0 2687 visningar

20 svar

Vitspröding?

NadaL, Umeå

11 jul 2010 kl. 17:53

Växer i lövskogen på murkna lövved.
Hatten först klockformig, sedan utbredd, hygrofan.Skivorna är vidvuxna,täta,först vitaktiga, sedan grålila och hos gamla ex.brunsvarta.
Vill gärna provsmaka.Har någon gjort det?

0

NadaL, Umeå

11 jul 2010 kl. 17:56

Tredje bilden kommer nu:)

0

Lena M

11 jul 2010 kl. 18:35

Vilken fräsch och vacker svamp, jag har bara sett några torra ex. och har aldrig ätit den.

0

BirgittaD

11 jul 2010 kl. 23:42

Jag plockade vitspröding både i fjol och i år med i början av maj, tycker inte dina ser typiska ut. för vita. De smakar inte så mycket men jag har gjort fattigmanskaviar av dom (smaksatt med dragon och vinäger) och då går det bra med dom i stället för köpechampinjoner

0

Bo E

12 jul 2010 kl. 12:49

Jag ghräddstuvade vitspröding förra året och tyckte det var gott.
Väl i klass med “köpechampinjoner” fast de är ju spröda och krymper mer.

Nu säger jag inte att det verkligen är vitspröding på dina bilder!
Har inte sett dem så klockformade.
Vad säger blåstjärnorna?

0

Bo E

12 jul 2010 kl. 12:52

bilden jag hittar via google är inte tydlig men visar lite av växtsättett - hittar man dem så blir det ofta såpass många att det lönar sig att samla den till provsmakning i alla fall…

http://web.comhem.se/~u58627727/fagel/html/svampsidor/vitsproeding-multi-01.html

0

NadaL, Umeå

12 jul 2010 kl. 13:53

Hoppas att någon av stjärnorna kan svara snart,före än svamparna blir gamla.
Två bilder till:

0

Bo E

12 jul 2010 kl. 15:26

Tycker mer de liknar dessa som jag förra å¨ret fick artbestämda som vit fjällskivling.
De hade tydlig smak av kokt ägg - kan det vara en ledtråd?

foto: Bo E-son

0

Karl S

12 jul 2010 kl. 18:11

Jag tycker inte heller jag känner igen Psathyrella candolleana, det är för mycket slöjrester. Men kommer inte på något alternativ just nu.  Kanske någon annan?

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2010 kl. 20:19

Tycker inte heller det ser ut som vitspröding, vilken jag tycker är god både som smörstekt och som gräddtuvad. Kanske inte den mest utpräglade smaken men i mitt tycke mild och god.

0

NadaL, Umeå

12 jul 2010 kl. 22:13

Vad kan det vara för svamp om inte vitspröding?
Varit idag i samma skog och tagit nya bilder:

0

NadaL, Umeå

12 jul 2010 kl. 22:14

Tre bilder till:

0

Karl S

12 jul 2010 kl. 22:16

Bo Es hypotes om vit fjällskivling (Lepiota alba) är inte dum alls. Här är en bild av mitt enda fynd av L. erminea som enligt vissa källor ska vara en synonym.  Den är onekligen ganska lik, särkilt om man beaktar Nadals unga exemplar som ju visar ett ockrafärgat velum.

Bara misstanken att det skulle kunna vara en Lepiota bör avhålla från inmundigande.  Som bekant finns många starkt giftiga Lepiota.  Dom ätliga fjällskivlingarna samlas ju nu i Macrolepiota etc. (som också innehåller oätliga eller giftiga). Alltså: ät den inte!

0

klas jaederfeldt

12 jul 2010 kl. 22:20

Bo E , dina svampar tyckar jag ser ut som champinjonfjällskivling

0

Karl S

12 jul 2010 kl. 22:23

Såg inte dina sista bilder förrän efteråt, är du säker på att det är samma art som bild 1,2?

0

NadaL, Umeå

12 jul 2010 kl. 22:38

Det är samma svampar,fast två dagar efter.

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2010 kl. 12:33

Nu ser det faktiskt ut som Vitspröding, jag tror nog ändå att du är inne på rätt spår NadaL.

0

Bo E

13 jul 2010 kl. 12:49

Bilderna på de äldre exemplaren liknar ju onekligen vitspröding.
Kan den växa på ved?
De som verkar växa i marken skulle jag gissa vitspröding på direkt.

Tack för tipset Klas.
Visst kan det vara championjonfjällskivling på min bild.
Jag fick förslaget vit fjällskivling och nöjde mig med det.
Smakar den kiokt äggvita?

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2010 kl. 12:58

Jodå, vitsprödingen växer på död murken ved.

0

Bo E

13 jul 2010 kl. 13:03

Tack för infon.
Då har vi fått en bra lektion i hur man skiljer vitspröding från oätliga vita fjällskivlingar.

0

NadaL, Umeå

13 jul 2010 kl. 13:13

Det står i Ryman att vitspröding “växer på och vid murken lövved”.
För tre dagar sedan hittade vi bara unga fruktkroppar, men nu har de växt till sig. Igår skrämde jag en vacker rådjur som vilade där i lövskogen och blev själv skrämd, så jag låter vitsprödingen vara.Andra omgång av föränderlig tofsskivling är på gång. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone