0 362 visningar

11 svar

Vad har jag hittat nu då?

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 08:21

Från Söderåsen för någon vecka sedan. Bild 1 är på något som jag först trodde var en liten skålsvamp men i datorn ser jag att den har “långa” skaft, vad kan det vara. Bild 2 är väl ändå någon liten skålsvamp, bilden inte så bra för denna är verkligen liten. bild 3, kanske bara vanlig citronskål men är inte alls säker på det. Det dyker ju upp en del konstigheter när jag ligger där och kravlar och letar Myxomyceter. är om en liten stund på väg till Söderåsen/Skäralid för att fortsätta min inventering av Myxomyceterna där.Tyvärr är det här den enda dagen i veckan som jag kan och tempen verkar komma upp i minst 30g så det blir nog lite svettigt i skogen och en hel del surr i luften efter de senaste dagarnas åskskurar.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 08:26

Serie 2 visar några andra varelser som dyker upp när man granskar fuktiga lågor. 1an en padda men vilken? 2an troligen en sporätande liten sak. den fanns i mängder tillsammans med spormogen vargmjölk. 3an hittade jag flera av tillsammans med Stemonitopsis där den frossade på sporer, tyvärr blev bilden på denna när den förvandlar sig från en hemsk varelse till ett skönt flygfä. En liten undran, borde det inte vara ett puppstadium mellan denna fula larv till flygfärdig?

0

anithau

14 jul 2010 kl. 08:31

Vilken bild på grodan - imponerad

0

NadaL, Umeå

14 jul 2010 kl. 10:56

Intressanta fynd!
På tredje bilden är det någon vaxskål i släktet Orbilia, tror jag. Hittade liknande nyligen.
De andra två har jag aldrig sett.
Paddan verkar ha det mysigt!

0

Karl S

14 jul 2010 kl. 16:03

Så här på avstånd ser bild 1.2 ut som en Merismodes, dvs. en basidsvamp. Men det kan ju vara en asco oxo, det är bara att kolla.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 21:29

Jo Karl S om det är Argusögon du tänker på så är dessa faktiskt mindre och lite avlångare än vad jag tidigare sett men det finns ju några fler men de tycks alla växa mer gyttrade/sammanpackade än dessa som jag funnit. Får se vad kollektet säger såsmåningom.

Tack NadaL, någon vaxskål är det säkert Sven-Åke får kollekt i morgon, så får vi se vad han säger om dem.

0

Hans v E

19 jul 2010 kl. 12:30

Ettan och trean är Orbilior (Vaxskålar). Ettans “pinnar” gissar jag är konidiestadium av samma art.
Tvåan är basidiomyceter, troligen Lachnella alboviolascens (Grå narrskål)

0

Sven Johansson

12 nov 2012 kl. 21:45

Hej JAS!
Beträffande bilderna i Serie 2 så ser väl 1:an ut att vara en vanlig padda. 2:an är en klothoppstjärt som heter Allacma fusca. 3:an blir nog bekymmer att sätta artnamn på så den får bli obestämd.

0

"JAS" Helsingborg

12 nov 2012 kl. 22:08

Oj! Tack Sven:) Inte ofta så gamla trådar dyker upp med namn och allt på det man frågat efter. Bugar och bockar:)))

0

Margaretha Liebmann

13 nov 2012 kl. 21:51

Nr 3 är en Orbilia sp, et inte särskilt välundersökt släkte, så därför “sp.”

0

"JAS" Helsingborg

13 nov 2012 kl. 22:46

Tack Margaretha! Jo den heter så i min mapp.

0

Margaretha Liebmann

13 nov 2012 kl. 23:05

Ja, det såg jag efter att jag hade svarat, skulle ha scrollat ner först…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone