Har varit ute och plockat till en senhöstutställning i UMF
Otroligt vad som fortfarande finns, massor med musseroner, kremlor, pepparriskor,fläckkantareller och höstens första frostvaxingar. Hittade också denna lilla goding som växte med tallkottar, ett öra faktiskt på en tallkotte.
Det undrar jag också Franco…Var har du fått det ifrån,att senhösten varar till den 21 dec?Inte ens meterologerna kallar det senhöst,oavsett var i landet man bor.Den 21 dec. skottar vi snö här uppe å då är det vinter,julgranen lyser vackert å jag går ner i min källare,plockar upp lite torkat svamp för att förgylla julbordet…
Vad jag vet så definerar SMHI vintern som den tid när dygnsmedeltemperaturen stadigvarande är under 0°C, s.k meteorologisk vinter.
Tittar man på deras hemsida så kan man hitta några exempel på när vintern normalt brukar inträffa:
Kiruna 10 okt
Östersund 4 nov
Stockholm 6 dec
Malmö 7 jan
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.