Från Söderåsen för någon vecka sedan. Bild 1 är på något som jag först trodde var en liten skålsvamp men i datorn ser jag att den har “långa” skaft, vad kan det vara. Bild 2 är väl ändå någon liten skålsvamp, bilden inte så bra för denna är verkligen liten. bild 3, kanske bara vanlig citronskål men är inte alls säker på det. Det dyker ju upp en del konstigheter när jag ligger där och kravlar och letar Myxomyceter. är om en liten stund på väg till Söderåsen/Skäralid för att fortsätta min inventering av Myxomyceterna där.Tyvärr är det här den enda dagen i veckan som jag kan och tempen verkar komma upp i minst 30g så det blir nog lite svettigt i skogen och en hel del surr i luften efter de senaste dagarnas åskskurar.
Serie 2 visar några andra varelser som dyker upp när man granskar fuktiga lågor. 1an en padda men vilken? 2an troligen en sporätande liten sak. den fanns i mängder tillsammans med spormogen vargmjölk. 3an hittade jag flera av tillsammans med Stemonitopsis där den frossade på sporer, tyvärr blev bilden på denna när den förvandlar sig från en hemsk varelse till ett skönt flygfä. En liten undran, borde det inte vara ett puppstadium mellan denna fula larv till flygfärdig?
Jo Karl S om det är Argusögon du tänker på så är dessa faktiskt mindre och lite avlångare än vad jag tidigare sett men det finns ju några fler men de tycks alla växa mer gyttrade/sammanpackade än dessa som jag funnit. Får se vad kollektet säger såsmåningom.
Tack NadaL, någon vaxskål är det säkert Sven-Åke får kollekt i morgon, så får vi se vad han säger om dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.