Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Idag åkte jag till skogen för att plocka blåbär och smultron,jag var uppe mycket tidigt innan värmen slog till,döm om min förvåning när jag hittade stora kantareller i mossiga granskogen,då bestämde jag mig för att leta mer.
Åkte till en av de mossigaste granskogarna med inslag av björk och hittade en hel korg med kantareller,många hade torkat och så hade det bildats grönmögel på dem i värmen.
Regnskuren gjorde susen för ett tag sedan.
Idag har det regnat rejält igen 16mm…mer…
Så en runda i värmen på jakt efter slemsvamparna. De 3 första bilderna visar 3 olika plasmoider som det inte blev något av, inte ens vargmjölken utvecklades. Dessa är sedan förra veckan och de kollades upp idag. Trotts ca. 8mm. regn de sista dagarna så är det torrt i markerna och tillochmed lågorna börjar torka ut:( Det skulle nog behövas närmare 80mm om det skall bli någon svamp den kommande tiden.
Hej. Nyinflyttad i Höganäs från norr och börjar nu så smått fundera över bästa svampskogarna i närheten häromkring. Kantareller, Karl-Johan, Svart trumpet, taggisar etc. Förståss Kullaberg men jag tänker gran/blandskog lite inåt från kusten?
Inte alltför långt iväg inåt landet.
Några tips måntro?
Mvh Mattias
Varje försommar “dyker” den här svampen upp, företrädesvis i Yuccapalmens kruka. I år tycks den ha ha spridit sig till andra krukor. Efter c:a en vecka har den “vissnat”. Vad kan det vara?
Se svampen på:
http://picasaweb.google.se/tomasedq/SvampIBlomkruka?authkey=Gv1sRgCLvDkp2ym4asXw&feat=directlink
tog jag en snabbtitt i granskogen en liten bit bort och det första jag såg var ” stoftkremling “.
Sedan två dofttaggsvampar som jag först trodde var snyltingangripna soppar tills jag vändepå dem och så doften , mmmm.
Fem små bleka taggsvampar fick följa med hem, de får blandas med små kantareller,sedan smörstekas och bara glufsa i sig :)
Nu är det torrt så i morgon blir det snigel-plockning istället, bäst är ju mitten på juni, och har man tur kan man komma över lite snigelägg. Går att frysa in, ljusår godare än odlade eller de man köper på burk.
Knastertorrt i Sörmland och kantarellerna torkar bort.
Men inte alla, min duktiga svamphund markerade synnerligen envist på förmiddan.
Trodde han hade solsting och värmeslag eller så.
Jodå, en dryg liter stora fina bleka kantareller.
Ok, de växte nära sjön så de har väl fått lite fukt därifrån men en mycket trevlig överraskning denna olidligt smällheta dag.