Ett par droppar och en åsksmäll i Lidköping men det är som borta med vinden… Det är mycket torrt och brandrisker men lokalt så kommer det skurar runt om så man kan ju hoppas att några har träffat blåbär och svamp :)
Åt sommarens första blåbär igår faktiskt, väldigt gott..
mvh // Johannes
Torrsommar i Örebro.
Idag svalkar vinden lite och åskvarningar har rapporterats.
Vore väl katten om det inte skulle bli ett skyfall så att naturen får lite dusch.
Här gulnar gräset och det börjar likna rena stäpplandskapet här och där.
Men förutom att jag saknar svamp i skogen så måste jag erkänna att jag stortrivs med klimatet nu!
Vi har inte fått en endaste droppe här väster om U-a på kanske minst två veckor. Nästan alla regnmoln har gått väster om oss; några få närmare kusten. Och det verkar som vi blir helt utan regn också nu.
Värmen har varit och är jobbig – jag trivs bäst under +20 och det har vi bara några futtiga nattimmar.
Inga tropiska nätter ännu (den varmaste ramlade tempen ner till 18.5), men dagarna med temp på över + 30 är plågsamma.
Idag blev det 33.9, i går 32.9. Rekordet för tre dar sen var 34.1. (korrekta temperaturmätningar).
I skogen finns nästan bara slemsvampar.
I går kväll hittade jag massor av vitt trollsmör, ffa i tallskogen (glesare med mygg där), en stor och vacker svedkremla och några olika, små, skarpa kremlor. Ingen matsvamp alls – på länge!
Trots vädret frodas rostsvamparna! Och tack vare vädret gallrar äppelkarten sig rätt bra på egen hand och druvorna mår bra. Till dom måste jag iaf KÖPA svamp!
Vilka söta små änder:) Vårt “vattenhål” är en pool i trädgården och där får vi inga besök av sådana charmtroll.
Senaste veckan har vi haft 2 åskväder. Första var i söndagskväll men då var det bara lite muller på avstånd. Det regnade i ett par timmar men gjorde ingen skillnad i marken:(
Andra åskvädret drog förbi i tisdags em och då var det betydligt närmre med mkt mer regn. Hur mkt regn som fallit vet jag inte men får se till kvällen om det fortfarande är lika torrt i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.