Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 275 visningar
4 svar

Hätta

Lena M

9 okt 2007 kl. 09:27

tror jag, som är namnlös och funnen i granskog. Också bara ett ex. så jag kan inte säga mer om den,
men tyckte den var rolig med sin tvåfärgade hatt att vita kant längst ner. Förslag ?

0 271 visningar
6 svar

Blåmusseron?

Repet

8 okt 2007 kl. 21:24

Hej
Dessa växte ett flertal i barrmattan under en gran. Blåmusseron får jag det till.
Rimligt?

0 206 visningar
3 svar

I Eken

Tina N Kolsva

9 okt 2007 kl. 08:59

Den fallna eken ligger kvar ingen som bryr sig. Det är bra, för där växer det gott i det jordiga innandömmet.Hittade mina första goda Koralltickor där förra veckan.Tog bara en liten smakbit.
Sedan finns där dessa “parasoller” mitt i stammen i myllan. 5 cm höga.

0 256 visningar
1 svar

Murkla

Maria & Göran

9 okt 2007 kl. 10:18

Skickar några bilder på något som vi misstänker är något slag av Murkla

0 299 visningar
10 svar

Dagens skörd

Micke

6 okt 2007 kl. 16:02

En bit från Kivik i Skåne.
Massor av Trattkantareller och Rödgul Trumpetsvamp. Även en del Svart Trumpetsvamp. Skörden på bilden plockade under en timma.

0 284 visningar
16 svar

Insamling utställning

gunhild

8 okt 2007 kl. 11:54

Har varit ute och plockat till en senhöstutställning i UMF
Otroligt vad som fortfarande finns, massor med musseroner, kremlor, pepparriskor,fläckkantareller och höstens första frostvaxingar. Hittade också denna lilla goding som växte med tallkottar, ett öra faktiskt på en tallkotte.

0 227 visningar
2 svar

Vinröda "akvarell"-svampar

Torkis

9 okt 2007 kl. 10:02

Utan kamera har jag två gånger sett svampar med lila-vinröd färg. Färgen är inte heltäckande utan ser ut som när man målar med vattenfärg med lite för mycket vatten i. Skivorna är gula och foten i samma färg som ovansidan av hatten. Någon som har en aning? Växte på och intill stubbar.

0 279 visningar
4 svar

Fingersvamp, liten, vit

BirgittaD

8 okt 2007 kl. 22:05

Tycker fingersvampar är svåra. Letar fortfarande efter min första kandelaberdito.
Bifogad bild är besvärande oskarp. Försöker ta en bättre i morgon - men går det ändå att artbestämma??

0 217 visningar
2 svar

Nedlöpande rosa

BirgittaD

9 okt 2007 kl. 08:50

Den var lite medfaren med rosa färg över det hela. Vad kan det vara?

0 363 visningar
2 svar

Asp med ticka

BirgittaD

8 okt 2007 kl. 21:00

En riktigt gammal asp har tickor - ser det ut som - hela vägen upp. Vad kan nu detta vara? Tick-tack!

0 1324 visningar
9 svar

När växer svamparna?

Diana

8 okt 2007 kl. 12:08

Svampbeskrivningarna på Svampguiden.com är jättebra men jag saknar information när de växer på säsongen? Finns det nån som känner till någon annan sida som beskriver detta?

0 283 visningar
6 svar

Från trädgården

Tina N Kolsva

8 okt 2007 kl. 13:24

De här små gullisarna växer runt trätrallen vid vår fikaplats under en jättestor silvergran.
Som små är de underbart lila. Sedan övergår de till gråbeige som utväxta.
Vad månne detta vara.

0 287 visningar
10 svar

I kohagen

Tina N Kolsva

8 okt 2007 kl. 09:21

Kossorna som jag tidigare har berättat om har flyttat. Ägaren klarade inte av att hålla dem inne i hägnet. Så nu är det fritt fram för mig. De små 2cm vita bläcksvamparna i komockan är jag nyfiken på o önskar ett nann förslag.
Den andra var inte heller så stor, men hittade 6 st fina i en asp/björkdunge. Vill kalla dem Brunsopp.

0 210 visningar
2 svar

Undran

Daniel

8 okt 2007 kl. 18:56

Jag undrar om det finns nån svamp i de västmanländska skogarna än??

0 578 visningar
8 svar

Älgjakt???

Annika

8 okt 2007 kl. 16:08

När startar älgjakten i år i Västra Götaland? Vågar man sig ut i skogen? Är det någon som har något tips inför jaktsäsongen.

0 220 visningar
1 svar

Trattskivling

Repet

8 okt 2007 kl. 22:23

Häggdoftande trattskivling enligt min svampbok.
25 cm stora svampar som det växte massor av i lövskogen.

0 332 visningar
8 svar

Vilken sopp ?

Peter

7 okt 2007 kl. 14:34

Undrar bara vad för sorts sopp detta är

0 237 visningar
2 svar

Rött fynd

Novisen

8 okt 2007 kl. 22:22

Kan någon tala om namnet på den här vackra lilla svampen?

0 771 visningar
17 svar

Rutsopp eller något annat?

Enelie, Linköping

6 okt 2007 kl. 21:15

Den här svampen har gäckat mig länge nu.
Jag blir inte klok på om det verkligen är rutsopp eller kan vara något annat.

-Växer i gräsmatta nära björk. Ek finns ca. 15-20 m. längre bort.
- Storlek på dessa, hatt 3,5-2,5 cm och fot 3-2 cm.
- Doft som ättiksgurka
- Smak mild
- Mycket svag färgförändring vid tryck på rören.
- Foten blånar vid snitt men inte hatten.
-Jag har skadat hatten för att se om den blir röd, en aning kanske, inte så tydligt tycker jag.

Mitt första för…mer…

0 229 visningar
0 svar

Ovanligt platt

Repet

8 okt 2007 kl. 22:18

Här kommer ett ovanlig platt exemplar! Ni ser nog vilken sort?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone