Så här i svamptorkans tider kan man väl få bjuda på några trofe-bilder från 1-2juni här finns ju trots allt en del inbitna fiskare på forumet så hoppas ni har överseende med det. En grann tro på 13,10 och 8kg. Alla återfick så klart friheten. Har ni något att sätta emot Robban & CO? :)
Alla mina “stora firrar” returneras i utmärkt kondition annars avstår jag hellre att fota och dokumentera. Det är en hederssak att dessa skönheter får återvända till sitt rätta element. Hanterar dom ytterst försiktigt med fuktig karpsäck och matta. Använder bara gälgreppet, aldrig någon “grip” eller huggkrok. Firrarna fångade i fjärden på bild och är snabbtranporterade högst 100m med båt för foto och dok.
Här simmar dom tebax….
Mycket ståtliga firrar… Jag älskar gädda, mycket gott gärna ugnstekt eller grillat med folie runt och massa godsaker i… Men det sägs att stora saker smakar illa så jag tycker det är mycket bra när de stora kastas i. Har aldrig ätit någon över två kilo och aldrig fått någon över fem :)
mvh // Johannes
Stora Gäddor, dålig protein = myt!
Förut, innan storgäddan blev skyddad brukade jag ta mittdelen på 10kg+ och frysa in i 6 månader. Marinera med bra Congac ett par timmar innan,.Grilla på hickoryträd, SKALL vara lite rosa I MITTEN detta är trixet. Sås på fransk senap typ Dijon, den skall vara mild, ungsstekta klyftor på potatis/päron och äpple…Fantastikt med skumpa till.
Fint jobbat Stefan:) Fiskpaté och fiskburgare blir alldeles utmärkta gjorda på stor gädda men då skall den helst ha gått i “bra” vatten i mitt tycke helst bräckvatten inte i någon dyig insjö. Förövrigt klarar sig en firre som inte har fått sitt slemlager skadat alldeles utmärkt även av att fotas och transporteras så länge den är fuktig och inte “drunknar” i luften:)
Många gourmeter här på forumet det är inte utan det vattnas lite i munnen :)
Tycker nog ändå att runt ett par kilo är dom bästa matfiskarna. En stor gäddfile känns ofta sträv, lite trådig och grov i konsistensen när den är avsköljd.
Viktigt att dom stora predatorerna får återvända till sitt rätta element för att inte rucka på ekosystemet, dessutom kan man ju ha glädjen av att kanske lura firren igen eller låta någon annan få den glädjen.
JAS,firrarna är fångade i Vänern.
Nu blev man sugen på gädda oxå!
Tror jag föredrar den med senapssås, men pepparrot går ju oxå an!
Har nofg aldrig ätit gädda på mer än 2-3 kilo, större har jag inte varit med om att fånga.
Måste vara en mäktig upplevelse.
Har en kompis som betecknar stora gäddor som “äkta svensk insjökrokodil”.
För oss är det Hjälmaren och Vättern som gäller.
Vättern sägs ju av vissa ha blivit “för ren” och i Hjälmaren är gösfisket numera miljöcertifierat!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.