Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 414 visningar
2 svar

Är den här svamp ätbar?

AnitaMaria

11 sep 2020 kl. 18:10

Hitat på vägg. Vet ni veilken svamp är det?

0 560 visningar
1 svar

Ätbar?

AnitaMaria

11 sep 2020 kl. 18:20

Hittade i skogen nära en sjö i Värnamo

0 1065 visningar
4 svar

Blodsopp eller eldsopp?

Tom

10 sep 2020 kl. 14:02

Hittade dessa i nordvästra Skåne, i granskog.
Lite svårt att avgöra om det är ådernät eller prickar på foten. Tycker det verkar vara 2 med nät och en med prickar.
Vad tror ni?

0 491 visningar
3 svar

Do you think this is Neoboletus luridiformis? If not what it is?

Nurul Atilia

8 sep 2020 kl. 20:56

Hello everyone. I found this mushroom close to oak and valnöt trees. Not sure if this mushroom is Neoboletus luridiformis or Scarletina bolete? Can you please help me identify it?

0 1024 visningar
3 svar

Skålformade svampar

Jeasva

10 sep 2020 kl. 17:29

Idag när jag var och gick med hundarna i skogen utanför Boden så hittade jag skålformade svampar i en risbädd där de kört över med skogsmaskiner, men vad är det för svamp?

0 417 visningar
0 svar

Bolmörtsskivling

SvenD

11 sep 2020 kl. 16:40

9 cm bred. Växtplats parklandskap med lövträd. Lukt mjölaktig, lite härsket.
Lameller vidfästa, ej nedlöpande. Växer i större grupper. Misstänker bolmörtsskivling men är inte säker eftersom jag inte hittat den här på västkusten - endast i Sthlms-trakten. Vad säger ni?

0 367 visningar
0 svar

Vilka svampar?

Emmelie

11 sep 2020 kl. 13:46

Hej alla svampkunniga! Jag är nybörjare i svampskogen men vill bli mycket bättre!
Undrar över dessa 4 svampar, någon som kan hjälpa mig med vad detta är för något? Plockade i tallskog på Öland.

0 492 visningar
1 svar

Vart tog kantarellerna vägen?

Gunnel Lindberg

11 sep 2020 kl. 11:43

För två år sedan hittade jag ca 10 l gul kantareller i blandskog i Kilsbergen Närke. Förra året o i år har jag återvänt. Inte en enda svamp. Skogen är densamma. Hur kan detta komma sig???

0 696 visningar
2 svar

Nyfiken

Anders från västra götaland

11 sep 2020 kl. 08:47

Hej dessa svampar växer på min gräsmatta rädd att hunden äter dom vad kan det va för svamp?

0 297 visningar
0 svar

Champinjon?

Majsan

10 sep 2020 kl. 23:54

Är detta champinjon? Växer på gräsmark i Skåne

0 2164 visningar
11 svar

En Karljohan-vad göra?

Jenny

23 sep 2006 kl. 17:54

Har idag fått några Karljohansvampar. Har aldrig tillagat sågdan tidigare. Hur gör jag? Brukar hålla mig till smörstekta kantareller. Kan man steka Karljohan på samma sätt och behöver jag i så fall förvälla? Tacksam för alla svar, svampvänner!

0 649 visningar
1 svar

Vilken sopp?

Åsa S

10 sep 2020 kl. 17:48

Hej! Hittade flera små exemplar av denna i lövskog i Östergötland idag. De växte nära vanlig stensopp och liknar den, men hatten är mörkare och foten gulbrun. Rören är mycket fina och gråvita. Den luktar och smakar milt. Köttet i hatten är svagt gult när man först skär i den, sedan blir det ljust grått/rosa.

0 871 visningar
3 svar

Är det Rodnande Fjällskivlingar eller Fjällig Bläcksvamp?

Staffan Kvist

10 sep 2020 kl. 18:39

Hej
Kan jag fråga vad detta är?
De växte nere vid planteringen här i Bagarmossen och jag tänkte att de är
unga Bläcksvampar, men så minns jag att tidigare längre ort hade jag hittat
just Rodnande Fjällskivling. Jag vågar inte äta dem.

Hälsar
Staffan Kvist

0 720 visningar
4 svar

Är detta Vårmuseron

Boddy

8 sep 2020 kl. 00:04

Har fått massor av denna svampar i våras och nu till hösten igen! Våga inte plocka de ännu :-). Kan man förväxlar denna svampar med någon liknande giftsvamp ?

0 503 visningar
3 svar

Blodsopp?

Matilda

10 sep 2020 kl. 10:20

Har inte plockat förut så ville dubbelkolla. De växte i en park nära ek. Jag ser inget ådernät men tycker inte heller jag kan urskilja enskilda prickar.

0 499 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Bengt Neteborn

10 sep 2020 kl. 13:51

Hittad i Jämtland, fyrås. På skogbilväg. Slyigt, mycket lövträd.

0 539 visningar
2 svar

Tunn, vit, kantarelliknande...?

DanRin

10 sep 2020 kl. 13:02

Hej!
I en blandskog med tall, gran, bok och andra träslag hittade jag runt en gran dessa. En specifik sak jag lade märke till var att de satt ‘hårt’ i marken, varje jag tog kom med motsvarande mängd mossa och jord. Vad kan det vara?

0 963 visningar
15 svar

Identifiera svampar, stensopp? Ängschampinjon?

Jessica

9 sep 2020 kl. 17:21

Hej. Jag är nybörjare på det här med svampar men har tänkt att jag vill lära mig mer. Jag hittade två sorters svampar som jag tror ska vara ätbara men vill ha hjälp att identifiera dem.

Den ena ser ut att vara en sopp av något slag. Stensopp?

De andra växte på en äng/gräsyta. Jag gissar på ängschampinjon då de är rosa/bruna på undersidan och för övrigt stämmer in på beskrivningen. Jag är ändå nojig att förväxla med vit flugsvamp men om jag har förstått det rätt ...mer…

0 552 visningar
5 svar

Snöbollschampimjon?

TomasHogberg

8 sep 2020 kl. 16:29

Hej! På väg hem från jobbet hittar jag dessa i en gräsmatta. Såg ”champinjoniga” ut och doftade gott så tänkte att det kanske kunde vara ett gäng snöbollschampinjoner — vad tror ni? Aldrig plockat champinjon tidigare så tänkte stämma av mer proffsen i forumet ; )

0 1196 visningar
13 svar

Rodnande fjällskivling?

oskarlisa

10 aug 2007 kl. 13:01

Har hittat massor, men äter ni kunniga svampmänniskor dem? I vissa av mina böcker avråds man….

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone