodnande flugsvamp eller?
Från Söderåsen för någon vecka sedan. Bild 1 är på något som jag först trodde var en liten skålsvamp men i datorn ser jag att den har “långa” skaft, vad kan det vara. Bild 2 är väl ändå någon liten skålsvamp, bilden inte så bra för denna är verkligen liten. bild 3, kanske bara vanlig citronskål men är inte alls säker på det. Det dyker ju upp en del konstigheter när jag ligger där och kravlar och letar Myxomyceter. är om en liten stund på väg till Söderåsen/Skärali…mer…
Serie 1.Det är inte mycket annan svamp i skogarna än de som på något sätt är knutna till lågor eller någon gömd ved i marken. 1an, kanske någon vaxing men jag har ingen aning växte på stenig stig i en liten fukthåla. 2an. någon ögonskål mycket ljusare än den som jag ser överallt annars och lite annorlunda ögonfransar tycker jag, ett förslag kanske. 3an. denna ticka som jag antar att det är var utbredd till en storlek på säkert närmare 1kvm. på högstubbe, mjukt korkaktig…mer…
Trodde inte att vi ska hitta några svampar pga. torkan, men blev glatt överraskade att se: dofttaggsvampar,blek taggsvampar,kantareller,laxskivlingar,kantarellvaxskivlingar,unga köttickor osv.
Som vanligt har jag några frågor:
Serie 1.
Vid bäcken växer små fingersvampar, största är 3,5 cm lång.
Kamfingersvamp?
Upptäckte när jag rensade kantarellerna att jättemånga var maskätna, även de allra minsta som annars brukar vara så fina. Trist, fick kast en hel del.
ska jag bevista åtminstone på fredagen - för på fredagkvällen spelar jag där med One Step
för biljetter o mer info:
http://www.skogsfestivalen.org/
Hoppas hinna gå en liten runda i skogen oxå och se om det kommit upp nåntiong efter regnen.
Hej igen allihop:) Nu äntligen har det kommit lite regn här hemma och lite mer tid har jag just nu för att kunna gå ut i skogen. Problemet är bara att just nu i skogen finns mängder av knott och hittills har vi inte hittat ngt riktigt bra medel som hjälper mot dom.
Har ni några tips på medel som fungerar? Myggen är lättare att skydda sig emot men knotten är för djliga… Nu idag är det även betydligt svalare än det varit de sista veckorna så nu går det att röra sig ute:)
Jag…mer…