Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 267 visningar
2 svar

från hästhagen

Lena M

13 jul 2007 kl. 09:55

tar mig friheten att fråga om två till.
Den lilla här är väl en liten vaxing, kanske mönjevaxskivling?

Och en grupp på 8 kremor i gräset där jag gissar på vinkremla ? Tyvärr tog jag ingen bild på foten men den var vit.

0 509 visningar
9 svar

två trattformade svampar

Lena M

13 jul 2007 kl. 07:54

men vad heter de ?

Den första växte i gräs i en lång rad och den andra minns jag inte var jag fann, men den hade en sån speciell kant, liksom langaterad ( som langettsöm ) och skivorna var som vågor eller hur jag skall uttryka det.

0 228 visningar
3 svar

Taggsvamp

Lena M

13 jul 2007 kl. 07:44

måste det väl vara, men vilken ? Växte på en gammal stubbe ( trädslag okänt )

Efter datorhaveri i tisdags har jag samlat på mig några frågetecken så jag lägger ut flera frågor.

0 509 visningar
24 svar

Karljohan

gunhild Nordås

7 jul 2007 kl. 22:03

Årets första karljohan !!
Ska ut i morgon och kolla ordentligt.

0 364 visningar
5 svar

Vilken flugsvamp?

Totte Gbg

12 jul 2007 kl. 22:59

Kan någon kunnig berätta för mig vilken flugsvamp detta är?

0 240 visningar
3 svar

Blåröda soppar?

Totte Gbg

12 jul 2007 kl. 22:28

Kan någon av er kunniga säga mig vad detta är för soppar?
Hittades i Hyssna i dag.

0 230 visningar
2 svar

skogschampinjon

Bo Reyer

11 jul 2007 kl. 19:43

Varför poppar skogschampinjoner upp i “nedlagda” myrstackar år efter år? Någon som vet?

Nu till en helt annan fråga. Vilka kryp är det mest synd om???

0 281 visningar
5 svar

Hans håller du med

klas jaederfeldt

12 jul 2007 kl. 21:00

sporer något punktade 15,7 -8.4
Parafyser raka med huvudlik topp .
Svampen har fot ,storleken på de största är 10,cm. den växte i bokskog
jag får det till Peziza arvenensis Bokskogsskål

0 335 visningar
0 svar

Tungticka

klas jaederfeldt

12 jul 2007 kl. 23:15

den kanske ser ut som en tunga, vad vet jag? Den väger i allafall inte mer än andra tickor, Denna ticka hittar man på ek, den är rätt sällsynt, och jag tror inte att jag överdriver när jag påstår att det finns flest av den i södertälje kommun, i Tullgarns /Mörköområdet i Sverige
lat.namn är Piptoporus quercinus

0 273 visningar
0 svar

Jättegott!!!

Ras Bohlin

12 jul 2007 kl. 21:57

Har precis hållit en “champinjonprovning” i mitt enkla kök, där vild snöbollschampinjon fått stå som utmanare mot dem man köper i affären.
Kommer bli svårt att handla “leksakssvamp” på Ica i fortsättningen!! :)
Dels på grund av smaken, men också med tanke på doften, eller ska jag kanske säga bristen på sådan hos Icas svamp!

0 468 visningar
0 svar

jag luktar illa

klas jaederfeldt

12 jul 2007 kl. 20:45

Jag var ute och plockade kantareller i dag, det var den arten som heter blek kantarell och som växer under ek och hassel.

Men det var inte det jag ville berätta. Under mitt plockande såg jag, och framför allt kände lukten av Stinksvamp (Liksvamp gammalt namn)

Denna spännande svamp som på latin heter Phallus impudicus (den skamlöse manslemmen) och faktiskt kan likna en som har ståfräs, kan man hitta i lundar och där stör den kanske inte så mycket, värre är det för husägare so…mer…

0 212 visningar
1 svar

strävsopp

gunhild

12 jul 2007 kl. 11:12

Dessa strävsoppar växte under tätt intill gamla granar.Bild 2 och 3 misstänker jag är en prickmusseron kan det stämma?

0 272 visningar
2 svar

Vilken champinjon?

Ras Bohlin

11 jul 2007 kl. 23:03

Nu har jag varit ute på champinjonjakt och tror mig ha hittat snöbollschampinjon! Svampen doftar sött å gott med inslag av fänkål/anis, gulnar möjligen lite vid skrapning…
Tyvär växer den ett par hundra meter från en motocross-bana så jag funderar på om jag skall äta eller ej…?

0 259 visningar
3 svar

svamp i media

Nina A

11 jul 2007 kl. 23:08

0 389 visningar
10 svar

Djävulssopp

Cicci

11 jul 2007 kl. 09:52

Ska till Fårö på Gotland senare i sommar. Är det någon som vet vart jag kan hitta djävulssoppen. Har hört att den ska finnas på ett änge på Fårö men jag måste nästan veta mer exakt.

0 326 visningar
4 svar

Vilken svamp

Helena A

12 jul 2007 kl. 15:52

är detta?????
Växer på en gammal björkstubbe i barrskog.

0 302 visningar
5 svar

Världens största sopp?

Hanzzon

12 jul 2007 kl. 08:40

0 232 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Morgan

12 jul 2007 kl. 09:32

Pyttesmå, växte på granlåga.

0 299 visningar
0 svar

Svampspaning i 50 knyck

Mårten Wall

12 jul 2007 kl. 09:19

På väg till jobbet kunde ett par champinjoner skådas. Artbestämningen gjordes från bilen i lagstadgad hastighet, 50 km/h, och följdaktligen hann jag inte plocka dem. Eftersom de står i gruset i vägkanten kan man med viss tillförsikt misstänka att det rör sig om vägchampinjoner. Även vägsniglar siktades, men de kunde man ju “plocka” en efter en…
Om någon vill beskåda ovan nämnda svampar står de vid Norrvikenleden i Sollentuna.

0 227 visningar
2 svar

Svea Silverstolpe-Johanssons...

Bengt Sandh

11 jul 2007 kl. 23:36

...semester började i måndags. Vi inledde med jakt på gastronomiska höjdare i skog och mark. I kväll hjulade vi runt hela kvarteret i ren lycka efter att ha avnjutit:

1) Nejlikbroskskivlingar stekta i smör och lätt kryddade med nymalen svartpeppar och lite salt.

2) Blek taggsvamp med egenhändigt odlad basilika, lite salt och nymalen svartpeppar.

3) Karl-Johan kryddad som taggsvampen.

4) Varsitt glas Roodeberg rödvin.

Detta visade sig vara en ypperlig kombination även om varningst…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone