Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 491 visningar
5 svar

flugsvamp?

greger

17 jul 2010 kl. 13:14

hej undrar vad detta kan vara.
Har ring, foten utan knöl.
Foten var dessutom lätt flockig vid basen med en skär ton längst ner. foten ca 15 cm lång.
Växer varje år tidigt på samma tallstubbe.

hatten ca 8 - 10 cm i diameter med en ljusbrun ton mot mitten annars gräddfärgad. Sorry att inte bilden är så bra men det är ju ljust ute ju. Kan väl knappast vara rodnande flugsvamp eller?

0 353 visningar
6 svar

Ascomycetes?

NadaL, Umeå

19 jul 2010 kl. 14:09

På marken där det brunnit gammal lada (på kanten av blandskog) växte det bara två skålar för elva dagar sedan och idag hittade vi tio olika skålar, därefter några frågor:

Serie 1.
Växer tätt tuvade och största är 1,5 cm i diameter. Kött ljust gråbrunt i snittet.

0 301 visningar
6 svar

Två skålar?

NadaL, Umeå

14 jul 2010 kl. 22:07

Serie 1.

Växer i lövskogen på stark murken lövved (i närheten finns rönn,hägg,gråal). Apothecier platta,den största 4 mm i diameter.
Skaft avsmalnande vid basen.

0 322 visningar
7 svar

spindling/stubbsvamp

greger

18 jul 2010 kl. 15:34

Hej
Denna växte på en tallstubbe.
Hatten ca 12-15cm bred försänkt i mitten. Hatthuden avdragbar, och ngt fjällig färgen gräddfärgad med en ljust brun ton (obs rödstick).
foten rel kort. Verkar inte finnas i mina svampböcker Någon som vet vad det är?

0 361 visningar
11 svar

Vad har jag hittat nu då?

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 08:21

Från Söderåsen för någon vecka sedan. Bild 1 är på något som jag först trodde var en liten skålsvamp men i datorn ser jag att den har “långa” skaft, vad kan det vara. Bild 2 är väl ändå någon liten skålsvamp, bilden inte så bra för denna är verkligen liten. bild 3, kanske bara vanlig citronskål men är inte alls säker på det. Det dyker ju upp en del konstigheter när jag ligger där och kravlar och letar Myxomyceter. är om en liten stund på väg till Söderåsen/Skärali…mer…

0 505 visningar
15 svar

Mer från Söderåsen 07/14

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 22:26

Serie 1.Det är inte mycket annan svamp i skogarna än de som på något sätt är knutna till lågor eller någon gömd ved i marken. 1an, kanske någon vaxing men jag har ingen aning växte på stenig stig i en liten fukthåla. 2an. någon ögonskål mycket ljusare än den som jag ser överallt annars och lite annorlunda ögonfransar tycker jag, ett förslag kanske. 3an. denna ticka som jag antar att det är var utbredd till en storlek på säkert närmare 1kvm. på högstubbe, mjukt korkaktig…mer…

0 342 visningar
4 svar

fjällig

greger

18 jul 2010 kl. 07:38

hej
är det någon som vet vilket släkte (grupp) av svamp detta kan vara?
liten svamp, hatten bara 2-3 cm i diameter, och fjällig. Växte i gräset på en skogsstig (björk ock tall i närheten.
tacksam för svar

0 634 visningar
10 svar

Svampkurs

Maria

12 sep 2008 kl. 22:02

Hej!

är det någon som vet om det hålls några svampkurser i Göteborg. Plockar en del svamp men skulle vilja lära mig mer. Man plockar ju mest samma och samma dvs de arter man känner till. Nu skulle jag vilja utöka mitt register något.

0 315 visningar
1 svar

Vad är detta?

Tezzla

18 jul 2010 kl. 09:24

Hade konstiga svampar i min blomkruka men jag har ingen aning om vad det e för svamp..nån som vet?

0 344 visningar
1 svar

amanit?

greger

18 jul 2010 kl. 11:25

hej igen
undrar om detta kunde vara någon
flugsvampssläkting? provade nyckla på Limacella och hamnade på delicata.
ganska lik bilderna på mushroomexpert
men liknar inte Brun Klibbskivling.
(Glömde lukta igen).

0 313 visningar
2 svar

kamskivling?

greger

18 jul 2010 kl. 07:14

hej
undrar om detta kan vara en kamskivling? svampen dock relativt liten, ca 7 cm hattdiameter. Foten brun på nedre delen. skivor vita glesa kunde dock ej se någon fotknöl.
kanske nåt annat släkte?
tacksam för svar

0 237 visningar
4 svar

Några tickor

Caspar

17 jul 2010 kl. 10:43

Hej! Mitt första inlägg här, hoppas jag inte har sönder nåt..

Vad föreställer följande bilder?
1. min gissning: piggplätt (björk)
2. min gissning: strumpticka (har tyvärr glömt hur den såg ut på undersidan)
3. min gissning: eldticka
4. min gissning: ekticka?!

0 641 visningar
11 svar

Varning ingen svamp!

gunhild Nordås

15 jul 2010 kl. 21:56

Men jag blev så glad när jag fick se Kung Karls spira vid Lögdeälven. Den är ju Västerbottens landskapsblomma.

0 298 visningar
5 svar

Dagens utflykt i granskogen

NadaL, Umeå

16 jul 2010 kl. 21:28

Trodde inte att vi ska hitta några svampar pga. torkan, men blev glatt överraskade att se: dofttaggsvampar,blek taggsvampar,kantareller,laxskivlingar,kantarellvaxskivlingar,unga köttickor osv.
Som vanligt har jag några frågor:
Serie 1.
Vid bäcken växer små fingersvampar, största är 3,5 cm lång.
Kamfingersvamp?

0 525 visningar
4 svar

Mask i kantareller

Åsa J Umeå

16 jul 2010 kl. 09:05

Upptäckte när jag rensade kantarellerna att jättemånga var maskätna, även de allra minsta som annars brukar vara så fina. Trist, fick kast en hel del.

0 348 visningar
2 svar

skogsfestivalen i Haddebo

Bo E

14 jul 2010 kl. 13:26

ska jag bevista åtminstone på fredagen - för på fredagkvällen spelar jag där med One Step
för biljetter o mer info:

http://www.skogsfestivalen.org/

Hoppas hinna gå en liten runda i skogen oxå och se om det kommit upp nåntiong efter regnen.

0 685 visningar
4 svar

Knottmedel?

Madde Småland

15 jul 2010 kl. 13:11

Hej igen allihop:) Nu äntligen har det kommit lite regn här hemma och lite mer tid har jag just nu för att kunna gå ut i skogen. Problemet är bara att just nu i skogen finns mängder av knott och hittills har vi inte hittat ngt riktigt bra medel som hjälper mot dom.
Har ni några tips på medel som fungerar? Myggen är lättare att skydda sig emot men knotten är för djliga… Nu idag är det även betydligt svalare än det varit de sista veckorna så nu går det att röra sig ute:)

Jag…mer…

0 236 visningar
4 svar

Vad är detta för kraftiga svampar som orkar i sommarhettan

Kira

16 jul 2010 kl. 00:55

Hej, hittade dessa växandes på en stubbe bredvid en häck på statshotellet i Mjölbys tomt…  bra genväg…  men vad är det för något, de var typ helt släta under

0 306 visningar
1 svar

Är detta en svamp?

Thor Richter

16 jul 2010 kl. 12:44

Vid Roslagsleden hittade jag dessa svampar(?) häromdagen. Vad är det? Är det en svamp? De är 3-4 cm stora.

0 215 visningar
5 svar

Färgklick

anithau

15 jul 2010 kl. 19:27

En del gillar färger

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone