0 283 visningar

7 svar

Ticka och liten gastromycet

Karin W

18 jul 2010 kl. 21:49

Bild 1 och 2: En ticka som växte på en klen allåga i en alsumpskog. Strävticka? (fast formen känns inte helt rätt)

Bild 3: Ja, vad kan det här vara? Ca 5 mm stor. Den växte ensam bland mossor på en låga i samma alsumpskog som tickan. Sporerna är klotrunda, ca 6 mikrokmeter och vårtiga.

0

Hans v E

19 jul 2010 kl. 11:17

Kan det vara en gammal pulverklubba?

0

Karin W

19 jul 2010 kl. 20:02

Nja, det känns inte riktigt rätt. Den här är inte skaftad och större än vad jag läst att pulverklubban är, dessutom luktlös och växer ensam. När jag nuddade den puffade det ut en sporrök, som från röksvampar, och svampenlossnade från underlaget. Inuti fylld med brun spormassa, så här ser sporerna ut (dålig bild). Den kändes inte speciellt gammal.

Ingen som har någon idé om tickan?

0

klas jaederfeldt

19 jul 2010 kl. 22:51

någon Antrodiella, det finns några att välja på

0

gastromyceten

Irene A

23 jul 2010 kl. 21:46

kan väl vara en mogen vargmjölk? De har nätmönstrade sporer (6-7 my), men ljusbrytningen i mikroskopet kan få dem att se taggiga ut.

0

gastromyceten

Karin W

24 jul 2010 kl. 00:10

Intressant idé Irene. Vargmjölk ska ju ha ett pseudokapillitium, kan dessa strukturer vara ett sådant?

0

gastromyceten

Irene A

24 jul 2010 kl. 14:43

Fin mikrobild!
Det här tycker jag är tillräckligt likt:
http://slimemold.uark.edu/images/pictures/martin/23lycogalaepidendrum.jpg

0

gastromyceten

Karin W

24 jul 2010 kl. 16:53

Vargmjölk! Det skulle jag aldrig ha gissat på eftersom det är en art jag tycker att jag kan, men där ser man. TACK!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone