0 2832 visningar

14 svar

Vinbärsnäckor

Kjell:)

10 jul 2010 kl. 15:46

Nu är det torrt så i morgon blir det snigel-plockning istället, bäst är ju mitten på juni, och har man tur kan man komma över lite snigelägg. Går att frysa in, ljusår godare än odlade eller de man köper på burk.

0

Stefan hbg

10 jul 2010 kl. 17:23

Oj.
Tack för tipset, dom hade jag ju alldeles glömt bort.
En bild på ett par yrvakna delikatesser från ifjol.

0

Thomas

10 jul 2010 kl. 18:18

Vinbergssnäckor måste plockas med försiktighet, regleras av EU- art och habitatdirektiv (bilaga 5), ta bara riktigt vuxna och så att man inte riskerar det fortsatta beståndet på lokalen. Jag plockar själv och visst är det en delikatess! Fundering, vad gör du med äggen Kjell?

0

Thomas

10 jul 2010 kl. 21:37

Så sant som det finns sunt förnuft. Min lokal har jag haft i 30 år, ger fantastiska sniglar. Jag tar bara mellanstora, de är mörast. Av moraliska skäl talar jag inte om vad jag gör med äggen ;)

0

Thomas

Thomas

10 jul 2010 kl. 21:47

Använder för uppfödning och planterar ut för att beståndet ska klara sig!
Vanligt sunt förnuft är trots allt inte särskilt vanligt, tur att det finns människor som fortfarande har den “gåvan” ;-)
Vad kokar du dem i när de har gått färdigt och är avlivade?

0

Thomas

Kjell :)

10 jul 2010 kl. 22:05

Vitt vin/Vatten 50-50. Gul lök, purjolök, morötter, selleri, persiljestjälkar, lagerblad. Inget annat, glöm peppar och salt, koka i 5 timmar. Smaken är mycket skör men enormt stor om man gör rätt. Stek i nykärnat smör med mycket lite salt, bränn av med Gewurtstraminer, Grand cru, hög kvalitet från Alsace.. drick resten av vinet till.

Ps droppa vitlöken!

0

Thomas

10 jul 2010 kl. 22:10

Rättelse, steema inte koka såklart.
Bra trix är att ta ett bakpapper mellan kastrull och lock så slipper man fylla på så ofta…

0

Thomas

Lena M

11 jul 2010 kl. 10:43

Nej usch !
Säkert en delikatess men jag skulle nog inte klara att äta dem.

0

Vinbergssnäckor

Thomas

11 jul 2010 kl. 19:52

Har provat innan, det är superbt. Hemmaplockade går inte upp mot konserverade, skillnaden är gigofantisk!

0

Vinbergssnäckor

Bo E

12 jul 2010 kl. 12:57

Jag tycker nog som Lena M, men inte “usch” utan därför att de är så vackra!

Men har man så bra koll som Kjell och säkrar “återväxten” så skulle jag kanske kunna överv’äga saken - men vem orkar tänka på att sjuda nåt i köket i fem timmar nu i värmen (?)
Varför så länge?
Är de sega annars?
Skaldjur brukar ju snare bli sega av att koka?

0

Vinbergssnäckor

Thomas

12 jul 2010 kl. 19:35

Var ute idag men hittade bara några stycken och de fick ligga. Hade stängt till sig i värmen för att inte torka ut.
Det får bli lite blötare innan de små liven kommer fram!

Ingen svamp heller….

0

Bo E

12 jul 2010 kl. 23:14

Man liksom mörar upp dem med lång sjudningstid, har vetenskapligt provat med diverse olika kokvarianter, från 3 timmar till 7-8, fem är perfekt för mig. Tyvärr har min lokal på tok för mycket sniglar, de har ju inga fiender förutom mig :) Vi ska tacka munkarna som tog hit dessa underbara kreatur till Svedala.

0

sniglar i kloster?

Bo E

13 jul 2010 kl. 12:38

Tack för infon. Jaså det är med vinbergssnäckan som med kirskålen då.
Hit upp till Örebro har de väl tagit sig med snigelfart sen den tiden. Det finns ju för övrigt lämningar efter klosterverksamhet både i Örebro och Västernerike, så man kanske förde med sig sniglar dit.
Vet man vad de använde dem till då? Har dina recept rötter i medeltid eller var det någon helt annan orsak att de förde hit dem?

0

sniglar i kloster?

13 jul 2010 kl. 12:58

Fastan så klart, det finns inga direktiv eller förbud om att äta sniglar under denna prövotid, så de Katolska munkarna kunde med gott samvete mumsa i sig dessa blötdjur :)

0

sniglar i kloster?

Bo E

13 jul 2010 kl. 13:01

ha ha där ser man!
Fastekost har blivit en delikatess.

Kanske många övergödda nutidsmänniskor skulle må bra av en snigelfasta då och då?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone