Så en runda i värmen på jakt efter slemsvamparna. De 3 första bilderna visar 3 olika plasmoider som det inte blev något av, inte ens vargmjölken utvecklades. Dessa är sedan förra veckan och de kollades upp idag. Trotts ca. 8mm. regn de sista dagarna så är det torrt i markerna och tillochmed lågorna börjar torka ut:( Det skulle nog behövas närmare 80mm om det skall bli någon svamp den kommande tiden.
Serie 2. 1an. Stemonitis axifera Stiftsvamp, som det finns rätt gott om fortfarande om man letar på rätta platserna. 2an. Ett slemhorn troligen, Ceratiomyxa fruticulosa var. porioides. 3an.en Metatrichia vesparium Bukettullklubba som egentligen inte är så vanlig nu utan en mer utpräglad höst och vinterart.
Serie 3. 1an & 2an en Stemonitopsis. Just nu förekommer det fler arter än vad jag sett tidigare år på en och samma låga, att jag hittar 2, 3 arter på samma är inte ovanligt men idag hittade jag ända upp till 5, 6 arter på samma men det har så klart med betingelserna att göra. Bild 3 tror jag med rätt stor sannolikhet är “Cribraria persoonii”.
Men säker blir man inte fören de hamnat under mikroskopet.
Serie 4. 1an, några Lycogala epidendrum vargmjölk som troligen angripits av än hyphomycete.Det är inte ovanligt att myxomyceterna blir angripna av andra “svampar” men kunskapen om dessa är det nog lite si och så med fortfarande.
2an & 3an Hemitrichia calyculata eller en variant av den, får se vad Uno säger om den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.