0 311 visningar

9 svar

föränderlig tofsskivling

Lena M

25 jul 2010 kl. 15:15

har återkommit efter regnet. Det kom 42 mm, blåser kraftigt och är endast 13 plus men jag måste nog bylta på mig och ta en titt i hästhagen :)

Någon som vet vilken hätta det här är, för det är väl en sådan ? Gick lite åt det rosa hållet, kommer inte ihåg var jag såg den, det är 10 dagar sedan den fotades.

föränderlig tofsskivling

0

Hättan

Hans v E

25 jul 2010 kl. 16:35

är en laxing.

0

Hättan

Lena M

25 jul 2010 kl. 17:56

Tack Hans, då skall jag titta om jag kan klura ut vilken.

En svamp till som ligger här och jag vet inte vilket släkte jag skall leta i. Den växte på samma lokal som de små rödgula trumpeterna, lite blötmark alltså.
Tacksam för förslag !

Någon skivling ?

0

Hättan

Jan A, Uppsala

25 jul 2010 kl. 21:26

Antagligen en stor laxskivling.

0

Hättan

Lena M

26 jul 2010 kl. 07:38

Jan du har rätt att det är en laxskivling men inte stor tror jag om den inte har strimmig kant förståss.
Den första kanske är dvärglaxskivling ?

0

Hättan

Karl S

26 jul 2010 kl. 09:52

Nej den första laxingen är säkert den vanliga Laccaria laccata (eller den 2-sporiga tvillingen).

0

Hättan

Irene A

26 jul 2010 kl. 10:38

Jag tror att även den andra är någon variant av Laccaria laccata - var pallidifolia, moelleri eller möjligen Laccaria longipes.
I Sverige har vi aldrig varit särskilt duktiga på att särskilja olika former av laxskivlingar..

0

Hättan

Lena M

26 jul 2010 kl. 11:12

Okey, tack för svar !

Men hjälp mig med den här lilla svampen, ca 1 cm stor , mörkt brun, fjällig och växte i mossa, granskog. Det står still,har för mig att jag sett den tidigare,men,men.

liten mörkbrun skivling

0

Tråding

Irene A

26 jul 2010 kl. 11:21

Jag är nästan säker på att den mörkt brunfjälliga trådingen med mer eller mindre gula skivor är Inocybe relicina.

0

Tråding

Lena M

26 jul 2010 kl. 11:48

Ja du brukar ha rätt Irene, men jag tycker att skivorna är mera ljust bruna, kan kanske bero på vädret / regnet som kommit ?

En snabbtitt i morse häromkring gav lite kantareller, såg giftkremlor , en gallsopp och annan lokal med pyttesmå rödgula trumpeter. Och så en intressant taggsvamp som jag återkommer med, nu måste jag iväg på annat.
Tack för hjälpen !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone