Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Frös in oförvällda kantareller i en liten burk i höstas, skulle bara testa. Jag gör inte om det.
Igår tog jag fram testburken, eftersom jag skulle äta ensam och gjorde en stuvning, som blev mycket frän i smaken. Kan någon förklara detta?
Jag har haft en underbar dag i skogen. 5 tim. i skogen läker mer än 2 veckor på Kanarieöarna. Jag hittade en del idag men jag vet inte vad det är, de små grynen har ju Tina haft med i höstas men hittade dem för första gången idag och har glömt bort vad de heter. Den första i ädellövskog med fet lera, likaså grynen därifrån. De två följande från strandnära betesmark (Örbyängar Hbg) (Jag börjar med detta sedan kommer det mer, så klart)
Hittade detta på en Almkvist (3 första bilderna) vad kan det tänkas vara eller bli. Så hittade jag ett Krös som jag tror är Ekkrös det är det största jag sett. (3 bilder omgång 2) Så tror jag att jag har hittat Sälgnästing men är inte säker, i alla fall växer den på sälg på strandäng. 2 bilder omgång 3)
Hoppas detta är ‘stor hjortticka’ Datronia mollis. Visserligen har jag tidigare inte bekymrat mig mycket om andra tickor än ätliga, men denna skulle jag kommit ihåg. Den kan således inte vara så väldigt vanlig häromkring?.
Rätt eller fel art; här är några iakttagelser. Den avbrutna sälgstamdel den växer på har fallit så att en sida är solsida, en är skuggsida in mot en tät granskog. På solsidan växer tickan påtagligt resupinat med bara små antydningar till hattar. P…mer…
Tack, intressant läsning. Vi hörs, skall till Västerås i helgen och jobba.
Man ska aldrig upphöras att förvånas över människor!
Tidigt i morse var jag på morgon promenad med hunden och skulle kasta återvinningssopor.
Hur f*n är människor funtade som lämnar två hjälplösa kattungar bakom en container?
Tror att de är ca 2 veckor gamla och antagligen hade det tillbringat hela natten där för de var väldigt kalla.
Nu finns de här och jag ska göra vad jag kan för att klara dom. Tack o lov har min gamla honkatt omgående ställt upp som fostermamma.
Bilden ...mer…
Du har väl gett ditt bidrag till Svampguiden så att vi kan fortsätta att umgås och vidareutbilda oss på detta trevliga sätt.
Längtar ut och plocka svamp.
Men än ligger det ett tjockt snötäcke här uppe i norr.
Så det blir till att plocka i grönsaksdisken på Ica och Coop tillsvidare.
Det er fantasi inte min :). Röksvamp från igår, ser ni hundhuvudet i den ena svampen? (Bildserie ett, 3 bilder) Så 2 bilder på ”Blåved” vilken svamp är det som åstadkommer detta? Jag har glömt! Så dessa konstiga ting som jag först trodde var kåddroppar men de känns inte som kåda, kan det vara någon svamp eller är det insektsgrunkor eller det kanske är kåda, jag ville inte skära i dem om det nu är en insekt. Skall kolla upp dem senare och se om det har hänt något.