hej undrar vad detta kan vara.
Har ring, foten utan knöl.
Foten var dessutom lätt flockig vid basen med en skär ton längst ner. foten ca 15 cm lång.
Växer varje år tidigt på samma tallstubbe.
hatten ca 8 - 10 cm i diameter med en ljusbrun ton mot mitten annars gräddfärgad. Sorry att inte bilden är så bra men det är ju ljust ute ju. Kan väl knappast vara rodnande flugsvamp eller?
flugsvamp?
Jag håller med Greger om att den första svampen skulle kunna vara Limacella illinita, det var faktiskt det första som slog mig. Den har ofta lite gult i hattmitten. Foten är starkare slemmig än på L. guttata, men den kanske hade torkat in?
När det gäller din sista bild påminner den mer om rodnande flugsvamp (dvs. mer fjäll än droppfläckar). Hur är det med fotfjäll eller strumpa?
hej beträffande sista bilden är den extremt lik den av bilderna på L .guttata på swefungi som är från dalarna.
Såg att den hade en relativt stor ring liknande exet på swefungi.
noterade inte fläckar fjäll på foten.
beträffande första bilden så observerade jag exempar tidigare år med betydligt mer brungul ton (på samma plats). Liknande andra bilden på L. guttata på swefungi.
kanske vädret som spelar mig ett spratt. Vet inte hur det är med färgerna på dessa svampar.
annars är rodnande flugvamp relativt vanlig i området.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.