Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 296 visningar
9 svar

Giftiga svampar

Diana

7 okt 2007 kl. 19:56

Hej
Min gamla biologilärare påstod att vissa svampar (kommer inte ihåg om hon namngav dem) var så giftiga att det räckte med att man tog på dem och sedan stoppade fingret i munnen så blev man förgiftad.

Är det någon här som kan bekräfta eller ta ihjäl detta påstående?

Hur mycket giftig svamp måste man förresten få i sig innan man blir dålig?

0 319 visningar
6 svar

Karl-Johan i sås?

Erik

7 okt 2007 kl. 21:21

Är det någon som sitter inne med ett bra såsrecept innehållande karl-johan? Hittade ganska många på en fisketur i Sthlms skärgård idag, men plockade bara de minsta och finaste. Tacksam för tips :)

0 301 visningar
6 svar

ngn som vill ha en iller?

madde

1 okt 2007 kl. 12:27

Hej. vet att min fråga inte har ngt med den här sidan att göra, och jag hoppas ingen blir arg.
En vän till mig blev med iller i helgen och måste hitta ett hem till den. hon tog emot den eftersom förra ägaren hotade med avlivning.
det är en silver iller, okastrerad hane på 9 mån.Den finns just nu i nybro.
Hoppas än en gång att ingen tar illa upp över att jag skriver och frågar här.

0 226 visningar
1 svar

trattis mitt i skåne?

Karl-erik

8 okt 2007 kl. 18:34

Hej någon som har rapport om trattis söder om hörby?

0 223 visningar
2 svar

Är detta en skogschampinjon?

Ragnhild

7 okt 2007 kl. 16:15

Kan någon av all svampkunniga debattörer tal om för mig om detta är en skogschampinjon?

0 331 visningar
8 svar

Dagens svampskörd

Mattias Andersson

6 okt 2007 kl. 19:52

Bifogar två bilder från dagens skogspromenad.
Några förslag?

0 235 visningar
9 svar

Dagens frågetecken

gunhild

7 okt 2007 kl. 16:23

En regnig promenad vid älven gav detta utbyte dom färgglada växte på en låga och den andra på en al.

0 239 visningar
0 svar

ill Jimmy Nässjö

"JAS"

8 okt 2007 kl. 18:00

Dagens skörd SVARA
Hej Jimmy! Du i Nässjö trakterna växer ju svampen överallt. har du kollat skogarna straxt bakom Lövhult. Dit brukar jag dra när jag hälsar på morsan. (Janne “JAS” Svensson från Nässjö numera HBG) Ha dé

/“JAS”

0 291 visningar
8 svar

Kantarell kan fascinera

Ola

7 okt 2007 kl. 21:11

Någon undrade häromda´n vad “gaffelgrenad” innebar. Visserligen “åsar” här istället för “skivor”, men gaffelgrenade är de på bild 2 och 3

0 318 visningar
24 svar

Stolt Fjällskivling (AFFE NV)

"JAS"

3 okt 2007 kl. 16:36

Det tog 1tim. från bilen, plocka svampen tillbaka till bilen och då hade jag 20min. att gå. Detta är från Affes hemtrakter och om några dagar kan det vara dags igen, ja om en vecka eller så.

0 503 visningar
8 svar

Svampbilder från Pålsjöskog i går.

"JAS"

8 okt 2007 kl. 10:14

Hej på er, här kommer några bilder från Pålsjöskog som inte är en skog utan en vild park i HBG. Som vanligt vet ni vilka de är så tala gärna om det för mig, jag kan de flesta men ändå, det är alltid kul attse vad ni säger. Nu drar jag till Spanien envecka (knappt) skall kolla in Salvador Dalí musset bla. Ha det bra i skogarna och var snäll mot det som lever.

0 1746 visningar
2 svar

Torka taggsvamp och stolt fjällskivling?

lilla my

8 okt 2007 kl. 13:04

Arg på min frys, för att den är överfylld och vägrar svälja mer svamp som jag vill spara till vintern… Nä, skämt åsido, det är inte frysens fel, men är det någon här som har provat torka taggsvamp, ev. blomkålssvamp och stolt fjällskivling? Vet att fjällskivlingen går att torka, jag har testat torka stammar som jag slagit till pulver i mortel, men hur blir hattarna i konsistensen när man ska laga till dem sedan? Sega? *blä*

0 228 visningar
2 svar

luriga trattkantareller

karla

8 okt 2007 kl. 08:38

Hittade en backe översållad med trattkantareller igår, satte ned korgen, sprang och hämtade kameran, men när jag kom tillbaka…inga svampar! Fast det var bara som jag inte såg dem trots att jag visste att de var där och min korg stod kvar. Kolla vilken diskret charm!!

0 575 visningar
6 svar

Blek Skäggriska

Roger F

7 okt 2007 kl. 19:31

Kan någon svampkunnig uttala sig om blek skäggriska? Är den ätlig men smaklös, eller vad? Jag hittade ingenting skrivet om den här. (Ca 30 stycken funna idag på gräsmatta med björk)

0 263 visningar
9 svar

Svamp överallt Strandäng HBG! 9 bilder.

"JAS"

7 okt 2007 kl. 12:24

Tog en cykeltur med familjen till Örbyängar straxt söder om Råå i HBG. och det finns svamp överallt inte så stora och inte så ätliga men vackra är de.

0 243 visningar
2 svar

Lite arter

Lena M

8 okt 2007 kl. 08:02

i skogarna nu, trattkantareller, frostvaxing är väl det man ser mest av.
Men den här stod i ensam majestät i granskog , vad är det för art ?

0 292 visningar
5 svar

Från Pålsjöskoh HBG idag men vad?

"JAS"

7 okt 2007 kl. 21:15

Dagen utflyckt gick till Pålsjö skog, som inte är en skog utan mer som en förvildad park i norra delen av HBG. En del raringar som jag inte “sett” innan. Så vet ni så skriv. Har en del bider på gamla godingar åxå men dem tar jag nog imorgon. 9 bilder kommer.

0 246 visningar
9 svar

Vampyrsvamp

blorp

7 okt 2007 kl. 19:01

0 254 visningar
6 svar

Trattkantareller Blekinge (bildbevis)

Elisabet o Hans

7 okt 2007 kl. 22:15

42 liter på 3 timmer - det blir lite att rensa…

0 309 visningar
3 svar

Vilken vit svamp?

gunhild

6 okt 2007 kl. 22:45

Undrar om jag inte frågat förut men har i vilket fall inte lagt svaret på minnet. Skulle vilja ha ett namn.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone