0 506 visningar

15 svar

Mer från Söderåsen 07/14

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 22:26

Serie 1.Det är inte mycket annan svamp i skogarna än de som på något sätt är knutna till lågor eller någon gömd ved i marken. 1an, kanske någon vaxing men jag har ingen aning växte på stenig stig i en liten fukthåla. 2an. någon ögonskål mycket ljusare än den som jag ser överallt annars och lite annorlunda ögonfransar tycker jag, ett förslag kanske. 3an. denna ticka som jag antar att det är var utbredd till en storlek på säkert närmare 1kvm. på högstubbe, mjukt korkaktig i konsistensen, vad kan det vara för en?.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 22:30

Serie 2. Tre vanliga tickor, 1an,  Klibbticka Fomitopsis pinicola 2an, Platticka Ganoderma applanatum och 3an en som jag gärna hade plockat men den var lite för gammal och så är det inte tillåtet att plocka vedväxande svampar i nationalparken, en Svavelticka Laetiporus sulphureus.

0

solstaff

14 jul 2010 kl. 22:35

Tja JAS, håller med om annorlunda ögon och nån ticka, men det där tillhör ju det svåra, kul att du laddat kamerabatteriet igen, själv ligger jag på sparlåga några dar till (tror jag)

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 22:37

Serie3. Jag har under rätt lång tid nu följt “mina” trollhänder på Söderåsen och här är en bild på en av dem, den har vuxit betydligt sedan i höstas den kommer nog inte att börja förfalla förren till nästa vår skulle jag tippa, de som var i denna storleken i höstas har förfallit betydligt. Det kommer en tråd om detta i höst. Några små nya har jag fortfarande inte sett och undrar så klart närde tänker dyka upp!?.
2an. en av de vanliga Scutellinia scutellata Ögonskål.
Nu är det slut på svampfynden men en kinesisk drake hittade jag i alla fall.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 22:38

Serie 4. Inga svampar här bara 3 varelser från 3 olika element.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2010 kl. 22:42

Jodu Staff, jag skulle vilja ta det lite lugnt jag med men jag har lovat att inventera slemisarna i nationalparken så det är bara att bita ihop och slopa stranden;(

0

Jan A, Uppsala

15 jul 2010 kl. 09:25

Möjligt jag har fel JAS, men jag TROR att din ‘draklarv’ är en riktig sällsynthet, Ljungfjädertofsspinnare, Orgyia ericae. Käkar ljung - isf.
Förrexten, vad säger du om min Stemonitis här? http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=178678&fnr=1&sok=Jan

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2010 kl. 09:54

Du verkar ha rätt Jan, skall finnas i centraleuropa och flyger mycket sällsynt i skåne/bohuslän. Ha så roligt att man har ögonen med sig när man går på tur:)
Tack för det Jan.

Din stiftsvamp har inte långt kvar, de flest sporer har gett sig av. Har du koll på substratet, har fått för mig om att S. fusca är vanligare på barrved, de flesta jag hittar är på löv och är S. axifera.

0

Jan A, Uppsala

15 jul 2010 kl. 10:34

Den bodde ju på en gl granstubbe och det var delvis därför jag gissade på fusca.
En del myxar är vackra “hela vägen” som den här, vissa nästan aldrig.

0

Karl S

15 jul 2010 kl. 14:07

1.1 kan vara en Galerina, skräling, knappast en vaxing.

JAS, är du säker på din gula ticka? jag tycker den ser för tunn ut för svavelticka, men tickor är inte min specialitet och det kanske rasslar in något visdomsord från vännen Klas J.

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2010 kl. 22:13

Hej Karl S, jo nog är jag säker alltid och svaveltickor är en rätt tunn historia:)
Jag tror mer på en Galerina då än en skräling.

0

Bo E

16 jul 2010 kl. 14:13

Jag är oxå tämligen säker på svaveltickor.
De tunna varianterna är inte ovanliga men jag kom på en fråga angående dem nu.
Kan det vara så att de som växer på stubbar eller död ved får den tunnare formen medan de knubbiga utvecklas bättre på levande träd?
Bara en reflektion som kan vara en tillfällighet om inte ni andra fantaster av svavelticka gjort samma iakttagelse?

0

svampstaff

17 jul 2010 kl. 00:58

Dina ögon, serie1 tycker jag liknar Scuttelinia setosa?

0

svampstaff

17 jul 2010 kl. 01:22

Och så ser det ut som en fin fjällkarp i dammen.

0

"JAS" Helsingborg

17 jul 2010 kl. 08:17

Jo så kan det nog vara och visst är det en fjällkarp. Tack för det svampstaff.

0

Du är bäst JAS!

Hans v E

19 jul 2010 kl. 11:54

Skålen är en sällsynthet i min smak! Jag har hittat en liknande som jag fått till Scutellinia crinita. (Beigegul disk, kopparbruna hår)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone