Hej!
Hittade 3 kilo fjällskivlingar. En del fryste jag in och en del stekte med lök och potatis. Det var min första fjällskivlingstuvningen. Jag hörde att dessa svampar är jätte goda, men min stuvning var inte alls gott :-(
Vad gjorde jag för fel? Det som jag gjorde: tvättade svampen, skar de i klyftor och stekte i olja med salt och lök, tillsatt kokt potatis i slutet.
Tack för svaret!
Jag brukar stuva den stolta fjällskivlingen med lättcremefraiche utan att försteka. Svampen i sig är ganska torr så den blir inte så bra stekt, kan få en litet besk smak. Stolta fjällskivlingen finhackad och stuvad (så att nästan all vätska är borta) kryddad med litet salt har en fantastisk nötig smak och passar utmärkt som pålägg på rågbröd. Lätt som en plätt!
Jag tar med rubb och stubb i bitar i stekpannan, försöker få bort vätska först sen tillsätta smör.
Kryddar med salt, svart- och vitpeppar samt en nypa socker.
Steker på ganska rejält så att det blir knaprigt.
Äter med tandpetare som snacks. Kanske ett glas rött till bredvid grillen en sensommarkväll…
Önskar jag hittar fler, eller är det för sent för dem?
Hur ser områdena ut, nåt särskilt ställe att ta sikte på?
Själv ramlade jag på fyra fina exemplar bredvid min parkerade bil i förra veckan… Oväntat.
Heja Sverige hälsningar från Ösel.
Man kan hitta bra med stolt fjällskivling här på ön så jag har tiotals år med erfarenhet av bl.a. fjällskivling. Har kommit till att djupfrysa den här svampen är långtifrån ett av de bättre sätten att förvara den. Torkning av både hatt och fot resulterar i fjäderlätta svampbitar som håller smaken i åratal. Dessutom blir smaken mera intensiv så som med många andra svampsorter. Finfin i svampsoppa, som stuvning och finpulveriserad som krydda. Behöver inte blötläggas före användning den porösa konsistensen gör att fjällskivling suger i sig vätska under tillagning.
Tvätta endastt svamp som är smutsig i andra fall är det onödigt och att ha svamp att ligga i blöt får den att förlora smak.
Gäller all svamp som inte måste förvällas. Alla svampböcker rekmmenderar ju att plocka svampar när det är torrt ute inte i regn trots att svamp knappast förekommer utan regnväder.
Taditionellt Estniskt sätt är att panera de färska svamphattarna i ägg och vetemjöl, krydda med peppar och salt samt steka dem hela i smör. Garanterat värt att pröva!
Steg 1! Tugga på ringen länge!!!! Nötigt med smak av hassel av finaste sort, väldigt nära smaken av nöten som i Turkiet kallas fındık, hör till hasselsläktet och utgör basen i nutella.
Har du färsk svamp:
Bryn smöret med peppar och salt. Lägg i hatten men minska omedelbart värmen. Låt småsteka på mellanvärme medan du vänder den i ca 5 minuter. Svartpeppar och salt räcker som krydda.
Hittar man fler är det vettigt att träna hatten och fin! hacka foten och därefter förvälla tills relativt vattenfritt. Häll i en skvätt vatten i början, det är svårt att förväxla en så torr svamp. Frus sedan in. Tillagas bara som smörstekt med svartpeppar och salt. Ett fantastiskt tillbehör till fint kött!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.