Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 353 visningar
10 svar

Någon som orkar i dag också....?

anithau

14 jul 2010 kl. 17:58

Serie 1 - Insekt??
Vad kan det vara?
Svårt att få bra bilder - det blåste.

Serie 2 - växer i sanden, ca 4 cm hög. Känner igen den men kan inte hitta något som stämmer.
Tacksam för tips.

0 273 visningar
1 svar

Massor av kantareller och regn!

Elisabeth Jansson

15 jul 2010 kl. 19:46

Idag åkte jag till skogen för att plocka blåbär och smultron,jag var uppe mycket tidigt innan värmen slog till,döm om min förvåning när jag hittade stora kantareller i mossiga granskogen,då bestämde jag mig för att leta mer.

Åkte till en av de mossigaste granskogarna med inslag av björk och hittade en hel korg med kantareller,många hade torkat och så hade det bildats grönmögel på dem i värmen.
Regnskuren gjorde susen för ett tag sedan.
Idag har det regnat rejält igen 16mm…mer…

0 649 visningar
27 svar

Åskregn

Elisabeth Jansson

12 jul 2010 kl. 16:58

Hej på er!

6mm kom det här igår när åskan gick.
Hoppas på mer imorgon.
Smultron i massor har det varit och nu kommer blåbären,och med regnet slipper kantarellerna att torka bort.

Har du fått något regn?

0 845 visningar
9 svar

Vackra baggar

Tina Nordberg

14 jul 2010 kl. 11:40

ja, riktiga färgklickar. Tyvärr går jag bet på dem. Fångade i italien, är det någon som vet namnet på dessa underbara skinnbaggar.
Ser ut som afrikanska högtidsmasker.

0 332 visningar
7 svar

Söderåsen idag 07/14

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 21:38

Så en runda i värmen på jakt efter slemsvamparna. De 3 första bilderna visar 3 olika plasmoider som det inte blev något av, inte ens vargmjölken utvecklades. Dessa är sedan förra veckan och de kollades upp idag. Trotts ca. 8mm. regn de sista dagarna så är det torrt i markerna och tillochmed lågorna börjar torka ut:( Det skulle nog behövas närmare 80mm om det skall bli någon svamp den kommande tiden.

0 4582 visningar
6 svar

Svampskogar nära Höganäs

Mattias

12 jul 2010 kl. 11:25

Hej. Nyinflyttad i Höganäs från norr och börjar nu så smått fundera över bästa svampskogarna i närheten häromkring. Kantareller, Karl-Johan, Svart trumpet, taggisar etc. Förståss Kullaberg men jag tänker gran/blandskog lite inåt från kusten?
Inte alltför långt iväg inåt landet.

Några tips måntro?

Mvh Mattias

0 586 visningar
4 svar

en riktigt larvig filur

Tina Nordberg

12 jul 2010 kl. 22:49

fångad i italien med kameran.
Nog ser den väl lite spjuveraktig ut?
Ingen aning om vad det är för gynnare.

0 424 visningar
1 svar

Svamp i blomkruka

Tomas Edquist

14 jul 2010 kl. 09:38

Varje försommar “dyker” den här svampen upp, företrädesvis i Yuccapalmens kruka. I år tycks den ha ha spridit sig till andra krukor. Efter c:a en vecka har den “vissnat”. Vad kan det vara?

Se svampen på:
http://picasaweb.google.se/tomasedq/SvampIBlomkruka?authkey=Gv1sRgCLvDkp2ym4asXw&feat=directlink

0 340 visningar
2 svar

blodriska/fotsvamp

lisa

13 jul 2010 kl. 22:59

måste bara få vara lite mallig. helt ny, därav svullen fot och färgade tår.

0 304 visningar
3 svar

Nu i kväll

Lena M

13 jul 2010 kl. 20:28

tog jag en snabbtitt i granskogen en liten bit bort och det första jag såg var ” stoftkremling “.
Sedan två dofttaggsvampar som jag först trodde var snyltingangripna soppar tills jag vändepå dem och så doften , mmmm.
Fem små bleka taggsvampar fick följa med hem, de får blandas med små kantareller,sedan smörstekas och bara glufsa i sig :)

0 300 visningar
7 svar

Någon som orkar...?

anithau

13 jul 2010 kl. 16:33

Kan och vill hjälpa mig med bilderna i serie 2?

Serie 1 - (Grön)Gula taggsvampen börjar komma.

Serie 2 - bild 1 0 2, är det någon hätta, på lövlåga.
Bild 3 - en tryffel i barrstig - men vilken?

Blir glad för tips. Tack

Det är så mycket mygg, att det knappt går att koncentrera sig vid fotografering.

0 391 visningar
2 svar

Små hättor?

NadaL, Umeå

13 jul 2010 kl. 13:34

Tre små hättor som växer på stigen bland mössa. Hatt hos den största är 3 mm i diameter, fot 3,7 cm lång.Både på hatten och på foten finhårig.Skivorna glesa,vaxartade, nedlöpande.
Hittar inget som stämmer.

0 437 visningar
5 svar

årets första!

arnold

12 jul 2010 kl. 21:05

min son Isak hittade denna på gräsmattan på dagis.
kan någon berätta vad det är.
den luktar gott och smakar gott.
för mig ser det ut som en kremla med spröd ej ihålig fot.
tacksam för svar
arnold

0 334 visningar
7 svar

Kvällsarbete svamp

Alf Pallin

10 jul 2010 kl. 21:44

Dagens skörd av kantareller, plus två blek taggsvamp. Hittade också några skinntickor, prickmusseron, svedkremla, rodnande flugsvamp och en gråfotad flugsvamp. Samt massor av mygg.

0 532 visningar
13 svar

Stora firrar.

Stefan hbg

12 jul 2010 kl. 22:41

Så här i svamptorkans tider kan man väl få bjuda på några trofe-bilder från 1-2juni här finns ju trots allt en del inbitna fiskare på forumet så hoppas ni har överseende med det. En grann tro på 13,10 och 8kg. Alla återfick så klart friheten. Har ni något att sätta emot Robban & CO? :)

0 300 visningar
5 svar

grynsopp

Lena M

13 jul 2010 kl. 12:43

12 ex. i går i höggräs och skuggigt område men de var bara de minsta som var fina.
Nyss såg jag vad jag tror är “blek ostronmussling” på döda lövträdsgrenar, så det är inte alldeles dött men snudd på.

0 2686 visningar
20 svar

Vitspröding?

NadaL, Umeå

11 jul 2010 kl. 17:53

Växer i lövskogen på murkna lövved.
Hatten först klockformig, sedan utbredd, hygrofan.Skivorna är vidvuxna,täta,först vitaktiga, sedan grålila och hos gamla ex.brunsvarta.
Vill gärna provsmaka.Har någon gjort det?

0 2831 visningar
14 svar

Vinbärsnäckor

Kjell:)

10 jul 2010 kl. 15:46

Nu är det torrt så i morgon blir det snigel-plockning istället, bäst är ju mitten på juni, och har man tur kan man komma över lite snigelägg. Går att frysa in, ljusår godare än odlade eller de man köper på burk.

0 294 visningar
7 svar

Bleka kantareller

Helena A

11 jul 2010 kl. 12:30

Knastertorrt i Sörmland och kantarellerna torkar bort.
Men inte alla, min duktiga svamphund markerade synnerligen envist på förmiddan.
Trodde han hade solsting och värmeslag eller så.
Jodå, en dryg liter stora fina bleka kantareller.
Ok, de växte nära sjön så de har väl fått lite fukt därifrån men en mycket trevlig överraskning denna olidligt smällheta dag.

0 273 visningar
3 svar

Tänt vare här!!

svampstaff

12 jul 2010 kl. 20:34

Ja inte är det jag som är skyldig, så desperat är jag inte än:)Men idag brann det rejält på en åker och ekkulle, dit måste jag om ett par veckor o kolla..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone