Jag plockade vitspröding både i fjol och i år med i början av maj, tycker inte dina ser typiska ut. för vita. De smakar inte så mycket men jag har gjort fattigmanskaviar av dom (smaksatt med dragon och vinäger) och då går det bra med dom i stället för köpechampinjoner
bilden jag hittar via google är inte tydlig men visar lite av växtsättett - hittar man dem så blir det ofta såpass många att det lönar sig att samla den till provsmakning i alla fall…
http://web.comhem.se/~u58627727/fagel/html/svampsidor/vitsproeding-multi-01.html
Bo Es hypotes om vit fjällskivling (Lepiota alba) är inte dum alls. Här är en bild av mitt enda fynd av L. erminea som enligt vissa källor ska vara en synonym. Den är onekligen ganska lik, särkilt om man beaktar Nadals unga exemplar som ju visar ett ockrafärgat velum.
Bara misstanken att det skulle kunna vara en Lepiota bör avhålla från inmundigande. Som bekant finns många starkt giftiga Lepiota. Dom ätliga fjällskivlingarna samlas ju nu i Macrolepiota etc. (som också innehåller oätliga eller giftiga). Alltså: ät den inte!
Bilderna på de äldre exemplaren liknar ju onekligen vitspröding.
Kan den växa på ved?
De som verkar växa i marken skulle jag gissa vitspröding på direkt.
Tack för tipset Klas.
Visst kan det vara championjonfjällskivling på min bild.
Jag fick förslaget vit fjällskivling och nöjde mig med det.
Smakar den kiokt äggvita?
Det står i Ryman att vitspröding “växer på och vid murken lövved”.
För tre dagar sedan hittade vi bara unga fruktkroppar, men nu har de växt till sig. Igår skrämde jag en vacker rådjur som vilade där i lövskogen och blev själv skrämd, så jag låter vitsprödingen vara.Andra omgång av föränderlig tofsskivling är på gång. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.