0 650 visningar

27 svar

Åskregn

Elisabeth Jansson

12 jul 2010 kl. 16:58

Hej på er!

6mm kom det här igår när åskan gick.
Hoppas på mer imorgon.
Smultron i massor har det varit och nu kommer blåbären,och med regnet slipper kantarellerna att torka bort.

Har du fått något regn?

0

Lasse

12 jul 2010 kl. 17:05

Det vore trevlig att få veta var i landet du bor. Alla drömmer vi om regn…

0

Karl S

12 jul 2010 kl. 18:07

Det kom 31 mm igår kväll på Sollerön med en del åska- Mer väntas i morgon.
I övrigt bara nejliksvampar.

0

Grethe F

12 jul 2010 kl. 20:53

Fick lite regn i går men det är myckett tort ute här i Skåne

0

svampstaff

12 jul 2010 kl. 21:36

Inte en endaste liten droppe?!
fast det hänger i luften runt omkring:)

0

Helena A

12 jul 2010 kl. 21:50

Varken regn eller åska över Hälleforsnäs Sörmland.
Bara vidirgt hett och torrt.
Skogsbränderna har börjat bloss upp här.

0

klas jaederfeldt

12 jul 2010 kl. 22:15

inte Vingåker heller

0

klas jaederfeldt

12 jul 2010 kl. 22:15

inte Vingåker heller

0

Tina Nordberg

12 jul 2010 kl. 22:44

Inte en droppe i Kolsva heller.
Nu kommer det nog för jag har tvättat alla trasmattor. De hänger ute på tork.

0

Stefan hbg

12 jul 2010 kl. 22:58

Nu brakar det loss här vilken sekund som helst, blixtar och dunder. Äntligen, här är kvavt så man knappt kan andas.

0

johannes Glännman

12 jul 2010 kl. 23:19

Ett par droppar och en åsksmäll i Lidköping men det är som borta med vinden… Det är mycket torrt och brandrisker men lokalt så kommer det skurar runt om så man kan ju hoppas att några har träffat blåbär och svamp :)

Åt sommarens första blåbär igår faktiskt, väldigt gott..

mvh // Johannes

0

Elisabeth Jansson

13 jul 2010 kl. 00:24

Jag Elisabeth bor i Södra Råda mellan Skagern och Vänern och lika långt till Mariestad-Kristinehamn

0

Thomas i södertälje

13 jul 2010 kl. 01:13

o i södertälje är det lika illa :( bara torrt tort :(

0

Bo E

13 jul 2010 kl. 12:31

Torrsommar i Örebro.
Idag svalkar vinden lite och åskvarningar har rapporterats.
Vore väl katten om det inte skulle bli ett skyfall så att naturen får lite dusch.
Här gulnar gräset och det börjar likna rena stäpplandskapet här och där.
Men förutom att jag saknar svamp i skogen så måste jag erkänna att jag stortrivs med klimatet nu!

0

Grethe F

13 jul 2010 kl. 13:33

Nu regnar det i HGB herligt

0

Bo E

13 jul 2010 kl. 14:41

nu har det kommit in ett åskväder över stan i alla fall o regnet kommer i skurar

kanske en och annan champinjon kommer upp - man kan ju i alla fall ta sig anledning att gå ut o leta om ett par dar

0

Bo E

13 jul 2010 kl. 17:30

HA
Nu har vi fått lite av regnet att passera Värmland och Västergörland för att landa i Nerike!
Hurra!

0

gunhild Nordås

13 jul 2010 kl. 18:15

SMHI har utfärdat en varning för stora regnmängder i södra Lappland. Här i gränslandet till Ångermanland kom det 15mm på en timme i morse, det var också blixt och dunder,men nu skiner solen igen.

0

Helena A

13 jul 2010 kl. 18:17

ÄNTLIGEN stora svarta moln över Sörmland.
Nu är det bara att hoppas att det snart brakar loss

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2010 kl. 20:30

Vi har inte fått en endaste droppe här väster om U-a på kanske minst två veckor. Nästan alla regnmoln har gått väster om oss; några få närmare kusten. Och det verkar som vi blir helt utan regn också nu.
Värmen har varit och är jobbig – jag trivs bäst under +20 och det har vi bara några futtiga nattimmar.
Inga tropiska nätter ännu (den varmaste ramlade tempen ner till 18.5), men dagarna med temp på över + 30 är plågsamma.
Idag blev det 33.9, i går 32.9. Rekordet för tre dar sen var 34.1. (korrekta temperaturmätningar).
I skogen finns nästan bara slemsvampar.
I går kväll hittade jag massor av vitt trollsmör, ffa i tallskogen (glesare med mygg där), en stor och vacker svedkremla och några olika, små, skarpa kremlor.  Ingen matsvamp alls – på länge!
Trots vädret frodas rostsvamparna! Och tack vare vädret gallrar äppelkarten sig rätt bra på egen hand och druvorna mår bra.  Till dom måste jag iaf KÖPA svamp!

0

Lena M

13 jul 2010 kl. 20:39

Jag sitter och hoppas på en rejäl regnskur, på nyheterna kl. 18 lovade de åska / regn, men kl. 20 hade de ändrat sig. Den som lever får se !
Vi verkar vara lika otursdrabbade Jan men vi får leva på hoppet.

0

Helena A

13 jul 2010 kl. 20:48

Här har det inte regnat sen midsommardagen.
Svarta moln har synsts hela kvällen men inte en droppe har fallit.
Ger snart upp

0

Tina Nordberg

13 jul 2010 kl. 21:57

Det började regna och åska vid 17-tiden just nu 21.55 är det uppehåll.
Tackar!

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2010 kl. 22:54

Nej, Lena, det är mycket mera synd om mig!

0

svampstaff

14 jul 2010 kl. 19:22

Mig går det ingen nöd på, jobbar på natten när det är svalt och badar på dagarna.
Vi fick drygt 10mm regn igår, men det bara fräste till i backen, 33gr igår och 25 i vattnet, gött.

0

svampstaff

14 jul 2010 kl. 19:24

Har helt bedårande små änder vid fötterna oxå)

0

Madde Småland

15 jul 2010 kl. 13:32

Vilka söta små änder:) Vårt “vattenhål” är en pool i trädgården och där får vi inga besök av sådana charmtroll.

Senaste veckan har vi haft 2 åskväder. Första var i söndagskväll men då var det bara lite muller på avstånd. Det regnade i ett par timmar men gjorde ingen skillnad i marken:(
Andra åskvädret drog förbi i tisdags em och då var det betydligt närmre med mkt mer regn. Hur mkt regn som fallit vet jag inte men får se till kvällen om det fortfarande är lika torrt i skogen.

0

Gula

15 jul 2010 kl. 18:16

Vilka fina bilder av andfamiljen!!! Jättebra Svampstaff!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone