0 49732 visningar

17 svar

stolt fjällskivling - recept?

Katja

1 sep 2008 kl. 09:05

Hej!
Hittade 3 kilo fjällskivlingar. En del fryste jag in och en del stekte med lök och potatis. Det var min första fjällskivlingstuvningen. Jag hörde att dessa svampar är jätte goda, men min stuvning var inte alls gott :-(
Vad gjorde jag för fel? Det som jag gjorde: tvättade svampen, skar de i klyftor och stekte i olja med salt och lök, tillsatt kokt potatis i slutet.
Tack för svaret!

0

Jaana

1 sep 2008 kl. 09:08

Jag brukar stuva den stolta fjällskivlingen med lättcremefraiche utan att försteka. Svampen i sig är ganska torr så den blir inte så bra stekt, kan få en litet besk smak. Stolta fjällskivlingen finhackad och stuvad (så att nästan all vätska är borta) kryddad med litet salt har en fantastisk nötig smak och passar utmärkt som pålägg på rågbröd. Lätt som en plätt!

0

Birgitta

1 sep 2008 kl. 09:15

Jag tycker att den är godast om man bara steker den rakt av i mycket smör. Sist gjorde jag “blini” av den - stekte den gyllenbrun i smör och toppade varje med lite forellrom. Jättegott.

0

Lena

1 sep 2008 kl. 09:52

Tillagade själv för första gången i helgen, panerade hatten hel som den var, stekte i smör, några varv med salt o pepperkvarn. Serverade med pressad citron o kapris = mycket gott. Smakade mild stekt fisk på så sätt.

0

buffy

1 sep 2008 kl. 11:41

Jag vill verkl rekommendera att man tar til vara svampfötterna gm torkning och därefter malning til svampmjöl: I färskt tillstånd är fötterna knappast ätliga pga sin träighet, men som svampmjöl förhöjer de verkligen smaken på de rätter man använder det i.

0

Jessica

1 sep 2008 kl. 14:05

Jag tar med rubb och stubb i bitar i stekpannan, försöker få bort vätska först sen tillsätta smör.

Kryddar med salt, svart- och vitpeppar samt en nypa socker.

Steker på ganska rejält så att det blir knaprigt.

Äter med tandpetare som snacks. Kanske ett glas rött till bredvid grillen en sensommarkväll…

Önskar jag hittar fler, eller är det för sent för dem?

Hur ser områdena ut, nåt särskilt ställe att ta sikte på?

Själv ramlade jag på fyra fina exemplar bredvid min parkerade bil i förra veckan… Oväntat.

0

Tommy K

1 sep 2008 kl. 14:32

För 3-4 år sedan sprang jag på ett jättelikt bestånd på Gotland. Jag vill minnas att det var i oktober. Många var för gamla, men det fanns också fräschare. Det var en otrolig syn nästan (nåja) som när man springer på trattkantareller

0

Annette L, norr om Sthlm

1 sep 2008 kl. 16:33

En favorit som barnen tycker är kul är smörstekta med salt & peppar, citroncest & pressa lite citronsaft, servera dem som hamburgare med en citrondressing på crème fraîche, citron & lite bostongurka. Mina barn är tre & nio ;=)

0

anders olof norrhage

3 sep 2008 kl. 17:35

Stolt fjällskivling är nog
det godaste som finns att äta.
Huvaligen!!!
För att inte tala om hur stolt
jag själv blir när jag hittar
dem.
Anders
(stekta med salt och vitpeppar på rutbröd)
Jag har bra bilder,men sladden till kameran har försvunnit.

0

cicki T Belgien

3 sep 2008 kl. 18:40

0

Helena

28 jul 2009 kl. 15:46

Hej! Svamp ska aldrig tvättas utan bara putsas av med en pensel el liknande. Om den sköljs så försämras smaken. Jag brukar också förvälla svampen innan jag steker den i smör. Lycka till!

0

klas jaederfeldt

28 jul 2009 kl. 22:51

inte förstörs smaken av att man snabbt spolar av svampen. Den står ju ute i regnet

0

Tina Nordberg

28 jul 2009 kl. 23:47

Om de inte tål vatten, borde inte en enda svamp smaka något i år.

0

PvW

2 sep 2017 kl. 09:17

Hej hur ska jag rensa å tillaga dessa godingar.  Dessa växer alltid på samma ställe i beteshagen
Blekinge

0

Svampfia

2 sep 2017 kl. 10:04

Torkar, blötlägger och steker i smör, länge och sedan puttra i creme fraiche + salt peppar och sen mums

0

Lenne

4 sep 2017 kl. 15:15

Heja Sverige hälsningar från Ösel.
Man kan hitta bra med stolt fjällskivling här på ön så jag har tiotals år med erfarenhet av bl.a. fjällskivling. Har kommit till att djupfrysa den här svampen är långtifrån ett av de bättre sätten att förvara den. Torkning av både hatt och fot resulterar i fjäderlätta svampbitar som håller smaken i åratal. Dessutom blir smaken mera intensiv så som med många andra svampsorter. Finfin i svampsoppa, som stuvning och finpulveriserad som krydda. Behöver inte blötläggas före användning den porösa konsistensen gör att fjällskivling suger i sig vätska under tillagning.
Tvätta endastt svamp som är smutsig i andra fall är det onödigt och att ha svamp att ligga i blöt får den att förlora smak.
Gäller all svamp som inte måste förvällas. Alla svampböcker rekmmenderar ju att plocka svampar när det är torrt ute inte i regn trots att svamp knappast förekommer utan regnväder.
Taditionellt Estniskt sätt är att panera de färska svamphattarna i ägg och vetemjöl, krydda med peppar och salt samt steka dem hela i smör. Garanterat värt att pröva!

0

Djurmo

21 sep 2018 kl. 17:46

Steg 1! Tugga på ringen länge!!!! Nötigt med smak av hassel av finaste sort, väldigt nära smaken av nöten som i Turkiet kallas fındık, hör till hasselsläktet och utgör basen i nutella.
Har du färsk svamp:
Bryn smöret med peppar och salt. Lägg i hatten men minska omedelbart värmen. Låt småsteka på mellanvärme medan du vänder den i ca 5 minuter. Svartpeppar och salt räcker som krydda.
Hittar man fler är det vettigt att träna hatten och fin! hacka foten och därefter förvälla tills relativt vattenfritt. Häll i en skvätt vatten i början, det är svårt att förväxla en så torr svamp. Frus sedan in. Tillagas bara som smörstekt med svartpeppar och salt. Ett fantastiskt tillbehör till fint kött!

0

Cinna

14 sep 2020 kl. 14:28

Vill bara tipsa om att bryna smöret först och sedan steka svampen i rikligt med brynt smör.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone