0 285 visningar

16 svar

Insamling utställning

gunhild

8 okt 2007 kl. 11:54

Har varit ute och plockat till en senhöstutställning i UMF
Otroligt vad som fortfarande finns, massor med musseroner, kremlor, pepparriskor,fläckkantareller och höstens första frostvaxingar. Hittade också denna lilla goding som växte med tallkottar, ett öra faktiskt på en tallkotte.

0

Franco Matli

8 okt 2007 kl. 12:03

Hösten slutar den 21 december, så kan du inte säga senhösten.
Grattis för de fina bilder.

0

gunhild

8 okt 2007 kl. 12:14

Jag hoppas du har rätt Franco!
Här kommer fler bilder från i dag.

0

Evus

8 okt 2007 kl. 12:32

Oj vilka fina bilder.

Bild tre i första inlägget, där ser det nästan ut som svamparna är broderade. Urläckert!

0

Hans v E

8 okt 2007 kl. 12:50

Kanske någon vill veta arterna också: Pepparkremla, fläckkantarell, örtaggsvamp, örtaggsvamp, kan ej (möjligen skäggmusseron) och blåmusseron.

0

gunhild

8 okt 2007 kl. 17:59

Ja det är svårt med kremlor, jag har smakat på dem, men kan inte känna nån pepparsmak hur länge jag än har den i munnen, kanske den är för gammal och urregnad. Jag trodde först att det var en sillkremla,(på lukten) men den får inga fläckar när jag tummar på den.

0

Franco

BaWa

8 okt 2007 kl. 20:25

Var nånstans ifrån kommer den informationen eller bestämningen att hösten varar fram till den 21:a december?

0

Höstslut

KAB

8 okt 2007 kl. 22:05

Visst är det väl höst till klockan 07 16 den 22 December?

0

Höstslut

Repet

8 okt 2007 kl. 22:11

Beror väl kanske var man bor…
Har man 1m snö kanske det är en ovanligt vit höst… :-)

0

Höstslut

BaWa

8 okt 2007 kl. 22:21

Vad jag vet så finns det ingen erkänd definition eftersom det skiljer så mycket mellan olika klimatzoner.

0

Höstslut

ES

8 okt 2007 kl. 22:58

Dygnsmedeltemperatur under 0°C, 7 dygn i sträck = vinter?

0

Babsan

8 okt 2007 kl. 23:07

Jättefina bilder.Men tveksamt att vi kan hitta sillkremla här uppe.

0

Franco

Babsan

8 okt 2007 kl. 23:14

Det undrar jag också Franco…Var har du fått det ifrån,att senhösten varar till den 21 dec?Inte ens meterologerna kallar det senhöst,oavsett var i landet man bor.Den 21 dec. skottar vi snö här uppe å då är det vinter,julgranen lyser vackert å jag går ner i min källare,plockar upp lite torkat svamp för att förgylla julbordet…

0

Höstslut

BaWa

9 okt 2007 kl. 08:13

Vad jag vet så definerar SMHI vintern som den tid när dygnsmedeltemperaturen stadigvarande är under 0°C, s.k meteorologisk vinter.
Tittar man på deras hemsida så kan man hitta några exempel på när vintern normalt brukar inträffa:
Kiruna 10 okt
Östersund 4 nov
Stockholm 6 dec
Malmö 7 jan

0

Vintersolståndet..

Nina T

9 okt 2007 kl. 08:19

..infaller den 21 december, Franco kanske menar att brytningen höst/vinter sammanfaller med den?

0

Vintersolståndet..

Franco Matli

9 okt 2007 kl. 09:14

Året indelas i 4 sesonger:
Våren, 21/03-20/06, Sommaren 21/06-20/09, Hösten,21/09-20-12 och Vintern 21/12-20/03.
Om sen ni vill ändra på det är en annan fråga.

0

Vintersolståndet..

BaWa

9 okt 2007 kl. 11:10

Den definitionen är det nog inte många som använder idag Franco men nu förstår jag iaf vad du fick datumen ifrån.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone