Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej
Min gamla biologilärare påstod att vissa svampar (kommer inte ihåg om hon namngav dem) var så giftiga att det räckte med att man tog på dem och sedan stoppade fingret i munnen så blev man förgiftad.
Är det någon här som kan bekräfta eller ta ihjäl detta påstående?
Hur mycket giftig svamp måste man förresten få i sig innan man blir dålig?
Är det någon som sitter inne med ett bra såsrecept innehållande karl-johan? Hittade ganska många på en fisketur i Sthlms skärgård idag, men plockade bara de minsta och finaste. Tacksam för tips :)
Hej. vet att min fråga inte har ngt med den här sidan att göra, och jag hoppas ingen blir arg.
En vän till mig blev med iller i helgen och måste hitta ett hem till den. hon tog emot den eftersom förra ägaren hotade med avlivning.
det är en silver iller, okastrerad hane på 9 mån.Den finns just nu i nybro.
Hoppas än en gång att ingen tar illa upp över att jag skriver och frågar här.
Hej någon som har rapport om trattis söder om hörby?
Dagens skörd SVARA
Hej Jimmy! Du i Nässjö trakterna växer ju svampen överallt. har du kollat skogarna straxt bakom Lövhult. Dit brukar jag dra när jag hälsar på morsan. (Janne “JAS” Svensson från Nässjö numera HBG) Ha dé
/“JAS”
Hej på er, här kommer några bilder från Pålsjöskog som inte är en skog utan en vild park i HBG. Som vanligt vet ni vilka de är så tala gärna om det för mig, jag kan de flesta men ändå, det är alltid kul attse vad ni säger. Nu drar jag till Spanien envecka (knappt) skall kolla in Salvador Dalí musset bla. Ha det bra i skogarna och var snäll mot det som lever.
Arg på min frys, för att den är överfylld och vägrar svälja mer svamp som jag vill spara till vintern… Nä, skämt åsido, det är inte frysens fel, men är det någon här som har provat torka taggsvamp, ev. blomkålssvamp och stolt fjällskivling? Vet att fjällskivlingen går att torka, jag har testat torka stammar som jag slagit till pulver i mortel, men hur blir hattarna i konsistensen när man ska laga till dem sedan? Sega? *blä*
Kan någon svampkunnig uttala sig om blek skäggriska? Är den ätlig men smaklös, eller vad? Jag hittade ingenting skrivet om den här. (Ca 30 stycken funna idag på gräsmatta med björk)
Vad är det här?
Upphittad i Kanada.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1240365&id=795710458