Vinbergssnäckor måste plockas med försiktighet, regleras av EU- art och habitatdirektiv (bilaga 5), ta bara riktigt vuxna och så att man inte riskerar det fortsatta beståndet på lokalen. Jag plockar själv och visst är det en delikatess! Fundering, vad gör du med äggen Kjell?
Vitt vin/Vatten 50-50. Gul lök, purjolök, morötter, selleri, persiljestjälkar, lagerblad. Inget annat, glöm peppar och salt, koka i 5 timmar. Smaken är mycket skör men enormt stor om man gör rätt. Stek i nykärnat smör med mycket lite salt, bränn av med Gewurtstraminer, Grand cru, hög kvalitet från Alsace.. drick resten av vinet till.
Ps droppa vitlöken!
Jag tycker nog som Lena M, men inte “usch” utan därför att de är så vackra!
Men har man så bra koll som Kjell och säkrar “återväxten” så skulle jag kanske kunna överv’äga saken - men vem orkar tänka på att sjuda nåt i köket i fem timmar nu i värmen (?)
Varför så länge?
Är de sega annars?
Skaldjur brukar ju snare bli sega av att koka?
Man liksom mörar upp dem med lång sjudningstid, har vetenskapligt provat med diverse olika kokvarianter, från 3 timmar till 7-8, fem är perfekt för mig. Tyvärr har min lokal på tok för mycket sniglar, de har ju inga fiender förutom mig :) Vi ska tacka munkarna som tog hit dessa underbara kreatur till Svedala.
Tack för infon. Jaså det är med vinbergssnäckan som med kirskålen då.
Hit upp till Örebro har de väl tagit sig med snigelfart sen den tiden. Det finns ju för övrigt lämningar efter klosterverksamhet både i Örebro och Västernerike, så man kanske förde med sig sniglar dit.
Vet man vad de använde dem till då? Har dina recept rötter i medeltid eller var det någon helt annan orsak att de förde hit dem?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.