0 533 visningar

13 svar

Stora firrar.

Stefan hbg

12 jul 2010 kl. 22:41

Så här i svamptorkans tider kan man väl få bjuda på några trofe-bilder från 1-2juni här finns ju trots allt en del inbitna fiskare på forumet så hoppas ni har överseende med det. En grann tro på 13,10 och 8kg. Alla återfick så klart friheten. Har ni något att sätta emot Robban & CO? :)

0

Tina Nordberg

12 jul 2010 kl. 22:46

Jesingen vilken fångst. Kokt gädda m pepperrotsås,mmmmmmmmmums.

0

Totte Gbg

12 jul 2010 kl. 23:12

Oj men vilken fångst, grattis :D
Nops inget att sätta emot än…släpdörjade efter makrill ikväll på vägen hem men nada fångst…

0

Gäddkungen

13 jul 2010 kl. 00:15

Vackra fiskar, visst, men hur är det möjligt att returnera en gädda levande efter att den först har blivit fotad i båten och sedan på land? En snabb återutsättning är A & O.

Jag tror helt enkelt inte riktigt på detta.

0

Gäddkungen

Stefan hbg

13 jul 2010 kl. 10:45

Alla mina “stora firrar” returneras i utmärkt kondition annars avstår jag hellre att fota och dokumentera. Det är en hederssak att dessa skönheter får återvända till sitt rätta element. Hanterar dom ytterst försiktigt med fuktig karpsäck och matta. Använder bara gälgreppet, aldrig någon “grip” eller huggkrok. Firrarna fångade i fjärden på bild och är snabbtranporterade högst 100m med båt för foto och dok.
Här simmar dom tebax….

0

Gäddkungen

Johannes Glännman

13 jul 2010 kl. 11:01

Mycket ståtliga firrar… Jag älskar gädda, mycket gott gärna ugnstekt eller grillat med folie runt och massa godsaker i… Men det sägs att stora saker smakar illa så jag tycker det är mycket bra när de stora kastas i. Har aldrig ätit någon över två kilo och aldrig fått någon över fem :)

mvh // Johannes

0

Stefan hbg

13 jul 2010 kl. 11:12

Ja visst är det gott i alla dess former. Precis som du säger är det kulinariska värdet av firrar i den här storleken obefintligt. Matfiskar på ett till två kilo är
bäst.

0

Myt!

Kjell:)

13 jul 2010 kl. 12:20

Stora Gäddor, dålig protein = myt!
Förut, innan storgäddan blev skyddad brukade jag ta mittdelen på 10kg+ och frysa in i 6 månader. Marinera med bra Congac ett par timmar innan,.Grilla på hickoryträd,  SKALL vara lite rosa I MITTEN detta är trixet. Sås på fransk senap typ Dijon, den skall vara mild, ungsstekta klyftor på potatis/päron och äpple…Fantastikt med skumpa till.

0

Kjell :)

13 jul 2010 kl. 12:34

Grattis stefan, vackra fiskar, Gäddan tillhör noblessen av matfiskar, i alla fall i Fransk och Italiensk matkultur, även de av större format :)

0

Lena M

13 jul 2010 kl. 12:40

Här blir det gädda till middagen, sambon fick 5st på ca 2 - 3 kg igår.

0

Myt!

"JAS" Helsingborg

13 jul 2010 kl. 12:42

Fint jobbat Stefan:) Fiskpaté och fiskburgare blir alldeles utmärkta gjorda på stor gädda men då skall den helst ha gått i “bra” vatten i mitt tycke helst bräckvatten inte i någon dyig insjö. Förövrigt klarar sig en firre som inte har fått sitt slemlager skadat alldeles utmärkt även av att fotas och transporteras så länge den är fuktig och inte “drunknar” i luften:)

0

Myt!

Stefan hbg

13 jul 2010 kl. 16:59

Många gourmeter här på forumet det är inte utan det vattnas lite i munnen :)
Tycker nog ändå att runt ett par kilo är dom bästa matfiskarna. En stor gäddfile känns ofta sträv, lite trådig och grov i konsistensen när den är avsköljd.
Viktigt att dom stora predatorerna får återvända till sitt rätta element för att inte rucka på ekosystemet, dessutom kan man ju ha glädjen av att kanske lura firren igen eller låta någon annan få den glädjen.
JAS,firrarna är fångade i Vänern.

0

Myt!

Bo E

13 jul 2010 kl. 17:25

Nu blev man sugen på gädda oxå!

Tror jag föredrar den med senapssås, men pepparrot går ju oxå an!

Har nofg aldrig ätit gädda på mer än 2-3 kilo, större har jag inte varit med om att fånga.
Måste vara en mäktig upplevelse.
Har en kompis som betecknar stora gäddor som “äkta svensk insjökrokodil”.
För oss är det Hjälmaren och Vättern som gäller.
Vättern sägs ju av vissa ha blivit “för ren” och i Hjälmaren är gösfisket numera miljöcertifierat!

0

Boktips

Kurt

13 jul 2010 kl. 18:13

Jag kan rekommendera boken “Torsken som krympte” av Katja Bargum & Hanna Kokko. Den illustrera b l a vad som händer om man konsekvent bara fiskar upp de stora fiskarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone