Jag hittade en grå svamp. Den var lätt klibbig på toppen där vatten hade samlats.
Någon som kan verifiera att det är en Mandelkremla: http://svampguiden.com/art/visa/Russula_integra ?
Jättenybörjare på svamp :) Tacksam för något svar!
Mandelkremla frågetecken?
update
Jag följde nyckelguide-grejen ni har på hemsidan och smakade på den lite lätt, verkade vara en kremla. Så jag stekte den och allt är frid och fröjd :) Den var väldigt mild i smak vid provsmak.
Well, tyvärr kan man ju inte ta bort inlägg i forumet så den här får väl bara självdö. Tack o hej.
nom nom?
Du skriver att du är jättenybörjare.
Måste bara få rekomendera att aldrig äta svamp om du inte är 100% säker på vad det är för svamp du har hittat.
Nu hade du ju tur att svampen som verkade vara en kremla var det. Det är endast kremlor man kan smaka på och avgöra deras ätlighet utifrån om de är mild.
Flugsvampar som är dödligt giftiga kan misstas för kremlor om fjällen på hatten regnat bort.
Du kan ju lägga in bilder här och vänta tills du fått svampen identifierad innan du äter den.
Lycka till i svampskogen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.