Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1357 visningar
0 svar

plocka svamp i Kalix.....

Jenny Bergström

30 aug 2009 kl. 13:24

Hej alla kära!

Jag undrar vart man kan hitta svamp och kantareller helst skulle jag vilja hitta, i Kalix?? Min son äter kantareller hade varit kul att fara med han t skogen:-)) Hoppas på lite tips:-))

Mvh Jenny

0 537 visningar
6 svar

Liter, liter och åter liter

Bengt Sandh

28 aug 2009 kl. 23:34

Jag har tidigare påpekat hur svårt det är att få någon uppfttning om hur mycket svamp folk har plockat när man uppger mängden i liter. När du köper svamp i livsmedelsbutiken så är det KILO som gäller. Samma gäller naturligtvis äpplen, tomater, potatis etc. etc.

Snälla, överge artonhundratalsmetoden och uppge vilken vikt du har plockat och inte vilken volym. Alla har en våg hemma, använd den!

0 385 visningar
5 svar

Svart trumpetsvamp

Jim

29 aug 2009 kl. 20:28

Okej - jag letar ihjäl mig beträffande svart trumpet. Är det för tidigt? Vart ska man leta?? Måste man gå i lövskog??? Är jag bosatt i fel landskap (Blekinge)???? Syns den överhuvudtaget i terrängen????? Gömmer den sig under låga ek- och hasselgrenar?????? Vilka andra svampar växer i närheten??????? Tacksam för svar!

0 217 visningar
1 svar

Svamp hjälp tack

Okunnig

30 aug 2009 kl. 07:49

Hej de vinröda växte i granskog, och skålarna längst med en grusväg.

0 249 visningar
11 svar

Gladsvamp

Lena M

29 aug 2009 kl. 07:53

= Svart trumpet.

Det var läääänge sedan jag såg den i Gästrikeskogen :)

0 227 visningar
3 svar

Koppartaggsvamp

Lena M

30 aug 2009 kl. 07:22

Kan de vara den jag såg här i hemskogen igår, gammal granskog, 5 - 6 fruktkroppar ?

0 456 visningar
2 svar

vilken ticka?

Morgan

30 aug 2009 kl. 09:08

Hård, växte på marken, lik en “trädticka” konsistensen.

0 208 visningar
4 svar

Sista gången dagens!

kerstin

29 aug 2009 kl. 17:26

Ganska effektfullt om jag får säga det själv.’
Observera den Stolta fjällskivlingen med yngre “syskon”
Har hållt på med denna bild ett tag, hoppas det funkar nu! ( nybörjare på att förminska )

0 179 visningar
4 svar

Kan inte detta heller....

Ewa lilliesköld

29 aug 2009 kl. 21:46

Tar tacksamt emot hjälp här. Växtplatsen var i mossa i gammal granskog.
:-)

0 305 visningar
5 svar

Är det början till Trollhand.

Robban O-hamn

29 aug 2009 kl. 16:46

Provar dessa bilder i en egen tråd. Växer på en av bruten Al.
10 meter vid sian om en bäck.
Sista bilden någrasom sitter högre upp innan trädet brytits av.

0 311 visningar
6 svar

Kantareller

Janne

29 aug 2009 kl. 20:24

Om jag har vattnat ur mina kantareller och fryst in dom hur länge kan jag ha dom i frysen innan dom är oätliga ???

0 215 visningar
4 svar

Vad kan detta vara då?

Ellwe

29 aug 2009 kl. 23:03

Har bläddrat i svampboken men hittar ingen som stämmer.
Måste vända mig till panelen:)

Kommer en till sen.

0 248 visningar
3 svar

6-8 KJ på en stubbe

Trollehatt, Linköping

29 aug 2009 kl. 21:14

Säger min arbetskamrat ha hittat - men nån hade sparkat bort hattarna men i övrigt såg de fina ut - ‘’

Min fråga som nybörjar är - växer de i klunga? Växer de på stubbar?

Vad kan det vara för förväxlingsvamp?

Tacksam för svar så de inte tror de plockat nåt som inte är ätbart .....

0 305 visningar
5 svar

Plugg i formatet

Totte Gbg

29 aug 2009 kl. 18:45

Hej, har hittat en svamp som jag absolut inte har en blekaste aning om vad det kan vara för något! Den ser ut som en plugg tycker jag och den växte överallt i skogen där jag var. Har aldrig sett något liknande!

Kan någon säga mig vad det är för något.

0 388 visningar
4 svar

Här kommer en till....

Ellwe

29 aug 2009 kl. 23:09

En till svamp som jag plockade med hem för att kolla i svampboken, men jag hittar ingen. Är väl för trött:)
Får be om hjälp igen!

0 182 visningar
2 svar

Rodnande fjällskivling?

Stefan hbg

29 aug 2009 kl. 18:22

Är granskogsvarianten okej fortfarande eller? Tog ett par hattar med hem. Va säger ni, kan man lägga dom på järnet utan att bli taskig i kistan?

0 430 visningar
5 svar

Rimskivling, eller vad?

Ellwe

29 aug 2009 kl. 21:49

Var en sväng till skogen idag och plockade lite kantareller, trattisar och taggsvamp. Tog också med mig några hem som jag vill ha lite hjälp med att identifiera.
Kan någon säga vad det är för svampar?

0 311 visningar
4 svar

Behöver hjälp!!

Ewa lilliesköld

29 aug 2009 kl. 21:37

Ja, jag vet inte vad detta är, växte på en låga i ek hagen men jag kan inte säga vad det var.
Någon som vet?
:-)

0 443 visningar
4 svar

Är detta Panterflugsvamp?

Totte Gbg

29 aug 2009 kl. 20:16

Undrar om detta är panterflugsvamp, tror det är det men känner mig lite ringrostig så lite hjälp vore bra :D

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone