Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 244 visningar
4 svar

Bara larv!

Jan A, Uppsala

8 jul 2010 kl. 22:43

I bilen, på hemväg från skogen i tisdags, kände jag att någon kliade mig på handen – men just som jag skulle klippa till såg jag!  Den traskade sen snällt omkring på vänstern tills vi kom hem. Då fick den byta upp sig till ett sälglöv och jag hann ta en dålig bild. Sen försvann den. Snygg, eller hur?

0 299 visningar
12 svar

Dagens ???

anithau

11 jul 2010 kl. 13:31

Serie 1 - rodnande fjällskivling, vill jag ha det till.
Växte i en jättemyrstack.

Serie 2 - ?? Växte i samma myrstack.

Tacksam för hjälp.

0 291 visningar
11 svar

Hittade en SVAMP

Lena M

9 jul 2010 kl. 11:22

nästan otroligt eller hur !
Röd kremla med skarp smak växte i granskog, kan inte ens gissa eftersom det finns så många röda kremlor.
Annars magert förutom i f.d bäckar som nu nästan var torrlagda.
Liten mönjeskål, stiftsvamp, klubbmurkling och ett par beiga hättor , det var allt.

0 356 visningar
6 svar

I väntan på regn

Barbro F

8 jul 2010 kl. 15:39

Ibland får man hjälpa naturen på traven.
Har aldrig sett så många små kantarellknappar
på samma ställe någon gång.

0 361 visningar
9 svar

Pyronema?

svampstaff

7 jul 2010 kl. 14:44

kanske inte nåt att lägga energi på?
Hittar inga observationer heller?
Nån som vet nåt om eldskål, dom växer på hårt bränd mark?
Tyvärr kassa bilder!

0 593 visningar
23 svar

Kärleksbild

gunhild i Kåddis

6 jul 2010 kl. 22:43

Fjärilar som älskar Förlåt en indmugen kärleksbild. Skickar med en stubbe med svamp.

0 296 visningar
5 svar

Vilka svamparter?

AnneM

7 jul 2010 kl. 18:55

Jag behöver lite hjälp med dessa!

2 bilder på en skål. Kan det vara Blekskål?

0 1436 visningar
20 svar

Vildsvin

Boman/södermanland

3 sep 2008 kl. 23:17

Vildsvin i svampskogen oroade sig några för. Hittade både bad och sovrum för dem idag. Badet i en risig granskog, nära åkerkanten men helt gömd därifrån. Sovstället, väl bäddat, ligger vid dunge i en öppen dal mitt i en gammalblandskog.

0 143 visningar
0 svar

Rara fynd kan komma i Skåne

Kjell H

9 jul 2010 kl. 10:46

0 359 visningar
6 svar

Storvuxen myxomycet

Jan A, Uppsala

1 jul 2010 kl. 13:38

Några hundra meter söder om trollskäggen hittade vi tre myxomycetklumpar inom 3 m radie, två intill en stig och en några meter ifrån. Den äldsta var ganska ”ful”, den i mitten 18 cm stor och den yngsta var minst!
Har aldrig sett så storvuxen Fuligo candida (F.septica var. candida), vitt trollsmör, eller hur?

0 213 visningar
0 svar

Sommarkantarell i Umeå

Bitte

9 jul 2010 kl. 06:38

Plockat årets första små godingar i Umeå, mums.

0 262 visningar
9 svar

Spindling

Lena M

7 jul 2010 kl. 08:34

Det finns ju flera med lila fötter så det blir gissning igen, bockspindling ?
Växte i slänt med gräs, ormbunkar och blandskog.

0 445 visningar
8 svar

Oj va kolla..en mård!

Totte Gbg

6 jul 2010 kl. 22:34

Va ute o kollade kantareller idag…en näve torra blev det. Men det som var dagens händelse var att vi fick se en mård! Har vi aldrig sett tidigare så i naturen, det var häfigt :D

0 330 visningar
4 svar

Svampguiden app

Åsa

7 jul 2010 kl. 15:15

Vill bara tacka för den, bättre svampbok går inte att få i mobilen.

0 408 visningar
7 svar

Tre svampar?

NadaL, Umeå

7 jul 2010 kl. 19:52

Försöker så gott jag kan artbestämma alla svampar vi hittar men det går inte alla gånger.
Behöver eran hjälp och är tacksam för era förslag.

Serie 1.
Liten svamp,växer på murken låga av björk,hatten 3 mm i diameter och foten knappt 1 cm lång.Sporer bruna.

0 1707 visningar
19 svar

Vad är detta?

Alicja

5 jul 2010 kl. 12:13

Hej
är det någon som vet vad jag hittade under min veranda ca 10 cm i marken. Bifogar bild. Dom luktar svamp, under skinnet finns en manetaktig substans och bakom den finns en hårdare kärna. Jag har aldrig sett något liknande. Storleken på dom stora är som ett ägg.
Tacksam för svar
Alicja

0 248 visningar
4 svar

Skål?

NadaL, Umeå

7 jul 2010 kl. 08:03

Två skålar, 2 cm i diameter.Växer på marken,där det brunnit gammal liten lada.
Tacksam för förslag.

0 301 visningar
6 svar

Vykort

Tina Nordberg§

6 jul 2010 kl. 10:49

Vi har varit 10 dagar i underbara Toscana,Italien. Inte en droppe regn sedan maj, alltså inget grönt gräs på landsbygden.Full sol alla dagar 35-38 grader.

Då förstår i nog redan att svampskörden varit mager, endast några torra tickor.
Den på bilden var ca 1 dm bred satt på ett lövträd jag inte finner i Sverige.Hittade åxå några torra zontickor.

Men vingårdar fanns det gott om, härligt att stå bland alla flaskor med ett stort vinglas i handen och botanisera fritt.
Tyvärr är…mer…

0 296 visningar
2 svar

Crepidotus mollis?

NadaL, Umeå

7 jul 2010 kl. 19:12

Växer på murken låga av björk, den största är 1 cm i diameter.

0 397 visningar
2 svar

Kremla

Lena M

6 jul 2010 kl. 08:31

Vilken kremla kan det vara ?
Det växte 7 ex. på gammal gräsbevuxen skogsväg, mestadels tall på sidorna, enstaka granar.
Doft obefintlig men jag litar inte helt och fullt på min näsa, smaken var i.a.f mild.
Svedkremla är min gissning !

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone