Vi har långa hängande svamphyfer i innertaket (av trä) på kallvindan i vårt gamla hus. Funderar på om det är en rötsvamp eller mögel för att kunna vidta riktiga åtgärder. Eftersom jag brukar artbestämma tickor har jag mikroskoperat hyferna. Vad jag då ser är generativa hyfer med söljor. Några andra karaktärer hittar jag inte, men preparatet ser väldigt mycket ut som vad jag är van vid från rötsvampar.
Men mögel har jag aldrig mikroskoperat, och jag hittar inga bilder på hur sådana hyfer ser ut. Har mögelhyfer söljor? Finns det några andra knep för att skilja dem åt?
jag har för mej att de inte skall ha söljor, men vad menar du egentligen med mögel, jag har inte litteratur på alla imperfekta svampar men jag kollade i en bok om Hyphomycetes som täcker in en del, och ingen av de mikroteckningar som fanns i den var det ritat söljor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.